فرصت های گردشگری ورزشی در فارس

استان فارس به‌واسطه تنوع آب و هوایی و وجود جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در کنار جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی علاوه بر ظرفیت لازم برای جذب گردشگران فرهنگی ظرفیت مناسبی برای جذب توریسم ورزشی نیز دارد.

گردشگری ورزشی یکی از زیرمجموعه‌های گردشگری و صنعت توریسم است که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است و بر تعداد طرفداران آن افزوده می‌شود. 

گردشگری ورزشی یک بازار روبه رشد است که شهرها و کشورهای زیادی در تلاش هستند تا با فراهم کردن زیرساخت‌ها، سهمی از این بازار پرسود داشته باشند. 

گردشگری ورزشی نه تنها در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و به مرور در حال پیشرفت و گسترش است، بلکه به یکی از دلایل اصلی برای سفر و تعطیلات تبدیل شده است. 

استان فارس با توجه به وجود قله‌های مرتفع و نیمه مرتفع محل مناسبی برای ورزش کوهنوردی است که گردشگران کوهنورد نیز می‌توانند در سفر به استان از این فرصت بهره‌مند شوند. 

قله بل در شهرستان اقلید به ارتفاع ۴۰۹۰ متر با توجه به ویژگی‌های خاص به‌عنوان بلندترین قله استان مقصد مهمی برای کوهنوردان و علاقه‌مندان به ورزش کوهنوردی است. 

سرسبز بودن مراتع زیبای دامنه قله و بارش بسیار برف در فصل زمستان این قله را به جاذبه مهمی برای کوهنوردان در فصول مختلف تبدیل کرده است. 

قله دراک با ۲۸۹۳ متر ارتفاع از سطح دریا یکی از مقاصد مهم صعودهای زمستانی و تابستانی محسوب می‌شود این کوه با توجه به استقرار در غرب شهرستان شیراز محلی برای صعود بیش از ۵۰۰۰ نفر در روزهای جمعه و روزهای تعطیلی است که اغلب نیز تا پناهگاه امریه صعود می‌کنند. 

البته کوهپایه بابا کوهی و گهواره دید نیز دو مکان دیگر در شهر شیراز هستند که هم به‌عنوان جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و هم مقصدی برای صعود گردشگران و ورزشکاران به‌ویژه در روزهای تعطیل است. 

جاذبه‌های کم نظیر برای علاقه‌مندان به غارنوردی در استان فارس

استان فارس در رشته‌های کوه‌نوردی موقعیت ویژه‌ای دارد، صعود به غارهای استان بیشتر برای غارنوردان حرفه‌ای با تجهیزات مناسب میسر است و غارهایی مانند شفق و غار بیشو در سیمکان جهرم و غار زکریا در ۱۵ کیلومتری استهبان مقصد غارنوردان استان است. 

اما برخی جاذبه‌های کوهنوردی استان، جاذبه‌های گردشگری مناسبی نیز هستند که این جاذبه‌ها هم مورد توجه کوهنوردان و ورزشکاران است و هم به دلیل دسترسی مناسب موردتوجه گردشگران و خانواده‌ها است که آبشار مارگون، پیست اسکی پولاد کف، چشمه شش پیر، دریاچه برم فیروز در شهرستان سپیدان از آن دسته‌اند که پیست اسکی پولاد کف در سپیدان به‌ویژه هم‌اکنون که بارش برف و نزولات جوی در استان شرایط مناسبی داشته است یکی از جاذبه‌های مهم برای گردشگران و علاقه‌مندان به ورزش اسکی است و به‌ویژه در روزهای تعطیل مورد توجه سیل عظیمی از علاقه‌مندان به ورزش اسکی و همه افرادی است که با استفاده از تیوپ روزی سرشار از نشاط را در این جاذبه مهم سپری می‌کنند. 

سپیدان قطب ورزش‌های زمستانی جنوب کشور

این منطقه در ۸۰ کیلومتری شمال شهر شیراز در شهرستان سپیدان واقع‌شده که با حمایت گروه صنعتی پولاد کف راه‌اندازی و امکاناتی مانند تله‌کابین، رستوران، فست فود، کافی‌شاپ، هتل و مهمانسرا، موتورهای برفی، ماشین‌های کوهستان امکانات مناسبی را برای حضور گردشگران در استان و به‌ویژه در فصل زمستان به وجود آورده است. 

تنگ براق اقلید، قدمگاه سده اقلید، تنگ بستانک (بهشت گمشده) در مرودشت، آبشار قهری استهبان، تنگ گمبیل سپیدان، غار سنگ‌شکنان جهرم، قلعه دختر فیروزآباد، آبشار فدامی و آبشار رغز و منطقه نمونه گردشگری خرتنگ داراب، نرگس زارهای کازرون، بند بهمن، دریاچه بختگان، دریاچه سد درودزن مرودشت، آبشار قلات شیراز، روستای هدف گردشگری دشتک در مرودشت نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان فارس هستند که موردتوجه ورزشکاران نیز قرار دارند. 

استان فارس دارای ۴۰۰ جاذبه طبیعی و نزدیک ۳۰۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران است که آثار تاریخی ارزشمند چون مجموعه میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد و باغ ارم و همچنین منظر ساسانی فارس در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر 14001027143839

برچسب‌ها