افزایش ۳۰۰ درصدی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی و استانی اسفراین

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین از افزایش سه برابری اعتبارات تخصیص‌یافته تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی و استانی در این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، عبدالله سهرابی روز دوشنبه یکم آذرماه ۱۴۰۰ افزود: «با پیگیری‌های صورت‌گرفته، مجموع تخصیص اعتبارات ملی و استانی اسفراین در سال جاری در حوزه‌های سه‌گانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به بیش از ۷ میلیارد و 300 میلیون تومان رسید که نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش‌ یافته است.»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین گفت: «این اعتبار برای تکمیل ساختمان موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی، تکمیل کمپ گردشگری بلقیس، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در منطقه نمونه گردشگری بیدواز، آموزش صنایع‌دستی، مرمت آثار تاریخی شهرستان و ... اختصاص می‌یابد.»

شهرستان اسفراین در جنوب شرقی استان خراسان شمالی قرار گرفته است و از شمال به شهرستان بجنورد، از شمال شرقی به شهرستان شیروان، از شرق به شهرستان فاروج، از غرب به شهرستان جاجرم و از جنوب و جنوب شرقی به استان خراسان رضوی محدود می‌شود.

شهرستان اسفراین سابقه تاریخی کهنی دارد و آثار برجای‌مانده از استقرارهای پیش‌ از تاریخ تا دورۀ اسلامی در سراسر این شهرستان نشان از پویایی فرهنگ این خطه در تاریخ ایران‌زمین دارد. محوطه‌ها و تپه‌های پیش از تاریخی در بخش‌های مختلف این شهرستان ازجمله محوطه‌های توی ۱ و ۲ ، انجیرلی، چهل‌دختران و نیز استقرارگاه‌هایی همچون اردوگاه اردوغانی که جملگی به دورۀ پیش‌ازتاریخ تعلق دارند، نشان‌دهندۀ حضور فعال منطقه در عرصۀ پیش‌ازتاریخ ایران‌زمین هستند.

شهرستان اسفراین در دوره تاریخی، به‌ویژه در دوره‌های اشکانی و ساسانی نیز همواره جزو ولایات مهم به شمار می‌رفته و بارها در متون تاریخی و جغرافیایی از آن نام‌برده شده است. پراکندگی زیاد آثار دورۀ اشکانی و ساسانی در این منطقه گواه شکوفایی این خطه در آن دوران است. در دوره اسلامی نیز اسفراین به دلیل قرار داشتن بر سر راه کاروان روی نیشابور به گرگان رونق خاصی یافته و بیش‌ازپیش شکوفا شد. بازتاب این شکوفایی را در پراکندگی فراوان آثار دورۀ اسلامی در این شهرستان، ذکر نام منطقه در منابع کهن تاریخی و ظهور چهره‌های نامدار از این خاک، طی قرون اولیه و میانی اسلامی می‌توان شاهد بود.  

انتهای پیام/

کد خبر 1400090186770

برچسب‌ها