استرداد 10میلیون یورویی آثار تاریخی برای ایتالیا

مسئولان میراث‌فرهنگی ایتالیا موفق شدند تعداد زیادی شیء هنری و تاریخی به‌سرقت‌رفته را که ارزششان به ۱۰میلیون یورو می‌رسد، از کشورهای مختلف در سراسر دنیا به این کشور بازگردانند.

به‌گزارش میراث‌آریا، مقامات ایتالیایی ده‌ها اثر هنری دزدیده‌شده را که از سراسر جهان کشف شده‌اند، به نمایش گذاشته‌اند. برخی از آن‌ها هنوز در همان جعبه‌های چوبی خاصی نگهداری می‌شوند که برای استرداد آن‌ها از خارج استفاده می‌شود. 

ژنرال روبرتو ریکاردی، رئیس واحد حفاظت از میراث‌فرهنگی کارابینری، در یک کنفرانس مطبوعاتی در رم گفت: «حدود ۲۰۰ اثر هنری پس از خرید و فروش غیرقانونی به مجموعه‌داران یا موزه‌های خصوصی در ایالات متحده در دهه گذشته در دسامبر کشف شد.» 

مجسمه‌های رومی و گلدان‌های اتروسکی توسط قاچاقچیان در مکان‌های باستان‌شناسی مختلف در سراسر ایتالیا به سرقت رفته یا به‌طور غیرقانونی از طریق حفاری کشف و دزدیده شده‌اند. 

ارزش این اشیا حدود ۱۰میلیون یورو است و مربوط به قرن هشتم قبل از میلاد هستند. برخی از آن‌ها توسط خانه‌های حراج بین‌المللی، گالری‌ها و مجموعه‌داران خصوصی و همچنین موزه‌هایی از جمله موزه گتی در لس‌آنجلس و موزه فوردهام در نیویورک خریداری شده‌اند. 

داریو فرانچینی، وزیر فرهنگ ایتالیا، عنوان کرد: «این آیتم‌ها به جای قرار گرفتن در یک موزه واحد، به موزه‌هایی در حوزه‌های مرتبط با آن‌ها اختصاص داده می‌شوند؛ یعنی چند موزه با موضوعات مختلف برای نمایش این آثار استردادشده راه‌اندازی خواهد شد. این یک عملیات بزرگ بازگشت به خانه برای آثار باستانی ماست.» 

اشیای مستردشده شامل آثاری از جنوب ایتالیا، جایی که تمدن‌های یونانی و ایتالیایی پیش از روم شکوفا شده بود، و همچنین توسکانی و منطقه مرکزی ایتالیا، که خانه اتروسک‌ها بود، می‌شود. 

ایتالیا در سال ۱۹۶۹ یک نیروی ویژه برای پیگیری قاچاق آثار هنری و تاریخی این کشور به تأسیس کرد. واحد کارابینیری اعلام کرد که در سال ۲۰۲۱.۲۳ هزار اثر هنری باستان‌شناسی را کشف کردند و همچنین هزاران شی هنری جعلی را که اگر در بازار فروخته می‌شد بیش از ۴۲۷ میلیون یورو ارزش داشت. 

* ترجمه: بابک صوفیانی

انتهای پیام/

کد خبر 1400101290053

برچسب‌ها