ناکامی مک‌دونالد در افتتاح شعبه در حریم حمام‌های تاریخی کاراکالای رم

دادگاه عالی ایتالیا، مک‌دونالد را از افتتاح یک شعبه رستوران فست‌فود در نزدیکی حمام‌های تاریخی کاراکالا منع کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا، رای دادگاه عالی اداری ایتالیا منجر به ممنوعیت ساخت یک فضای ده هزار مترمربعی در نزدیکی حمام‌های قرن سومی کاراکالا، یکی از مشهورترین مکان‌های باستانی رم، شد. 

این دادگاه در ۲۸ دسامبر اعلام کرد که حکم دادگاه بدوی مبنی بر جلوگیری از ساخت رستوران و پارکینگ در زمین‌های مجاور حمام‌های کاراکالا را تایید و از آن حمایت می‌کند. 

مقامات دادگاه عنوان کردند: «مقامات دولتی می‌توانند پروژه‌های توسعه آتی در نزدیکی دیگر مکان‌های تاریخی را متوقف کنند. همچنین این دادگاه در دفاع از حکم خود بیان کرد که تصمیمات خود را بر اساس اهمیت حفاظت از میراث فرهنگی گرفته است.» 

رستوران مک‌دونالد در منطقه‌ای قرار می‌گرفت که شامل پارک کافارلا، مسیر آپیان و قنات‌های رومی است که همگی در حال حاضر تحت حفاظت طرح‌های چشم‌انداز منطقه‌ای و ملی قرار دارند. در حکم دادگاه آمده است: «این مناطق همچنین در فهرست میراث تاریخی حفاظت‌شده یونسکو قرار دارند و هر پروژه توسعه‌ای «صراحتاً به مجوزهای برنامه ریزی شهری نیاز دارد» که در حال حاضر این مجوز به آن‌ها اعطا نشده است. »

\"CARACALLA

دادگاه به طور خاص تضمین کرد که شهرداری منطقه لاتزیو و وزارت فرهنگ ایتالیا می‌توانند حکم تعلیق هر عملی با هدف تغییر چشم‌انداز در مکان‌های میراث تاریخی و سایت‌های دیگر که مقامات در نظر دارند از آن‌ها محافظت بشود را صادر کنند. 

دادگاه اعلام کرد که این حکم آن‌ها اجازه حفاظت از مناطق یا املاک و مستغلاتی را می‌دهد که هنوز به عنوان میراث فرهنگی یا چشم‌انداز تاریخی اعلام نشده‌اند. 

ایتالیا نوسترا، یک سازمان حفاظت از میراث، در بیانیه‌ای گفت: «صراحت این حکم برای حفاظت آینده میراث فرهنگی و باستانی ما بسیار مهم است.» 

مک‌دونالد به دنبال افتتاح یک رستوران در نزدیکی حمام‌های کاراکالا بود که در سال ۲۱۶ توسط امپراتور کاراکالا ساخته شد. این حمام‌ها با سنگ مرمر، موزاییک و مجسمه تزیین شده بودند و هر روز حدود ۶ هزار تا ۸ هزار نفر از این مکان استفاده می‌کردند.

\"Baths

رستوران مک‌دونالد پس از دریافت مجوز برای این پروژه از سوی وزارت فرهنگ و شورای شهر رم، اقدام به ساخت این شعبه کرده بود، اما با حکم دادگاه عملیات متوقف شد. در سال ۲۰۱۹ اعتراضات مردم محلی باعث شد شهردار وقت رم، ویرجینیا راگی، مانع ساخت و ساز در این مکان شود. پیش از این، مک‌دونالد از افتتاح یک رستوران در پیاتزا دل دومو در فلورانس منع شده بود. 

پیش از این، داریو بارونی، مدیر اجرایی گروه مک‌دونالد در ایتالیا، گفت: «این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، دویست رستوران جدید در ایتالیا افتتاح کند.» مک‌دونالد در حال حاضر بیش از ۶۰۰ شعبه در ایتالیا دارد. 

* ترجمه: آناهیتا رشیدی

انتهای پیام/

کد خبر 14001015900672

برچسب‌ها