اتاق‌های فکر گردشگری، مکانی برای توسعه

شروع انقلاب اتاق‌های شیشه‌ای فکر در گردشگری کشور راه‌حلی برای سینرژیک‌سازی گردشگری پایدار است.

شاید این موضوع در برخی استان‌ها در مرحله ایجاد باشد و در برخی دیگر به مرحله رشد و شکوفایی خود رسیده باشد، اما آنچه ضروری است همکاری اتاق‌های فکر هر استان با دیگر استان‌هاست. 

اتاق‌های شیشه‌ای فکر گردشگری پایدار در جهت ایجاد خلاقیت‌های ذهنی افراد و به اشتراک‌گذاری در یک گروه مطمئن برای تولید محتوای گردشگری ایجاد می‌شوند. 

از آنجا که بسترهای لازم برای گفتمان اینترنتی در کشور عزیزمان ایران فراهم شده از این تکنولوژی می‌توان در جهت برگزاری جلسات مشارکتی استفاده کرد و تجربیات هر اتاق با مابقی استان‌ها در جهت ایجاد گردشگری پایدار به اشتراک گذاشته شود. اما آنچه که باعث انسجام و خارج شدن این برنامه از چند نشست بی‌نتیجه و کسل‌آور می‌شود ایجاد یک برنامه سالانه و منظم است که می‌توان آن را با تقویم گردشگری هر شهر و ایونت‌های هر استان برنامه‌ریزی کرد و به‌صورت حضوری و دعوت از فعالان گردشگری کشور در هر منطقه به آن انسجام بخشید تا تمامی مباحث گردشگری هر استان اعم از نقاط ضعف و قوت به صورت حرفه‌ای توسط افراد ماهر بررسی شود. 

بهبودی و آینده‌نگری

آنچه برای رسیدن به اهداف این نوع از اتاق‌های کار می‌تواند یاری رسان باشد حمایت‌های دولتی و سرمایه‌گزاران بخش گردشگری است، پس برای این موضوع بایستی خروجی کار از اتاق فکر هر استان به صورت مجله یا مقاله‌های الکترونیک در فضای مجازی و در یک بخش کاملا مجزا در هر خبرگزاری و هر گونه سایت خبری ارائه شود تا به‌عنوان یک منبع برای بازدید همگان در دسترس باشد، پس از آن باید یک لینک پاسخ‌گویی بیطرف که به صورت خصوصی که از طرف اتاق‌های فکر کنترل می‌شود پاسخگوی تمامی افرادی که برای اطلاعات بیشتر تماس خواهند گرفت ایجاد شود، چراکه در تمامی اتاق فکرهای گردشگری ترس افراد از ارائه ایده و نظراتشان به‌صورت عمومی و سوءاستفاده وجود دارد و راه حل آن ایجاد و تشکیل یک کمیسیون ثبت ایده‌های گردشگری در وزارتخانه و به تبع آن ایجاد این کمیسیون در استان‌هاست تا پس از خلق و ایجاد ایده در اتاق توسط فرد یا گروه به ثبت رسیده تا برای شکل‌گیری و سرمایه‌گذاری تمامی حقوق آن رعایت شود. 

آیا کسب درآمد از اتاق‌های فکر یک امر عادی است؟

شاید بسیاری از افراد این‌گونه فکر کنند که تشکیل اتاق‌های فکر گردشگری صرفا با دریافت یک بودجه برای هر استان از طرف وزارتخانه باشد که ممکن است برای هزینه‌های جاری هر اتاق مصرف شود و به گونه‌ای درآینده اگر شفاف‌سازی نباشد قطعا اتاق فکر که با بودجه بیت‌المال تشکیل می‌شود به یک اتاق خصوصی و غیر کارآمد تبدیل خواهد شد. اما اگر همه مسائل در اتاق شیشه‌ای انجام شود و هر اتاق بتواند با خلق ایده کسب درامد برای خود و افراد تشکیل دهنده آن داشته باشد به‌صورتی‌که دولت و سرمایه‌گذاران را راغب به ایجاد سرمایه‌گزاری کند نه تنها از راه خود خارج نمی‌شود بلکه باعث تداوم و ایجاد انگیزه در هر اتاق فکری می‌شود. اینگونه تمامی فعالان گردشگری برای بالابردن سطح اطلاعات خود به دلیل رقابتی شدن کار و صنعت گردشگری تلاش خواهند کرد و سطح و لول هر استان بعد از مدتی اندک مشخص خواهد شد و بدین شکل استان‌هایی که از لحاظ کمی و کیفی در جایگاه پایین‌تری قرار دارند با کمک گرفتن از سایر استانها خود را به سطح استاندارد مشخصی خواهند رساند و اتاق‌های فکر به هدف خود یعنی ایجاد انگیزه و درآمد در سطح ملی و رعایت حقوق مصرف کننده در گردشگری پایدار خواهند رسید. 

سخنرانان اصلی

از کارشناسان کلیدی در این زمینه دعوت می‌شود تا دانش خود را در مورد موضوعات مرتبط با موضوع کلی اتاق فکر به اشتراک بگذارند. 

کارگاه‌ها

هر اتاق فکر فرصتی را برای شرکت کنندگان فراهم می‌کند تا جنبه‌های موضوعی را برجسته و کشف کنند. از تکنیک‌های کارگاهی برای شناسایی حوزه‌های محتوا و نتایج یادگیری استفاده می‌شود که می‌تواند توسط مربیان در گردشگری پایدار استفاده شود. این کارگاه‌ها همچنین فرصتی را برای شناسایی موضوعات و زمینه‌هایی که نیاز به تحقیقات بیشتر دارند فراهم می‌کند. بنابراین، نتایج کلیدی این کارگاه‌ها شامل طرح‌های درسی و برنامه‌های تحقیقاتی است. برخی از اندیشکده‌ها همچنین منجر به تولید مواد دیگری مانند اسلایدهای پاورپوینت، کتاب‌ها و فیلم‌ها می‌شوند. 

شرکت‌کنندگان

اتاق فکر برای دانشگاهیان، مربیان، محققان، مقامات دولتی، کارشناسان صنعت، کارشناسان پایداری، کارشناسان محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در زمینه گردشگری باز است. اشتیاق به موضوع پایداری کمک می‌کند. کسانی که مایل به خلاقیت، کشف ایده‌های جدید، راحت با رویکردهای غیر متعارف هستند و به دنبال چشم‌اندازی گسترده‌تر از این زمینه هستند، مورد استقبال قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر 1400091372839

برچسب‌ها