استادکاری که فن شیشه‌گری را از ۱۲ سالگی آموخت

ورامین با داشتن بیش از ۱۰۰ کارگاه تولید شیشه و آبگینه و فعالیت حدود ۶هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این هنر در سال ۱۳۹۹ به‌عنوان شهر ملی صنایع‌دستی آبگینه و شیشه ثبت شد؛ به همین منظور با یکی از تولیدکنندگان شیشه فوتی در ورامین گفت‌وگو کردیم.

از چه سالی کار شیشه‌گری فوتی را آغاز کردید؟

در سال ۱۳۶۳ وقتی ۱۲ سال داشتم وارد کارگاه  شیشه‌‌گری سنتی شدم و کار را نزد استاد اصغر قلندی یاد گرفتم و بعد پدر و برادرانم با دیدن کارهایم علاقه‌مند شدند و وارد این رشته شدند و از آن سال‌ها تا به امروز به صورت خانوادگی کار تولید شیشه‌فوتی را انجام می‌دهیم.

کارگاه‌‌های سنتی شیشه در ورامین از چه تکنیک هایی استفاده می کنند؟

واحدهای شیشه گری ورامین از تکنیک هایی نظیر شیشه فوتی دست ساز، استین گلاس، قالبی، شیشه موزائیکی و هزارگل، تراش شیشه، نقاشی روی شیشه، مات کاری، خانه بندی، هم جوشی شیشه و میناکاری در تولید محصولات خود استفاده می کنند.

شیشه‌گری فوتی چه نوع تکنیکی است ؟

هنرمند وقتی شیشه‌ها را از کوره خارج می‌کنند، بسیار گرم و به شکل مذاب نیمه جامد است یک تکه از شیشه را برداشته و آن را روی لوله‌ای توخالی می‌گذارد و در آن می‌دمد تا باد شود. شیشه‌گر از شیشه‌هایی که باد می‌کند، می‌تواند بسیاری از چیزها را بسازد.

در این کارگاه چندنفر مشغول به فعالیت هستند و چه تعداد کار روزانه تولید می‌شود؟

بیش از ۳۰ نفر در این کارگاه مشغول به فعالیت هستند اما آمار تولید روزانه بستگی به سفارش بازار و ابعاد شیشه سفارشی دارد ولی به طور میانگین روزانه ۷۰۰ قطعه تولید می‌کنیم.

بیشتر تولیدات شما به کدام کشورها صادر می‌شود؟

عمده صادرات به کشورهای ترکیه، عراق و پاکستان است. رنگ‌های آبی و شیشه‌های دو پوست بیشتر به ترکیه صادر می‌شود  و کشور عراق شیشه‌های بدون طرح و سفید را دوست دارند و ما بر اساس سلیقه کشورهای همسایه کارها را تولید می‌کنیم.

مواد اولیه برای مذاب شیشه را چگونه تامین می‌کنید؟

برای مذاب شیشه از دورریز کارخانه‌های ساخته شیشه سکوریت استفاده می‌کنیم به صورت کیلویی این ضایعات را خریداری می‌کنیم و به گونه‌ای در چرخه تولید سبز سهیم هستیم.

شیشه‌گری سنتی در ورامین چه ویژگی دارد؟

هنرمندان شیشه‌گر شهرستان با برخورداری از علم روز و با استفاده از تجارب اساتید فن، با کیفیت ترین محصولات شیشه ای را تولید می کنند. از این رو، بسیاری از این محصولات بصورت مستقیم و غیرمستقیم از شهرستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی از کشورهای اروپایی صادر می شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14001021530439

برچسب‌ها