بازدید فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از مجموعه مفخم

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از مجموعه مفخم بازدید کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، سردار سرتیپ دوم حسن مهری صبح امروز سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۰ از موزه اسناد و نسخ خطی آینه خانه و نیز موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی عمارت مفخم در استان بازدید کرد.

سردار مهری در این بازدید با تاکید بر غنی بودن موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی عمارت مفخم، اظهار کرد: «بنای این مجموعه نسبت به موزه‌های باستان‌شناسی در دیگر استان‌ها از قدمت بالایی برخوردار است.»

بنای معروف به آینه‌خانه یک از یادمان‌های برجسته دوره قاجار خراسان شمالی است که در شمال شهر بجنورد، در منتهی الیه شمالی خیابان شریعتی قرار دارد. در دوره قاجار بنای آیینه‌خانه همراه با بناهای دیگری ازجمله عمارت مفخم، کلاه‌فرنگی، حوض‌خانه و سردر، در باغ بزرگی قرار داشته و مجموعه دارالحکومه‌ی مفخم را تشکیل می‌داده است.

عمارت مفخم بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین اثر تاریخی دورهٔ قاجار در استان خراسان شمالی است که در اوایل دهۀ ۱۳۰۰ هجری قمری به دستور یار محمدخان شادلو معروف به سردار مفخم، حاکم منطقه شمال خراسان، به‌عنوان محل سکونت وی و خانواده‌اش ساخته‌شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1400102186202

برچسب‌ها