چرم‌دوزی در کردستان، چشم‌انداز روشن اشتغال و توسعه صنایع‌دستی

در میان هنرهای بی‌شمار کردستان که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند، چرم‌دوزی یکی از هنرهایی است که صنعتگران آن با عشق و علاقه به تولید محصول می‌پردازند و اثری ارزشمند و ماندگار خلق می‌کنند.

خاطره بهمن‌زاد یکی از بانوان توانمندی است که در این زمینه با راه‌اندازی یک کارگاه کوچک اما پر از خلاقیت توانسته است اقدام به تولید محصولات چرم‌دوزی و عرضه آن به استان‌های سراسر کشور کند. مهمان کارگاه این صنعتگر فعال سنندجی شدیم تا از نزدیک محصولات دستی او را ببینیم و گفت‌وگویی نیز با او داشته باشیم. آنچه می‌خوانید حاصل این گفت‌وگو است: 

لطفا خودتان را معرفی کنید؟ 

من خاطره بهمن‌زاد دارای مدرک کاردانی زبان انگلیسی و صاحب برند چرم دست‌دوزی بهمن‌زاد در سنندج هستم. 

فعالیت خود را از چه زمانی و در کجا شروع شد؟ 

من از کودکی به کارهای هنری علاقه‌مند بودم؛ پدرم همیشه در تمام کارها و برنامه‌هایم مشوق خوبی برای من بود و همین امر باعث شده بود که حرفه‌های گوناگون هنری را دنبال کنم. سال ۹۲ در کلاس‌های آموزشی چرم‌دوزی مراکز فنی و حرفه‌ای شرکت کردم و از سال ۹۵ به طور جدی وارد این بخش از صنایع‌دستی شدم. 

در مورد این رشته کمی توضیح دهید؟ 

چرم‌دوزی یکی از معروف‌ترین هنرهای سنتی و رشته‌های کاربردی صنایع‌دستی استان است که پس از گذشت سال‌های متمادی همچنان مرسوم و ماندگار شده است. مهم‌ترین کاربردهای چرم در گذشته کفش و پوشاک بود که امروزه با ایجاد کاربری‌های جدید از آن برای تولید انواع کیف، کمربند و تزیینات داخلی استفاده می‌شود. 

معمولاً روی چه نوع کالاهایی تمرکز می‌کنید و سفارش می‌گیرید؟ 

بیشتر سفارش‌های من کیف‌دوشی، دستی، کیف پول و جاکارتی… است و البته گاهی اوقات نیز سایر محصولات چرمی از جمله بند ساعت، جاسویچی، زیورآلات چرم و سایر هدایای کوچک چرمی را می‌دوزم. 

استقبال از خرید تولیدات شما چگونه است؟ 

متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و کاهش حضور مسافران و گردشگران و همچنین‌ برگزار نشدن نمایشگاهی برای عرضه و فروش محصولات، استقبال از خرید نیز کاهش داشته است. اما من طی این چند سال فعالیت با وجود همه مشکلات، مشتریان خاص خود را دارم و توانسته‌ام با بهره‌مندی از فضای مجازی دست‌ساخته‌های خود را در استان‌‎هایی از سراسر کشور به فروش برسانم. 

آیا از طریق ادارات مربوطه حمایتی از شما شده است؟ 

بله، اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سنندج و اتحادیه صنایع‌دستی این شهرستان، حمایت‌هایی از جمله صدور مجوز، پرداخت تسهیلات و از همه مهم‌تر واگذاری مکانی با هزینه بسیار کم برای راه‌اندازی کارگاه تولیدی چرم‌دوزی انجام داده است. 

آیا در زمینه دیگری هم فعالیت دارید؟ 

بله من در رشته‌های دیگری از جمله قالی‌بافی، سجاده‌بافی، قلاب‌بافی، گل‌دوزی و خیاطی فعالیت داشته‌ام اما با چرم‌دوزی بیشتر احساس خوشایندی دارم و این کار به من انرژی زیادی می‌دهد. همچنین من در کنار تولیدات چرم، در زمینه آموزش هم فعالیت دارم و تاکنون توانسته‌ام در کارگاه‌های خصوصی و عمومی به بیش از ۸۰۰ نفر از علاقه‌مندان این رشته هنری آموزش ارائه دهم. چرا که آموزش‌های مقدماتی برای دوخت چرم بسیار ساده است و زود می‌توان یاد گرفت، مهم ظرافت کاری و پشتکار است که باید در تولید رعایت شود. 

از چه ابزاری برای تولید استفاده می‌کنید؟ 

با توجه به اینکه ۷۰ درصد کارهای ما دست‌ساز است به ابزارهایی از جمله چرم که به صورت طبیعی و مصنوعی در انواع رنگ‌ها و نقش‌های متنوع وجود دارد، الگو، نخِ موم‌زده، سوزن، قیچی مخصوص چرم، خط‌کش نشانه، خودکار نوبوک، کرپ یا پاک‌کن چرم، کاتر، سمبه و… نیاز داریم. 

و سخن آخر؟ 

امیدواریم در سال جدید با حمایت و پشتیبانی مسئولان و حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی موفق به شناساندن هنرمندان مستعد استان و افزایش فروش تولیدات خود شویم و هنرجویان نیز پس از گذراندن آموزش‌های لازم، با تولیدات محصولات خودشان به اقتصاد خود و خانواده کمک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 14000915348105

برچسب‌ها