کارگاه «بررسی و شناسایی در باستان‌شناسی همراه با سنجش از دور و مستند‌‌نگاری» برگزار شد

نخستین «کارگاه بررسی و شناسایی در باستان‌‌‌شناسی همراه با سنجش از دور و مستند‌نگاری» به صورت مجازی در پژوهشکده باستان‌‌شناسی برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌‌عمومی پژوهشگاه میراث‌‌فرهنگی و گردشگری، محمد‌رضا رکنی، مدرس این کارگاه 27 آذر 1400، با تاکید بر روش‌های بررسی و شناسایی طبق شرح خدمات و دستور‌‌العملل‌های پژوهشکده باستان‌‌شناسی با تمرکز سنجش از دور و مستند‌نگاری سه بعدی، مطالبی را مطرح کرد.

کارشناس واحد نقشه پژوهشکده باستان‌‌شناسی در ابتدا شرکت‌‌کنندگان را با تعاریف کلی بررسی و شناسایی در باستان‌‌شناسی، نمونه‌‌های موردی که بیشتر از سیستم سنجش از دور بهره برده‌‌‌اند و انواع مدل داده فرمت‌‌‌های رایج و تعاریف جغرافیای‌‌ طبیعی و زیستی آشنا کرد.

وی در ادامه به معرفی مستند‌نگاری دو‌بعدی و سه‌بعدی مبتنی بر فتو‌‌گرامتری پرداخت که با تشکیل بانک‌‌ اطلاعاتی از پایگاه داده‌‌های نتایج از بررسی یافته‌‌های باستان‌‌‌شناختی بتوان پژوهش‌‌های تکمیلی را اجرا کرد.

او در ادامه هدف از برگزاری این کارگاه را آشنایی با تعاریف و کلید‌‌واژه‌های رایج در این حوزه عنوان و تصریح‌‌ کرد: «در آینده با برگزاری کارگاه‌‌های تخصصی به معرفی و شناخت بیشتر این موارد پرداخته خواهد شد.»

انتهای پیام/

کد خبر 14000927330518

برچسب‌ها