سازمان جهانی گردشگری از زنان فعال در حوزه گردشگری حمایت می‌کند

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با حمایت وزارت توسعه اقتصادی فدرال آلمان (BMZ)، شرکت همکاری‌های بین‌المللی آلمانی (GIZ) GmbH و انجمن زنان سازمان ملل، پروژه «سنتر استیج» را در راستای حمایت از زنان آسیب‌دیده از همه‌گیری کرونا در حوزه گردشگری راه‌اندازی کرده است.

به‌گزارش میراث‌آریا، در طول یک سال، از نوامبر ۲۰۲۱ تا نوامبر ۲۰۲۲، این پروژه از بخش گردشگری در ایجاد و فراهم کردن بسترهایی برای توانمندسازی زنان و برابری جنسیتی در قالب برنامه‌های بهبودی پس از همه‌گیری کرونا حمایت می‌کند. این پروژه به صورت آزمایشی در چهار کشور عضو شرکت‌کننده با همکاری اداره ملی گردشگری اردن (MOTA)، کاستاریکا (ICT)، جمهوری دومینیکن (MITUR) و مکزیک (SECTUR) اجرا خواهد شد. 

تأثیر کرونا بر زنان در گردشگری

بر اساس دومین دوره گزارش جهانی در مورد زنان در گردشگری، زنان بیش از نیمی از نیروی کار گردشگری در سطح جهانی (۵۴ درصد) را تشکیل می‌دهند. با این حال، زنان اغلب در کارهای کم‌مهارت یا غیررسمی متمرکز هستند و فرصت‌های کمتری برای آموزش و توسعه شغلی دارند. در نتیجه، زنان در این بخش تحت تأثیر اثرات منفی بیماری کرونا قرار گرفته‌اند و دسترسی کمتری به حمایت‌های اجتماعی دارند. 

با وجود این، صنعت گردشگری در طول تاریخ خود فرصت‌هایی را برای توانمندسازی زنان فراهم کرده است و بسیاری از زنان درآمد خود را از طریق این صنعت حتی به صورت خوداشتغالی به دست آورده‌اند. 

به همین دلیل، UNWTO مرحله بهبود بیماری همه‌گیر COVID-19 را به عنوان فرصتی برای رسیدگی به مسئله نابرابری جنسیتی در این بخش ایجاد کرده است. 

اقدامات مشخص برای رسیدن به برابری جنسیتی

ادارات ملی گردشگری و کسب‌وکارهای گردشگری شرکت‌کننده، تحت پروژه «سنتر استیج»، یک برنامه اقدام مشترک یک‌ساله شامل مجموعه‌ای از اقدامات مشخص و از پیش طراحی‌شده برای افزایش فرصت‌های توانمندسازی زنان را اجرا خواهند کرد. آن‌ها توسط سازمان‌های غیردولتی محلی و سازمان‌های حرفه‌ای حمایت می‌شوند و از طریق مجموعه‌ای از فرصت‌های آموزشی مجازی و حضوری توسط UNWTO همراهی می‌شوند. 

اقدامات گنجانده‌شده در این برنامه‌ها شامل شش حوزه کاری است که برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در صنعت گردشگری در نظر گرفته می‌شوند: اشتغال‌زایی؛ کارآفرینی؛ آموزش و پرورش؛ رهبری، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری؛ جامعه مدنی؛ و سیاست‌گذاری‌های بهتر از جمله حوزه‌های کاری این اقدام مشترک هستند. این اقدامات بر اساس نیازهای شناسایی‌شده در چهار کشور به صورت آزمایشی انجام شده است و به دنبال رفع چالش‌های خاصی است که زنان در هر کدام از این کشورها با آن مواجه هستند. 

در مجموع ۱۰ کسب و کار گردشگری و چهار سازمان غیردولتی و سازمان اجتماعی به ادارات ملی گردشگری شرکت‌کننده برای اجرای این پروژه خواهند پیوست. UNWTO اخیراً دو وبینار آموزشی برای شرکت‌کنندگان از اردن و همچنین کاستاریکا، جمهوری دومینیکن و مکزیک ترتیب داده است. 

فعالیت‌های «سنتر استیج» در نوامبر ۲۰۲۱ آغاز می‌شود و شامل جلسات آموزشی با محوریت جنسیت، راهنمایی شخصی با هدف بهبود شرایط کار برای زنان در این بخش و تولید داده‌ها در مورد تأثیرات همه‌گیری بر اشتغال زنان در گردشگری است. 

* ترجمه: بابک صوفیانی

انتهای پیام/

کد خبر 14000830900962

برچسب‌ها