جوامع کوهستانی در راه صعود به قله‌های گردشگری

فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) و سازمان جهانی گردشگری، نشریه جدیدی را در رویدادی به مناسبت روز جهانی کوهستان ۲۰۲۱ راه‌اندازی کردند تا از این طریق به رونق گردشگری پایدار و همه‌گیر در جوامع کوهستانی کمک کنند.

به‌گزارش میراث‌آریا، بر اساس گزارش جدیدی که توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) و UNWTO در مراسم جشن روز جهانی کوه ۲۰۲۱ ارائه شد، گردشگری پایدار نقش کلیدی در تقویت معیشت، کاهش فقر و حفظ محیط زیست در مناطق کوهستانی ایفا می‌کند. 

گردشگری کوهستانی به سوی مسیری پایدارتر که به طور مشترک توسط فائو، دبیرخانه مشارکت کوهستان و سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO) توسعه یافته است پیش می‌رود. 

این نشریه نمونه‌هایی از نوآوری، بهترین شیوه‌ها و ابتکارات را از سرتاسر جهان، و همچنین دستورالعمل‌ها و توصیه‌های عملی در زمینه ساختن شرایط بهتر برای گردشگری کوهستانی پایدار را ارائه می‌دهد. 

کیو دونگیو، مدیرکل فائو، در این رویداد تاکید کرد: «برای بسیاری از جوامع کوهستانی، گردشگری راهی برای امرار معاش آن‌هاست. ترویج اکوتوریسم پایدار، گردشگری کشاورزی و گردشگری سلامتی می‌تواند به ایجاد مشاغل جدید، تنوع درآمد، ایجاد اقتصادهای خرد قوی و احیای محصولات و خدمات کمک کند. گردشگری کوهستان باید به نفع جوامع کوهستانی، رفاه جهانی و سلامت کره زمین تغییر شکل دهد.» 

توریسم پایدار می‌تواند به عنوان یک محرک مهم برای توسعه اجتماعی-اقتصادی در مناطق کوهستانی عمل کند. زوراب پولولیکاشویلی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، گفت: «گردشگری جامعه‌محور با مدیریت خوب می‌تواند به درآمد خانوارها تنوع ببخشد، فرصت‌های شغلی و معیشتی را افزایش دهد، از سیستم‌های سنتی حمایت کند، انعطاف‌پذیری ایجاد کند و به حفظ و ارتقای میراث طبیعی و فرهنگی در سراسر مناظر فرهنگی، تاریخی و طبیعی کمک کند. گردشگری پایدار می‌تواند به عنوان یک محرک مهم برای توسعه اجتماعی-اقتصادی در مناطق کوهستانی عمل کند.» 

موضوع روز جهانی کوهستان ۲۰۲۱

سازمان ملل متحد ۱۱ دسامبر را به عنوان روز جهانی کوهستان تعیین کرده است و فائو به عنوان آژانس اصلی هماهنگی آن را به عهده دارد. این مراسم که هرساله جشن گرفته می‌شود، در مورد اهمیت کوه‌ها برای زندگی آگاهی‌رسانی می‌کند، بر فرصت‌ها و محدودیت‌های توسعه کوهستان تاکید می‌کند و انگیزه‌هایی را ایجاد می‌کند که تغییرات مثبتی را برای مردم و محیط‌های کوهستانی در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد. 

با توجه به اینکه مقاصد کوهستانی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از گردشگری جهانی را به خود جذب می‌کنند، موضوع روز جهانی کوهستان ۲۰۲۱ برای گردشگری پایدار کوهستان، بر نقش این بخش در ارزش‌گذاری میراث طبیعی و فرهنگی کوه‌ها و مردم کوهستان، ترویج سیستم‌های غذایی پایدار، و حفاظت از اکوسیستم‌های کوهستانی تاکید می‌کند. 

موضوع امسال همچنین توجه را به سوی تأثیرات همه‌گیری کرونا جلب می‌کند و اینکه این بحران چگونه می‌تواند فرصتی برای بازسازی گردشگری کوهستانی به روشی سبزتر، پایدارتر و فراگیرتر باشد. این به معنای تضمین توانمندسازی جامعه، اندازه‌گیری تأثیر گردشگری در کوهستان، مدیریت مؤثر منابع و پسماندها، و تعریف ظرفیت حمل برای مقاصد است. 

یک تلاش مشترک

مراسم روز جهانی کوهستان در سطح عالی توسط کیو دونگیو، مدیرکل فائو، و زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، افتتاح شد. دیگر شرکت‌کنندگان شامل ماریا اوباخ، وزیر امور خارجه آندورا، کریستین بولیار-مارباخ، نماینده پارلمان سوئیس، عضو شورای ملی و رئیس انجمن سوئیس برای مناطق کوهستانی، روبرتو ناتالی، وزیر تام‌الاختیار و اداره کل همکاری‌های توسعه وزارت امور خارجه ایتالیا، ماریا آنتونت ولاسکو آلونس، مدیر اجرایی گردشگری فیلیپین و عضو هیئت تبلیغات و کوهنوردی راینهولد مسنر بودند. ماریا هلنا سمدو، معاون مدیرکل فائو، سخنان پایانی را در این جلسه بیان کرد. 

این رویداد بر نیاز به ترویج گفت‌وگو و همکاری برای استفاده از پتانسیل کامل گردشگری کوهستان برای کمک به توسعه پایدار تأکید داشت. این حرکت کمک خواهد کرد تا بسیاری از اعضای هیئت مشارکت کوهستان و کشورهای عضو UNWTO در راستای قرار گرفتن جوامع کوهستانی در روح برنامه ۲۰۳۰ سازمان ملل و همپا شدن با سایر جوامع، تلاش کنند. 

بهترین شیوه‌های پایدار

بر اساس این مطالعه، محصولات و خدمات گردشگری کوهستانی پایدار باید از گردشگری مخرب به گردشگری محتاطانه و حساس به اقلیم تغییر کند و فرصت‌های جدیدی را ایجاد کند و منافع ملموسی را برای جوامع محلی به ارمغان بیاورد و در عین حال به حفاظت از میراث منحصربه‌فرد کوهستان کمک کند. این خدمات همچنین باید فراگیر باشند و کیفیت خوبی از اشتغال و کار شایسته به جوامع ارائه دهند. این نشریه پروژه‌هایی را از سراسر جهان نشان می‌دهد که دقیقاً این کار را انجام می‌دهند، از جمله در منطقه Cordillera در فیلیپین، جایی که وزارت گردشگری کشور، دبیرخانه مشارکت کوهستان و Slow Food ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری را به تولیدکنندگان در مقیاس کوچک متصل می‌کنند تا بازدیدکنندگان بتوانند محصولات کوهستانی باکیفیت با عنوان «آستروستای» را در هیمالیا کشف کنند، محل اقامتی که توسط جوامع محلی اداره می‌شود و شامل فعالیت‌های رصد ستاره‌ها می‌شود. 

FAO و UNWTO

FAO و UNWTO سابقه طولانی همکاری با یکدیگر دارند که توسط یادداشت تفاهم اخیر بین دو طرف تقویت شده است. این امر تعهد بیشتری به پرورش نوآوری و کارآفرینی، پیشبرد توسعه پایدار و تقویت معیشت از طریق گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی، گردشگری طبیعت، فعالیت‌های فضای باز و سایر اشکال گردشگری مبتنی بر چشم‌انداز ایجاد می‌کند. این برنامه، از جمله، فعالیت‌های مشترک در چارچوب سیستم‌های میراث کشاورزی مهم جهانی فائو (GIAHS)، ائتلاف اکوسیستم‌های شکننده و ابتکار شهرهای سبز را پیش‌بینی می‌کند. 

* ترجمه: بابک صوفیانی

انتهای پیام/

کد خبر 14000927900717

برچسب‌ها