پیست اسکی کاکان، ظرفیت بزرگ سرمایه‌گذاری

پیست اسکی کاکان از مهم‌ترین پتانسیل‌های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد به‌حساب می‌آید و سرمایه‌گذاری در این منطقه می‌تواند به توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان بویراحمد منجر شود.

پیست اسکی کاکان با بارش نخستین برف در اواخر فصل پاییز و تدام بارش برف در زمستان یکپارچه پوشیده از برف می‌شود به‌گونه‌ای که در زمستان ارتفاع برف در این پیست به حدود یک متر می‌رسد. 

آسمان آبی، برف سپید، تلالؤ نور خورشید و وجود چشمه‌های خروشان در زیر برف بر زیبایی هر چه بیشتر پیست اسکی کاکان افزوده است. 

این پیست نزدیک‌ترین پیست اسکی ایران به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و استان‌های جنوبی کشور است و به همین دلیل شرایط منحصربه‌فردی برای سرمایه‌گذاری بیشتر دارد. 

پیست کاکان در سال ۱۳۷۳ با نصب یک دستگاه بالابر افتتاح شد و سپس تا سال ۸۴ امکانات آن با سه تله‌اسکی شامل یک دستگاه بالابر برای افراد مبتدی و دو دستگاه بالابر اسکی‌بازان حرفه‌ای افزایش یافت. 

پیست اسکی کاکان ازنظر کارشناسان حوزه گردشگری به‌عنوان سرمایه‌ای خفته و ظرفیتی پنهان در مرکز کهگیلویه و بویراحمد است می‌طلبد با تشویق سرمایه‌گذاران و ساخت مجتمع‌های تفریحی اقامتی زمینه جذب گردشگر را در آن فراهم کرد. 

این پیست به طول ۶۰۰ متر در جاده ارتباطی یاسوج - اقلید و در منطقه سردسیری کاکان شهرستان بویراحمد قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود  ۲۶۰۰ متر است. 

معرفی و رونق غذاهای محلی مانند آش کارده، آش دوغ، آش ماست در هوای سرد زمستانی بخش دیگری از جاذبه‌های این پیست اسکی به‌عنوان یک جاذبه گردشگری است. 

بر اساس گزارش راهداری استان و به استناد آمار استخراجی از دستگاه‌های تردد شمار در روزهای تعطیل بیش از ۱۲ هزار خودرو و در روزهای غیر تعطیل تا ۳ هزار خودرو در مسیر پیست اسکی کاکان عبور و مرور می‌کند. 

پیست اسکی کاکان واقع در شمال شهر یاسوج از سوی مردم سراسر کشور و این استان به‌خوبی دیده‌شده اما بازهم نیاز به دیده شدن توسط مسئولان استانی و کشوری دارد تا نقش خود را در توسعه هر چه بیشتر منطقه ایفا کند. 

توسعه متناسب با حجم زیاد ورودی گردشگر به پیست اسکی کاکان، نیازمند سرمایه‌گذاری جدی بخش خصوصی در این پیست است. 

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی علاوه بر اشتغال‌زایی و سودآوری، سهم بسزایی در رضایت گردشگران و استمرار علاقه‌مندی آنان به آمدن به این مکان تفریحی خواهد داشت. 

شمار زیاد مسافران و گردشگران درون استانی و خارج استانی نشان داد که پیست اسکی کاکان، به‌عنوان مهم‌ترین جاذبه گردشگری زمستانی استان از مهم‌ترین فرصت‌ها برای توسعه شهرستان بویراحمد است بنابراین ضرورت دارد مسئولان ذی‌ربط با برنامه‌ریزی دقیق و عملی زمینه فعالیت این ظرفیت خدادادی را بیش‌ازپیش فراهم کنند. 

پیست اسکی کاکان در شمال شهر یاسوج از سوی مردم از درون استان گرفته تا کرانه‌های خلیج‌فارس به‌خوبی دیده‌شده است و هرگونه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در این منطقه سودآور است. 

توجه به ورزش اسکی در کهگیلویه و بویراحمد برای کارآفرینی ضروری است

رئیس فدراسیون اسکی در سفر اخیرش به یاسوج و دیدار با مدیران ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: «توجه جدی‌تر به رشته ورزشی اسکی در این استان برای کارآفرینی و ایجاد اشتغال امری ضروری است.» 

عباس نظریان اظهار داشت: «کهگیلویه و بویراحمد استانی مستعد برای رشته ورزشی اسکی بوده و به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی مناسب می‌تواند در زمینه اسکی و گردشگری ورزشی در کشور مطرح شود.» 

او افزود: «تنها ۱۵ استان کشور دارای هیأت اسکی بوده و کهگیلویه و بویراحمد نیز یکی از استان‌های دارای ظرفیت مطلوب در زمینه رشته ورزشی اسکی است.» 

رئیس فدراسیون اسکی بیان کرد: «اسکی یک رشته ورزشی جوان پسند بوده و دارای ۱۰ شاخه ورزشی زیرمجموعه است.» 

نظریان عنوان کرد: «فدراسیون اسکی به منظور کمک هر چه بیشتر به توسعه این رشته ورزشی در کهگیلویه و بویراحمد آمادگی داشته و حاضر به سرمایه‌گذاری لازم است.» 

رئیس فدراسیون اسکی عنوان کرد: «موقعیت جغرافیایی این استان و دارا بودن کوهستانی بی‌نظیر و پوشیده از جنگل یکی از نعمت‌های خداوند به مردم این منطقه بوده و ظرفیت و پتانسیل ورزشکاران و قهرمان اسکی استان در کشور مایه مباهات است.» 

نظریان افزود: «ظرفیت و قابلیت ورزشکاران رشته ورزشی اسکی کهگیلویه و بویراحمد چشمگیر بوده و در صورت حمایت لازم می‌توانند در کشور مطرح شوند.» 

راه‌اندازی مدرسه اسکی در پیست اسکی کاکان

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد اسکی را یک رشته ورزشی مفرح و نشاط‌آور دانست و اظهار داشت: «پیست اسکی کاکان یاسوج تنها پیست اسکی کشور بوده که از گاز شهری بهره‌مند است.» 

بهروز جهانبخش افزود: «بزودی مدرسه اسکی در پیست اسکی کاکان یاسوج راه اندازی می‌شود و این پیست آمادگی لازم برای میزبانی از رقابت‌های قهرمانی کشور را دارد.» 

جهانبخش عنوان کرد: «برپایی جشنواره فرهنگی، ورزشی برفی در پیست اسکی کاکان یاسوج با همکاری اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد یکی از برنامه‌های مهم اداره کل ورزش و جوانان و هیأت اسکی این استان است.» 

او ادامه داد: «این اقدام می‌تواند به جذب هر چه بیشتر گردشگر و توریسم ورزشی در کهگیلویه و بویراحمد کمک بسزایی کند.» 

جهانبخش خواستار حمایت مادی و معنوی بیش از پیش فدراسیون اسکی از این رشته ورزشی در کهگیلویه و بویراحمد شد. 

ترافیک معضل مهم تردد در مسیر پیست اسکی

همچنین رئیس هیات اسکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: «ترافیک روزهای پایانی هفته معضل مهم در تردد ورزشکاران و قشرهای مختلف مردم به سوی پیست اسکی کاکان یاسوج است.» 

حمید زرافشان اظهار داشت: «انتظار می‌رود که مسئولان پلیس راه و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد برای رفع این مشکل همکاری و مشارکت کنند.» 

او افزود: «استعدادیابی پسران و دختران زیر ۱۲ سال و راه انداری مدرسه اسکی از برنامه‌های مهم هیات اسکی کهگیلویه و بویراحمد است.» 

بیش از ۵۰ هزار ورزشکار ساماندهی شده مرد و زن در رشته‌های مختلف در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کنند. 

آیت الله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد ورزش را دارای اهمیت بسزایی دانسته و تاکید کرده که توجه به زیرساخت‌های ورزشی یکی از راهکارهای مهم برای تأمین سلامت افراد جامعه و جلوگیری از بروز انواع آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی است. 

او خواستار رفع مشکل ترافیک جاده دسترسی به پیست اسکی کاکان یاسوج به ویژه در روزهای تعطیل شده است. 

تاکید استاندار بر سرمایه‌گذاری در امور ورزشی استان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این ارتباط گفت: «عوامل مؤثر بر تقویت روزافزون رشته‌های مختلف ورزشی در این استان از جمله اسکی با جدیت پیگیری می‌شود.» 

سیدعلی احمدزاده اظهار داشت: «سرمایه‌گذاری لازم در تمامی بخش‌های ورزشی کهگیلویه و بویراحمد به زودی انجام خواهد شد.» 

او افزود: «هیچ طرحی برای جامعه ورزش کهگیلویه و بویراحمد در سفر ۹ مهرماه ۱۴۰۰ رییس جمهوری و برخی اعضای هیأت دولت به این استان ارائه نشد.» 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: «هرگونه طرح و برنامه مؤثر در توسعه ورزش این استان به لحاظ تأمین منابع مالی مورد نیاز از بودجه استانی و منابع متمرکز در کشور پیگیری می‌شود.» 

احمدزاده عنوان کرد: «متولیان حوزه ورزش کهگیلویه و بویراحمد هر چه سریعتر طرح‌ها و برنامه‌های سازنده، علمی و مطالعه شده را تهیه و ارائه دهند.» 

او ابراز داشت: «کهگیلویه و بویراحمد یک استان کم نظیر برای ورزش‌های زمستانه، تابستانه و گردشگری ورزشی است.» 

 

* گزارش از علی پاک

انتهای پیام/

کد خبر 14001005400302

برچسب‌ها