بسیج در خدمت حفاظت از میراث‌فرهنگی، توسعه گردشگری و ترویج صنایع‌دستی

بسیج مستضعفین با فرمان امام خمینی(ره)، در ۵ آذر ۱۳۵۸ تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ به صورت قانونی رسمیت پیدا کرد.

از دیدگاه امام راحل (ره)، در حوادث گوناگون پس از پيروزی انقلاب خصوصا جنگ، بودند نهادها و گروه‌های فراوانی كه با ايثار و خلوص و فداكاری و شهادت طلبی، كشور و انقلاب را بيمه كردند. ولی حقيقتا اگر بخواهيم مصداق كاملی از ايثار و خلوص و فداكاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهيم‚ چه كسی سزاوارتر از بسيج و بسيجيان خواهند بود.

بسيج شجره طيبه و درخت تناور و پرثمری است كه شكوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوات يقين حديث عشق می‌دهد. بسيج مدرسه عشق و مكتب شاهدان و شهيدان گمنامی است كه پيروانش بر گلدسته‌های رفيع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند. بسيج ميقات پابرهنگان و معراج انديشه پاك اسلامی است كه تربيت يافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند. بسيج لشكر مخلص خداست كه دفتر تشكل آن را كه همه مجاهدان از اولين تا آخرين امضا کرده‌اند.

در بیانات مقام معظم رهبری درباره بسیج، منطق بسیج، تبدیل تهدیدها به فرصت است. ایشان می‌فرمایند: "ما احتیاج داریم به امید، به شوق، به کار، به اعتماد به نفس، به کم کردن تکیه بر بیگانگان، به فرهنگشان، به رفتارشان، به بخشنامه‌های فکری و فرهنگی‌شان، ما احتیاج داریم به جوشیدن از درون به استخراج گنجینه‌هایی که در میراث‌فرهنگی ماست.»

هدف از تشكیل سازمان بسیج مستضعفین، ایجاد توانایی‌های لازم در تمامی افراد معتقد به قانون اساسی، اهداف انقلاب اسلامی و سازمان‌دهی آنان به‌منظور دفاع همه‌جانبه از كشور، نظام جمهوری اسلامی ایران و تلاش موثر و داوطلبانه در تمامی عرصه‌های حیات اجتماعی و پیشبرد اهداف و ضرورت‌های انقلاب اسلامی و تسریع در تحقق جامعه اسلامی است.»

بسیجیان کارمند، در دو نگاه مورد توجه قرار می‌گیرند. از نظر اخلاق و رفتار فردی که نماینده ویژگی‌های یك فرد مومن، متعهد، وظیفه‌شناس، تلاشگر و وفادار به آرمان‌های امام و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و از دیدگاه سازمانی، نیروهای ارزشمندی که از از لحاظ كمی استعداد قابل توجهی دارند و به‌عنوان بازوی اجرایی رسیدن به اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌های سازمانی، در خدمت وزارتخانه هستند و از لحاظ کیفی از سطوح نیروهای خدوم خدماتی گرفته تا کارشناسان، پژوهشگران و مدیران عالی، علاوه بر شاخص‌های فردی فوق، افرادی پای کار و تاثیر گذار در عرصه‌های مختلف سطوح سازمانی محسوب می‌شوند.»

در مفاهیم نظری و میدانی فلسفه وجودی تشکیل بسیج، تفکر بسیجی  و الگو‌پذیری و رفتار بسیجی، می‌تواند در راستای پیشرفت، رشد و توسعه متوازن سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ملاک عمل مدیران و کارشناسان قرار گیرد. چنانچه با این رویکرد، استفاده از ظرفیت نخبگانی و بر اساس مدل علمی و کارآمد بین بسیج و مدیریت عمومی و تخصصی وزارتخانه، همکاری هوشمندانه، تخصصی و عملیاتی صورت پذیرد، می‌تواند منشا تحولات موثری در رسیدن به اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌ها باشد.

تبلور توانمندی برادران و خواهران بسیجی در صحنه‌های مختلف ایثار و خدمت و تلاش‌های ارزشمند این عزیزان در سطوح مختلف صف و ستاد وزارتخانه و در حوزه‌های گسترده عمومی و تخصصی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سندی بر حضور عطرآگین آرمان های بنیان گذار انقلاب اسلامی و منویات مقام معظم رهبری است.

انتهای پیام/

کد خبر 14000906622800

برچسب‌ها