امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق توسعه و احیا و شهرداری نیاسر

تفاهم‌نامه همکاری مشترک فیمابین صندوق توسعه و احیا با شهرداری و شورای اسلامی شهر نیاسر با حضور امام جمعه شهر روز پنجشنبه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ به امضای طرفین رسید.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی صندوق توسعه و احیا، همکاری و هم‌افزایی بین شهرداری و صندوق در بهره‌گیری از ظرفیت‌های منابع انسانی، زیرساخت‌ها و توانمندی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افـزاری طرفین در زمینه رشد و توسعه اقتصادی پایدار در بافت تاریخی‌فرهنگی کهن باغ شهر نیاسر از جمله محورهای این تفاهم‌نامه است.

این تفاهم‌نامه در پی سفر یک روزه مدیرعامل صندوق توسعه و احیا به استان اصفهان و در راستای به رسمیت شناختن اهمیت فرآیندهای اقتصادی در حفاظت و توسعه یکپارچه بافت تاریخی‌فرهنگی کهن باغ شهر نیاسر شهرستان کاشان، به‌منظـور شناسایی و معرفی ظرفیت‌های اقتصادی نهفته واجد ارزش و همچنین گسترش و تحکیم همکاری‌های فیمابین، امضا شد.

هادی میرزایی مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در حاشیه این برنامه گفت: «همکاری با شهرداری در تسهیل اعطای فعالیت به بناها و اماکن شناسایی شده و همچنین انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذاران در چارچوب قوانین و مقررات در مدت زمان معین و معرفی آن به نهادهای محلی و کنترل‌کننده ذینفع از جمله اهداف این تفاهم‌نامه است.»

او تاکید کرد: «فرهنگ‌سازی برای احیای بافت تاریخی‌فرهنگی شهر نیاسر و جلب حمایت و همراهی همه ذی‌نفعان، گسترش خانه‌های خلاق صنایع‌دستی، جلب مشارکت سرمایه‌گذاران و هدایت آن‌ها به سمت احیای بناهای تاریخی و همچنین تأمین تسهیلات لازم به‌منظور استقرار فعالیت‌های اقتصادی مناسب در بناهای شناسایی شده در زمینه صنایع‌دستی و فرش دستباف از جمله خروجی‌های این تفاهم‌نامه خواهد بود.»

ایجاد دفتر نمایندگی صندوق احیا در نیاسر

احسان کوزه‌گر شهردار نیاسر نیز با اشاره به اینکه دفتر نمایندگی در راستای وظایف صندوق در اماکن گردشگری و تاریخی نیاسر ایجاد خواهد شد، گفت: «شناسایی و معرفی بناهای دارای امکان بهره‌برداری اقتصادی و درآمدزایی به نفع توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگـی بافـت تـاریخی‌فرهنگـی نیاسر به صندوق و استفاده از ظرفیت صندوق در تعیین فعالیت و کاربری بناهای تاریخی از جمله زمینه‌های همکاری مشترک بین طرفین است.»

او شناسایی و معرفی سرمایه‌های انسانی فعال در زمینه‌های صنایع‌فرهنگی و خلاق مسـتقر در نیاسر را از دیگر زمینه‌های همکاری عنوان کرد و افزود: «بر اساس این تفاهم‌نامه شناسایی و معرفی متقاضیان سرمایه‌گذاری در زمینه فعالیت‌های تعریف شده و همکاری در بهسازی و نوسازی بافت تاریخی به‌ویژه بناهای مربوط به صندوق و حریم‌های آن، عملیاتی می‌شود. به‌منظور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر اجرای مفاد تفاهم‌نامه، کارگروهی متشکل از دو نفر از نمایندگان تام‌الاختیار معرفی شـده از سوی هر یک از طرفین تفاهم‌نامه تشکیل خواهد شد.»

بررسی وضعیت بناهای تاریخی نیاسر

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در این سفر علاوه بر بازدید از بناها و کوچه باغ‌های نیاسر، به بررسی آخرین وضعیت بناهای تاریخی این شهر و همچنین راهکارهای توسعه همکاری‌های مشترک با شهرداری و شورای شهر نیاسر پرداخت.

هادی میرزایی در بازدید از محور گردشگری، تاریخی و آیینی روداب، درباره چگونگی بهسازی این محور و جذب اعتبارات لازم به‌منظور احیا و مرمت آن به بررسی و تبادل نظر پرداخت. همچنین در خصوص بهسازی، احیا و مرمت محور گردشگری تاریخی، آیینی و طبیعی آب‌پخش تا آبشار و مرکز محله چالوجه و نیز جذب اعتبارات لازم تصمیمات لازم اتخاذ شد. در بازدید از محور گردشگری بیشه، درباره سامان‌دهی مسیر این محور تبادل نظر صورت گرفت. میرزایی در ادامه از محور، تاریخی و طبیعی تالار (سرچشمه و چارتاقی) و کوشک صفوی بازدید کرد.

برگزاری نشست مشترک با شهردار، اعضای شورای اسلامی، امام جمعه نیاسر و مسئولان میراث‌فرهنگی شهرستان کاشان از دیگر برنامه های این سفر بود.

معاون مدیرکل و رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان کاشان، شهردار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر نیاسر، مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی شهر نیاسر و مدیران شهرداری در این بازدید حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر 14001025957480

برچسب‌ها