بررسی طرح تثبیت جداره غربی سازه‌های آبی شوشتر

جلسه بررسی طرح تثبیت و استحکام‌بخشی، جداره غربی مجموعه میراث جهانی سازه‌های آبی شوشتر با حضور مدیر‌کل پایگاه‌های جهانی و ملی برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این جلسه که ۸ دی ۱۴۰۰ در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد، اعضای شورای تخصصی پایگاه‌ها، مدیرانی از شرکت برق و شرکت آب خوزستان حضور داشتند. 

در این جلسه مشاور طرح به ارائه و تشریح ابعاد مطالعات تخصصی شامل برداشت دقیق خصوصیات و مشخصات فنی، ویژگی‌های ژئوتکنیکی و آسیب‌های وارده به موضع پرداخت. 

همچنین این مشاور در این نشست به تحلیل و ارزیابی مطالعات انجام شده،  ارائه روش‌ها و پیشنهادها، حفاظت اضطراری، روش‌های مهار، طرح تثبیت با ملاحظات حفظ اصالت اثر، حداقل مداخله و امکان برگشت‌پذیری و همچنین پیشنهادهای پایش برای خروج از وضعیت اضطراری جداره غربی سازه پرداخت. 

در ادامه جلسه اعضای شورای تخصصی با در نظر گرفتن معیارها و ارزش‌های ثبت جهانی مجموعه به بحث و تبادل نظر در خصوص طرح‌های ارائه شده مشاور پرداختند و دغدغه‌های حفاظتی و نحوه دست‌یابی به راهکارهای متناسب‌تر را پیشنهاد دادند. 

با توجه به پیچیدگی و حساسیت موضوع از وجوه مختلف فرهنگی و تاریخی، اهمیت جهانی اثر، ابعاد اجتماعی و فنی، در پایان جلسه و جمع‌بندی آن، فرهاد عزیزی مدیر کل پایگاه‌های جهانی و ملی، ضمن تایید بخشی از روند انجام شده و راهکارهای تقویت سازه‌ای، خواستار تکمیل مطالعات انجام شده با در نظر گرفتن پیشنهادهای جلسه و ضوابط خاص سایت‌های جهانی و بر اساس بررسی مجدد اصول استحکام‌بخشی سازه‌های تاریخی شد. 

عزیزی در این نشست گفت: «راهکارهای بهسازی دقیق‌تر و متناسب‌تر با در نظر گرفتن تضین پایداری بخش آسیب‌دیده و سازه‌های اطراف مجموعه، ضمن رفع دغدغه‌های اعضای شورا ارائه شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 14001013622587

برچسب‌ها