رشد گردشگری جهانی در سه ماهه سوم سال 2021

پس از تجربه یک شش‌ماهه ضعیف در سال ۲۰۲۱، گردشگری بین‌المللی در طول فصل تابستان در نیمکره شمالی احیا شده و آمار آن برای سه ماهه سوم سال، به‌ویژه در اروپا، افزایش معناداری پیدا کرده است.

به‌گزارش میراث‌آریا، بر اساس جدیدترین نسخه گزارش گردشگری جهانی UNWTO، ورود گردشگران بین‌المللی (تعداد اقامت شب) در ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰.۵۸ درصد افزایش یافته است. اروپا بهترین عملکرد نسبی را در سه ماهه سوم سال ثبت کرد (البته تعداد گردشگران ورودی بین‌المللی نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۱۹.۵۳ درصد کاهش داشت). در ماه آگوست و سپتامبر، ورودی‌های بین‌المللی در مقایسه با سال ۲۰۱۹، منفی ۶۳ درصد بود، اما این بهترین نتیجه ماهانه از ابتدای سال ۲۰۱۹ به شمار می‌رود. 

بین ژانویه و سپتامبر ۲۰۲۱، ورود گردشگران بین‌المللی در سراسر جهان در مقایسه با سال ۲۰۲۰ به منفی ۲۰ درصد رسید که نسبت به شش ماه اول سال (۵۴- درصد) بهبود آشکاری داشته است. در برخی از مناطق فرعی (اروپای جنوبی و مدیترانه، دریای کارائیب، آمریکای شمالی و مرکزی) تعداد گردشگران ورودی در نُه ماهه اول سال ۲۰۲۱ نسبت به سطح سال ۲۰۲۰ بالاتر رفته است. با توجه به داده‌های موجود، برخی از جزایر در دریای کارائیب و جنوب آسیا، همراه با چند مقصد کوچک در جنوب و جنوب اروپای مدیترانه‌ای، بهترین عملکرد خود را در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ داشته‌اند، طوری که آمار گردشگری آن‌ها به سطح قبل از همه‌گیری کرونا نزدیک شده یا حتی گاهی اوقات از آن فراتر رفته است. 

زوراب پولولیکاشویلی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، گفت: «ما نمی‌توانیم به راحتی گاردمان را پایین بیاوریم و باید باز هم تلاش کنیم تا دسترسی برابر به واکسیناسیون، هماهنگی رویه‌های سفر، استفاده از گواهی‌های واکسیناسیون دیجیتالی برای تسهیل تحرک و ادامه حمایت از بخش گردشگری، فراهم شود. داده‌های مربوط به سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ دلگرم‌کننده است. با این حال، ورودی‌ها هنوز ۷۶ درصد کمتر از سطح قبل از همه‌گیری کرونا هستند و نتایج در مناطق مختلف جهانی متفاوت است.» 

اوج‌گیری تقاضای سفر، ناشی از افزایش اعتماد مسافران به خاطر پیشرفت سریع واکسیناسیون و کاهش محدودیت‌های سفر در بسیاری از مقاصد بود. در اروپا، گواهی دیجیتال واکسیناسیون کووید اتحادیه اروپا به تسهیل رفت و آمد آزاد در این منطقبه کمک زیادی کرده است، و باعث افزایش قابل توجهی در تقاضای سفر پس از چندین ماه از محدودیت سفرها شده است. ورودی‌ها در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۱ تنها ۸ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بود، اما هنوز ۶۹درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کمتر بوده است. قاره آمریکا قویترین آمار گردشگران ورودی را در ژانویه تا سپتامبر ثبت کرد (میزان ورودی ۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ بیشتر بود، اما همچنان ۶۵ درصد پایین‌تر از سطح ۲۰۱۹ بود). کارائیب، قویترین نتایج ورودی گردشگر را در منطقه با ورود ۵۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ ثبت کرد، اگرچه این مقدار هنوز ۳۸ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است.

 

\"\"

بهبودی کُند و نامنظم

علیرغم بهبود مشاهده شده در سه ماهه سوم سال، سرعت بهبود در سراسر مناطق جهان کند و نابرابر است. این امر به دلیل درجات مختلف محدودیت‌های سفر، تفاوت نرخ واکسیناسیون و اطمینان مسافران است. در حالی که اروپا (-۵۳٪) و آمریکا (-۶۰٪) در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ از بهبود نسبی برخوردار بودند، ورود به آسیا و اقیانوس آرام در مقایسه با سال ۲۰۱۹، نود و پنج درصد کاهش داشته است، زیرا بسیاری از مقاصد این منطقه برای سفرهای غیرضروری و تفریحی بودند. آفریقا و خاورمیانه در سه ماهه سوم نسبت به سال ۲۰۱۹ به ترتیب ۷۴ درصد و ۸۱ درصد کاهش مسافران ورودی را تجربه کرده‌اند. بر اساس اطلاعاتی که در حال حاضر (ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲۱) در دسترس است، در میان مقاصد بزرگتر، کرواسی (۱۹- درصد)، مکزیک (۲۰- درصد) و ترکیه (۳۵- درصد) بهترین نتایج را داشته‌اند. 

بهبود تدریجی در درآمدها و هزینه‌ها

داده‌های مربوط به درآمدهای گردشگری بین‌المللی بهبود مشابهی را در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. مکزیک درآمد مشابهی را با سال ۲۰۱۹ ثبت کرد، در حالی که ترکیه (۲۰-٪)، فرانسه (-۲۷٪) و آلمان (-۳۷٪) کاهش نسبتاً کمتری نسبت به سال قبل داشتند. در سفرهای خروجی، نتایج نیز نسبتاً بهتر بود، به طوری که فرانسه و آلمان به ترتیب -۲۸٪ و -۳۳٪ در هزینه‌های گردشگری بین‌المللی در طول سه ماهه سوم گزارش کردند. از سوی دیگر، هزینه‌های گردشگری در هر سفر به‌دلیل پس‌اندازهای زیاد و توقف تقاضا، به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است و همین امر باعث شده ضربه وارده به اقتصادها ملایم‌تر شود. دریافت‌های بین‌المللی از میانگین ۱۰۰۰ دلار آمریکا به ازای هر ورود در سال ۲۰۱۹ به ۱۳۰۰ دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و ممکن است از ۱۵۰۰ دلار در سال ۲۰۲۱ فراتر رود. با این حال، هزینه‌کردهای بالاتر نیز نتیجه اقامت طولانی‌تر، افزایش قیمت حمل‌ونقل و اقامت بوده است. 

نگاه به آینده

علیرغم پیشرفت‌های اخیر، نرخ نابرابر واکسیناسیون در سرتاسر جهان و شیوع سویه‌های جدید کووید-۱۹ می‌تواند بر بهبودی از این بحرا که همین حالا هم بسیار کُند و شکننده است، تأثیر بگذارد و وضع را بدتر کند. فشار اقتصادی ناشی از همه‌گیری همچنین می‌تواند بر تقاضای سفر تأثیر بگذارد، که با افزایش اخیر قیمت نفت و اختلال در زنجیره تأمین، تشدیدکننده نابرابری‌ها شده است. بر اساس آخرین داده‌های UNWTO، انتظار می‌رود که ورود گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ بین ۷۰ تا ۷۵ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ باقی بماند، کاهشی مشابه با سال ۲۰۲۰. درآمد حاصل از گردشگری بین‌المللی می‌تواند در سال ۲۰۲۱ به ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار برسد، که نسبت به سال ۲۰۲۰ پیشرفت کمی داشته است، اما کمتر از نیمی از ۱.۷ تریلیون دلار ثبت‌شده در سال ۲۰۱۹ است. سهم اقتصادی گردشگری در سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۹ تریلیون دلار برآورد شده است (اندازه‌گیری‌شده بر حسب تولید ناخالص داخلی مستقیم حاصل از گردشگری) بسیار کمتر از ارزش آن در قبل از همه‌گیری، یعنی ۳.۵ تریلیون دلار آمریکا، است. 

ازسرگیری ایمن گردشگری بین‌المللی تا حد زیادی به واکنش هماهنگ بین کشورها از نظر اعمال محدودیت‌های سفر، اجرای پروتکل‌های هماهنگ ایمنی و بهداشتی و برقراری ارتباطات مؤثر برای کمک به بازگرداندن اعتماد مصرف‌کننده بستگی دارد. این امر در زمانی که موارد ابتلا در برخی مناطق افزایش پیدا می‌کند با سویه‌های جدید کووید-۱۹ در نقاط مختلف جهان در حال ظهور هستند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. 

* ترجمه: بابک صوفیانی

انتهای پیام/

کد خبر 14000909900885

برچسب‌ها