فعالیت‌هایمان را برای معرفی فرهنگ و تمدن به افراد توان‌یاب آغاز کرده‌ایم

تور بازدید توان‌یابان امروز یکشنبه ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ از موزه پست و ارتباطات، موزه ملی ملک و موزه ملی ایران برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همراه علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری ضمن حضور در پایان این تور در موزه ملی، درباره مشکلات توان‌یابان در بازدید از تاسیسات گردشگری و اماکن تاریخی با آن‌ها گفت‌وگو کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه حضور در این تور در موزه ملی ایران بیان کرد: «هر کدام از ایرانیان حق دارند با هویت خود و میراث ارزشمندی که متعلق به همه دنیاست، به لحاظ تمدنی و ملی آشنا شوند. بخشی از هموطنان ما دچار معلولیت هستند و ما نسبت به آن‌ها یک وظیفه ملی و انسانی داریم که آن‌ها را در جریان تمدن و گذشته خودشان قرار دهیم.» 

او افزود: «کارمان را برای معرفی فرهنگ و تمدن به افراد  توان‌یاب شروع کرده‌ایم و تورهای گردشگری و بازدید از موزه‌ها را برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم.» 

مهندس ضرغامی تصریح کرد: «تلاش می‌کنیم تا زیرساخت‌ها برای بازدید این افراد از موزه‌ها و اماکن تاریخی فراهم شود. این دغدغه و مسئله ماست.»

وزیر میراث‌فرهنگی گفت: «با وجود همه ضعفی که در ارائه خدمات به افراد توان‌یاب در حوزه گردشگری داشتیم، آنها از بازدیدشان از موزه ملی ایران رضایت داشتند و اعلام کردند برای اولین بار است که بعد از سال‌ها چنین امکانی برایشان فراهم شده است. این موضوع مسئولیت ما را سنگین می‌کند.»

او ادامه داد: «ان‌شاءالله در دولت نیز مشکلات افراد دارای معلولیت را پیگیری می‌کنم و هماهنگی‌های لازم را با وزارتخانه‌های مربوطه انجام می‌دهم تا خودروهای مناسب و خدمات لازم در ابنیه تاریخی برای آن‌ها فراهم شود و راهنماهای آشنا به مسائل مربوط به این افراد تربیت شوند تا با کمک خودشان که ایده‌های خوبی دارند، گردشگری و خدمات مربوطه را گسترش دهیم.»

در ادامه این بازدید، توان‌یابان از مهندس ضرغامی تقاضا کردند امکاناتی برایشان فراهم کند تا از خدمات حوزه گردشگری استفاده کنند.

عدم مناسب‌سازی فضاهای شهری از دیگر دغدغه‌های این افراد بود. 

آن‌ها خواهان امکان سفر مستقل، تسهیلات قابل دسترس و همراهی پرسنل آموزش‌دیده بودند و اعلام آمادگی کردند که از حضورشان در بازاریابی گردشگری استفاده شود. 

این افراد تاکید کردند که مدیریت مقاصد گردشگری، حمل و نقل و ایستگاه‌ها مهم است و خواستار فراهم کردن شرایط مناسب در این اماکن شدند، زیرا تفرج را در حکم درمان برای توان‌یابان دانستند.

آن‌ها همچنین اذعان داشتند که در حال حاضر قطار و اتوبوسی ویژه افراد دارای معلولیت وجود ندارد تا بتوانند به سفر بروند و اقامتگاه‌ها و هتل‌ها مناسب این افراد نیست.

انتهای پیام/

کد خبر 14001026957134

برچسب‌ها