خانه تاریخی احمددوست گرگان با کاربری گردشگری در حال مرمت است

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از مرمت خانه تاریخی احمددوست در شهر تاریخی استرآباد(گرگان) به‌منظور بهره‌برداری از بنا، با کاربری اقامتی و پذیرایی خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، سارا اخوت امروز یکشنبه ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر، گفت: «مرمت این بنای تاریخی که در محله دوشنبه‌ای شهر تاریخی استرآباد قرار دارد، توسط بخش خصوصی در حال اجراست و تا پایان سال‌جاری با کاربری اقامتی و پذیرایی به بهره‌برداری خواهد رسید.» 

معاون میراث‌فرهنگی استان گلستان خاطرنشان کرد: «مرمت خانه تاریخی احمددوست با ۲۶۰ مترمربع عرصه و ۳۰۰ مترمربع اعیان با حجم کل سرمایه‌گذاری ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در حال اجراست که از این مبلغ ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آورده متقاضی و ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات اعطایی به سرمایه‌گذار است.» 

او اضافه کرد: «این خانه تاریخی با کاربری اقامتی و پذیرایی بهره‌برداری می‌شود و زمینه اشتغال ۱۶ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌سازد.» 

اخوت یادآور شد: «خانه احمددوست (نونهال) شهر تاریخی استرآباد که در سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده مربوط به دوره قاجاریه است و در بخش‌هایی از آن معماری پهلوی نیز به چشم می‌خورد.» 

فرم کلی بنای تاریخی احمددوست (نونهال) به‌صورت حیاط مرکزی است. مصالح مصرفی در ساخت بنا، همانند آجر که در ساخت دیوارها از آن استفاده‌ شده و همچنین چوب که در ساخت اسکلت بام، تیرها، در و پنجره‌ها به‌کاررفته، مصالح بومی است. 

این بنا دارای دو ورودی است که ورودی شمالی از طریق دالانی به فضای حیاط منتهی می‌شود. این بنای ثبت ملی شده در دو طبقه و بر روی کرسی‌چینی ساخته‌ شده و تنها در ضلع شرقی ساختمان اصلی، بر روی دالان ورودی، فضایی نیم‌طبقه اضافه‌ شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 14000830118671

برچسب‌ها