معرفی ۳ پژوهش کاربردی در حوزه ابنیه و بافت‌های تاریخی

پژوهش‌های، نگاهی تاریخی به تاریخ معماری ایران؛ جستجوی خاستگاه‌ها، حفاظت از منظر فرهنگی پل‌های تاریخی لرستان و مبانی دسته‌بندی میراث‌معماری دست‌کند ایران، در حوزه ابنیه و بافت‌های فرهنگی- تاریخی همزمان با هفته پژوهش معرفی شدند.

به گ‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا انیسی رئیس پژوهشکده بناها و بافت‌های تاریخی- فرهنگی ۳۰ آذر ۱۴۰۰، در این نشست با اشاره به فعالیت‌های چشمگیر انجام شده در سال پژوهشی گذشته (آذر۹۹ تا آذر۱۴۰۰) به‌رغم شرایط پیش آمده در نتیجه همه‌گیری بیماری کرونا تصریح کرد: «نتایج تمام این اقدامات در قالب کتاب، مقاله، نشست‌علمی، همایش و ... قابل دسترسی است.»

رئیس پژوهشکده بناها و بافت‌های تاریخی- فرهنگی از اهداف اصلی این پژوهشکده به کاربردی‌سازی طرح‌های پژوهشی برای رفع برخی مشکلات پیش‌روی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این حوزه اشاره کرد و به تشریح برخی فعالیت‌های این مرکز در حوزه بناها، بافت‌ها، باغ ومنظر، معماری دستکند، تزئینات معماری و ...پرداخت.

او در ادامه به برگزاری سومین همایش توانمند‌سازی میراث‌معماری و شهری در برابر زلزله اشاره کرد که سال گذشته با استقبال کم‌نظیر پژوهشگران و متخصصان این حوزه روبرو شده و از برگزاری نخستین همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری در دوم و سوم بهمن ماه امسال خبر داد.

انیسی، از دریافت رتبه B برای نشریه اثر، تدوین دستورالعمل حفاظت از باغ‌های تاریخی، تدوین سند معیارهای سند ثبت معماری معاصر برای نخستین بار، انتشار کتاب بازارهای مناطق سردسیر، برگزاری کرسی‌های ترویجی و... بعنوان فعالیت‌های شاخص این پژوهشکده یاد کرد و افزود: «تعریف و احصای اولویت‌های پژوهشی و طرح‌های پیشران از دیگر اقدامات این مرکز بوده به‌نحوی که اکنون توانسته‌ایم چارچوبی جامع را برای سال‌های آینده تبیین کنیم.»

او در ادامه به برگزاری کرسی‌های ترویجی در پژوهشکده بناها و بافت‌های تاریخی-فرهنگی تأکید و آن را مقدمه‌ای بر برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی دانست.

در ادامه این نشست که با ارائه برخی پژوهش‌های انجام شده در حوزه بناها و بافت‌های تاریخی-فرهنگی همراه بود، هاله حاج یاسینی به بیان خلاصه‌ای از پژوهش نگاهی تاریخی به تاریخ معماری ایران؛ جستجوی خاستگاه‌ها پرداخت و با طرح نکاتی در خصوص تاریخ معماری به گذشته معماری ایران و پژوهش‌ها در باره گذشته معماری ایران اشاره کرد.

این پژوهشگر در ادامه با طرح این پرسش که معماری ایران کی و چگونه به موضوع پژوهش تاریخی تبدیل شد؟با بیان توضیحاتی از تاریخ‌های جدید ایران؛ اهمیت یافتن دوران‌باستان و تأکید بر بهره‌گیری از مدارک مستند، به تشریح برخی از نمونه‌های موجود در این شاخه پرداخت.

مهدی پیرحیاتی نیز در این نشست با بیان خلاصه‌ای از پژوهش حفاظت از منظر فرهنگی پل‌های تاریخی لرستان گفت: «در پژوهش یاد شده تلاش شد تبیین اصول حفاظت از مناظر فرهنگی پل‌های تاریخی لرستان مشخص و آنها را قابل استفاده در پل‌های مشابه تاریخی دیگر در لرستان کنیم.»

امین کیوانلو نیز در ادامه به ارائه گزارش طرح پژوهشی مبانی دسته‌بندی میراث‌معماری دست‌کند ایران با تأکید بر آثار واقع در استان‌های یزد ،کرمان و سیستان و بلوچستان پرداخت و آثار شناسایی شده در محدوده طرح و نقشه پراکندگی آثار معماری دست‌کند در ایران را معرفی کرد.

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 14000930330443

برچسب‌ها