ایجاد بازارچه صنایع‌دستی، رونق امید و شکوفایی اقتصاد کردستان

صنایع‌دستی استان کردستان به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین و اصیل‌ترین جلوه‌گاه تاریخ و تمدن کهن این دیار، سبب شده تا استان به عنوان یکی از معروف‌ترین استان‌های کشور در این حوزه شناخته شود و گردشگران زیادی به همین منظور از اقصی نقاط دنیا، کردستان را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند.

توفیق شریعتی هنرمند سنتی‌کار سنندجی که از دوران کودکی در تنها کارگاه تولیدی زیورآلات سنتی کردستان مشغول به فعالیت است، توانسته به‌عنوان صنعتگری موفق و پیشرو، نشانه‌های ملی و بین‌المللی متعددی را در حوزه صنایع‌دستی کسب کند. 

او برای ساخت دستبند سنتی کردستان موفق به اخذ مهر اصالت یونسکو شده و هم‌اکنون به عنوان مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی سنندج در استان مشغول به فعالیت است. 

آنچه در ذیل می‌خوانید گفت‌وگوی میراث‌آریا با مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی شهرستان سنندج است: 

لطفا به‌عنوان اولین سؤال بفرمایید، اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی سنندج از چه تاریخی فعالیت خود را آغاز کرده است؟ 

اتحادیه شرکت‌های تعاونی صنایع‌دستی سنندج با ایجاد یک تشکل منسجم و کارآمد و با هدف حمایت از صنعتگران و هنرمندان شهرستان، در سال ۱۳۹۶ بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی فعالیت خود را آغاز کرد. 

صنایع‌دستی این شهرستان دارای چند رشته بومی فعال و چند نفر صنعتگر است؟ 

سنندج با وجود بیش از ۱۰ هزار نفر صنعتگر، ۲۹ رشته دارد که از این تعداد ۱۶ رشته آن شامل گلیم‌بافی، نازک‌کاری، فرش‌بافی، ارغوان‌بافی، شال‌بافی و…دارای برند ملی و یا بین‌المللی است. 

این اتحادیه برای حمایت از صنعتگران صنایع‌دستی سنندج چه اقداماتی انجام داده است؟ 

با توجه به این‌که بیشتر هنرمندان صنایع‌دستی کردستان در مرکز استان فعالیت دارند و با وجود سختی‌ها و مشکلات ناشی از کرونا همچنان با عشق به دنیای صنایع‌دستی در این راه ثابت قدم مانده‌اند؛ بنا داریم شرکت تعاونی فراگیر صنایع‌دستی در این شهرستان تشکیل دهیم؛ لذا ضمن دعوت از صنعتگران برای عضویت در این مجموعه به‌عنوان مرکزیت جامع، امیدواریم با حمایت از هنرمندان و صنعتگران شاهد رشد، شکوفایی و تحول در این حوزه باشیم. خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر، تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی با کارمزد ۴ درصد به صنعتگران پرداخت و برای بهره‌مندی از امهال تسهیلات، اقدامات خوبی انجام شده است. 

بازار فروش محصولات صنایع‌دستی در کردستان و به ویژه سنندج را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

کردستان یکی از مناطق مستعد برای تولید و عرضه صنایع‌دستی در کشور است و قابلیت عرضه محصولات این استان در بازارهای ملی و بین‌المللی وجود دارد؛ متاسفانه در سال‌های گذشته توجه به بحث بازار فروش صنایع‌دستی تولید شده در استان، به صورت واحد و یکپارچه کمتر مد نظر بوده و فعالیت‌هایی که در بخش‌های مختلف شهر انجام شده به صورت پراکنده بوده است و روز به روز نیز قیمت مواد اولیه برای تولید صنایع‌دستی افزایش می‌یابد و این در حالی است که بازار فروش این محصولات ضعیف است و تا زمانی که بازارچه دائمی برای فروش در استان فعال نشود، این محصولات مطرح و تولیدکنندگان آن نیز تقویت نخواهند شد. 

در زمینه برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی چه برنامه‌هایی مد نظرتان است؟ 

در سال‌های گذشته نمایشگاه‌هایی به صورت موقت برگزار می‌شد که تا حدودی برای فروش محصولات صنعتگران امیدوار کننده بود؛ اما در دو سال اخیر با وجود ویروس منحوس کرونا هیچ نمایشگاهی برگزار نشد. امیدواریم بتوانیم در نوروز سال ۱۴۰۱ در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی و همچنین با مراودات خاصی که با سلیمانه عراق داشته‌ایم، به صورت دوره‌ای در نمایشگاه عرضه محصولات حضور داشته باشیم. بنا داریم برای نوروز سال آینده نیز گالری و قسمتی از سفره‌خانه موزه مردم‌شناسی خانه‌کرد سنندج به‌عنوان بازارچه‌ای موقت به موزه صنایع‌دستی استان اختصاص داده شود. 

به نظر شما تا چه اندازه طراحی، رنگ و تناسب بسته‌بندی در محصولات صنایع‌دستی استان رعایت شده است؟ 

در گذشته صنایع‌دستی استان بدون هیچ‌گونه بسته‌بندی فروخته می‌شد، ولی امروزه بسته‌بندی از نقش سنتی خود فراتر رفته و به ابزاری برای تبلیغات و جذب مشتری تبدیل شده است. توجه به طراحی، رنگ و نحوه بسته‌بندی محصولات، نخستین مرحله برخورد مشتری با صنایع‌دستی است؛ با بسته‌بندی مناسب علاوه بر ظاهر شکیل، تاریخچه‌ای از اطلاعات کالا نیز نشان داده می‌شود؛ در اتحادیه بنا داریم تعاونی بسته‌بندی صنایع‌دستی تشکیل دهیم لذا از هنرمندان استان دعوت می‌شود با عضویت در این انجمن به توسعه و ترویج این هنر صنعت در استان کمک کنند. 

از دیدگاه شما، چه موانع و مشکلاتی دست به گریبان صنعتگران کردستانی است؟ 

استان کردستان با وجود ظرفیت غنی از دست ساخته‌ها و صنایع‌دستی توانسته است در جذب هر چه بیشتر گردشگرانی به این منطقه موثر باشد؛ اما متاسفانه با گسترش ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های کرونایی، دو سالی می‌شود که با نبود گردشگران خسارت زیادی در حوزه صنایع‌دستی و سایر بخش‌های گردشگری به‌وجود آمده است. فعالان این حوزه همچنین با مشکل عرضه و فروش تولیدات و محصولات با ارزش خود به دلیل نبود یا کمبود نمایشگاه یا بازارچه دائمی صنایع‌دستی، دست و پنجه نرم می‌کنند. ناگفته نماند، خبرهای خوبی از اقدامات اولیه از سوی اداره‎کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان مبنی بر ایجاد بازارچه‌ای دائمی در سنندج مطرح شده که امیدواریم با راه‌اندازی این بازارچه، گامی مؤثر در راستای تقویت و حمایت از صنایع‌دستی بومی، ارتقای کیفیت محصولات صنایع‌دستی و کمک به فروش و بازاریابی صنعتگران استان باشد و آرزوی دیرینه هنرمندان و مردم کردستان محقق شود. 

چه برنامه‌ای برای توسعه و ترویج این صنعت پیشنهاد می‌کنید؟ 

صنایع‌دستی استان هنوز در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته است، ما باید با اصلاح چرخه‌ی تولید و متمرکز کردن آن همراه با آموزش، حمایت از تولید آثار فاخر، افزایش کیفیت و همچنین بازاریابی و فروش صنایع‌دستی به منظور حضور در بازارهای داخلی و خارجی، را بیش ازپیش مورد توجه قرار دهیم. همچنین مشارکت فعال رسانه‌های گفتاری و شنیداری در امر اطلاع‌رسانی، نقش اساسی در زمینه توسعه و ترویج صنایع‌دستی و ایجاد موقعیت مناسب برای عرضه کالا دارند و در صورتی موفق به ترویج این هنر می‌شویم که همواره رابطه نزدیک با رسانه‌ها داشته باشیم. 

و سخن آخر…؟ 

استان کردستان و شهرستان سنندج دارای ظرفیت بسیار بالایی برای رونق صنایع‌دستی دارد و با توجه به گردشگرپذیر بودن منطقه می‌توانیم از این ظرفیت‌ها در راستای رونق و فروش محصولات فعالان صنایع‌دستی، با معرفی تولیدات و برگزاری نمایشگاه‌ها استفاده کنیم. در پایان امیدواریم با همکاری مردم و مسئولین به سمتی حرکت کنیم تا نقش صنایع‌دستی در ایجاد اشتغال و همچنین داشته‌های فرهنگی و آداب و رسوم منطقه، بیش از پیش به کشور و جهان معرفی شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14000925348900

برچسب‌ها