در مذاکرات وین بخشی از پرانتزها پاکسازی شده‌اند/ حل موضوعات کلیدی نیازمند اخذ تصمیمات سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات وین با بیان این‌که اختلافات مهمی باقی مانده، گفت:‌ بسیاری از جداول آماده و ستون‌های این جداول نیز آماده شده و بخشی از پرانتزها نیز پاکسازی و توافقات درباره ایده‌ها تا حدود بسیار زیادی انجام شده و در حال تبدیل به جملات و کلمات هستند.

 

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

او در ابتدا فرارسیدن روز مبارزه و روز غزه را تبریک گفت و سیاست همیشگی ایران در دفاع از آرمان فلسطین به عنوان حق خدشه ناپذیر برای مردم سرافراز فلسطین و روزی که یادآور تمامی جنایات رژیم اشغالگر قدس است را اعلام کرد.

خطیب‌زاده به سفر امیرعبداللهیان به عمان و قطر اشاره کرد و گفت: در عمان دیداری با محمد عبدالسلام درباره آخرین وضعیت یمن داشت و در عمان نیز علاوه بر دیدار با امیر و وزیر خارجه قطر با اسماعیل هنیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین سفر امیرعبداللهیان به چین را مورد اشاره قرار داد و افزود: هیأت همراه متشکل از هیأت سیاسی و اقتصادی بود. آغاز اجرایی شدن تفاهمنامه ۲۵ ساله در این سفر رقم خورد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره روند مذاکرات وین اظهار داشت: مذاکره کنندگان ارشد ایران و سه کشور اروپایی برای تنفسی به پایتخت‌ها بازگشته بودند و تمرکز جلسات بر روی چهار متن اصلی در خصوص موضوعات مختلف و در این مدت جلسات کارشناسی قطع نبود.

او افزود: بسیاری از جداول آماده شده‌اند و ستون‌های این جداول نیز آماده است و بخشی از پرانتزها نیز پاکسازی شدند و توافقات شده و توافقات درباره ایده‌ها تا حدود بسیار زیادی انجام شده و در حال تبدیل به جملات و کلمات هستند. آنچه باقی مانده موضوعات کلیدی است که تصمیمات خاص سیاسی را می‌طلبد و واشنگتن باید تصمیمات خود را درباره مسائل باقیمانده اعلام کند.

خطیب‌زاده بیان کرد: اگر این اتفاقات بیفتد با سرعت خوبی در حال رسیدن به توافق پایدار خواهیم بود.

او درباره اجرایی شدن تفاهم ۲۵ ساله بین ایران و چین اظهار داشت: در ۵ ماه گذشته در دولت وزارتخانه‌های مختلف مسئول این شدند روی قراردادهای مختلف کار کنند و از این زمان این تفاهمنامه باید فاز اجرایی شد که دو طرف تفاهم کردند بعد از چندین ساعت گفت‌وگوی تفصیلی در چین مشترکا آغاز اجرایی شدن این تفاهم را اعلام کنند. معاون بانک مرکزی، معاون وزارت نفت و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه نیز در این سفر حضور داشتند.

خطیب‌زاده گفت: امیدواریم قراردادهایی که مذاکرات اجرایی شدن آن آغاز شده افقی را در روابط راهبردی دو کشور باز کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و عربستان اظهار داشت: تمرکز بر آغاز فعالیت نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده است و دیپلمات‌های ما ویزا گرفتند که این امکان سنجی انجام شود و همانطور که آقای رئیسی در مصاحبه مطبوعاتی اوایل انتخابشان اشاره کردند ایران آمادگی گشایش سفارت خود را در عربستان دارد و بستگی به طرف سعودی دارد. تمام تمهیدات را خواهیم اندیشید که این مسیر به سمت اجرایی شدن برود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی بیان کرد: روابط ایران و چین روابطی طبیعی است. حضور کشورهای مختلف در منطقه به عنوان کشورهای مستقل نه مبنای تهدید است و نه نگرانی. چین با کشورهای مختلفی در منطقه از جمله حوزه خلیج فارس روابطی داشته و ما از روابط متوازن استقبال کردیم. آنچه باعث نگرانی است حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در منطقه خلیج فارس و تلاش برای فروش سلاح و دستکاری در نتایج تحولات سیاسی در این کشورها هستند.

او درخواست ۱۱۰ قانونگذار آمریکایی برای ترک مذاکرات وین بیان کرد: سیاست داخلی آمریکا مربوط به خودشان است و در این باره اظهارنظر نمی‌کنیم. مسئولیت قطعی آمریکا در عمل به تعهداتش در ۲۰۱۵ و قطعنامه ۲۲۳۱ است و آمریکا تا به امروز گردنکشانه از تعهداتش ذیل این قطعنامه سر باز زده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی خاطرنشان کرد:‌حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه باید توسط همه کشورها به رسمیت شناخته شود و ما سازوکار آستانه را داریم که رایزنی‌ها بین ایران، روسیه و ترکیه صورت می‌گیرد.

او درباره سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو نیز بیان کرد: سفر رئیس جمهور به دعوت رئیس جمهور روسیه انجام می‌شود و سفر حائز اهمیتی است و در ادامه مسیر سیاست خارجی متوازن دولت است و آقای دکتر رئیسی ملاقات مفصلی با همتای خود خواهد داشت و موضوعات مختلفی در حوزه‌‌های فرهنگی، سیاسی ، تکنولوژیکی در دستورکار است ولی با توجه به پاندمی کرونا دو طرف در تلاش هستند با رعایت پروتکل‌ها انجام شود. وزارت خارجه یک تیم مشخصی را طی چند هفته گذشت مامور پیگیری این سفر کرده است و ان‌شاءالله این سفر به عنوان سفر مهم کاری دستاوردهای خودش را داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین بیان کرد: اختلافات مهمی در وین باقیمانده و مهمترین اختلاف سرعت نامناسب طرف‌های مقابل به ویژه آمریکاست. در موضوعات فنی پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده ولی در بحث رفع تحریم‌ها گفت‌وگوها منوط به تصمیمات سیاسی شده که در طرف مقابل معطل مانده است. درباره جلسات کارگروه‌ها بنا بر نیازی که به وجود می آید جلسات برگزار می‌شود و در هر چهار متن نیاز به جلسات و گفت‌وگوهایی داشتیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی خاطرنشان کرد: حسن همسایگی و همسایه گرایی به عنوان دستورکار دولت بوده است و در حوزه خلیج فارس رایزنی‌های انجام شده است و همه این اقدامات در راستای ایجاد ترتیبات فراگیر در این منطقه به صورت چندجانبه است. البته اگر این ترتیبات فراگیر در حوزه خلیج فارس به عنوان قدم اول و هدفگذاری هشت کشور حوزه خلیج فارس است و اینکه بتواند به شامات و مناطق پیرامونی گسترش یابد برادران در برخی کشورها پیشنهاداتی داشتند از هر گونه ترتیبات درون زا و توسط کشورهای منطقه حمایت کردیم.

او خاطرنشان کرد: به وزیر خارجه آمریکا توصیه می‌کنم تمام تلاش را بکند پلان آ به نتیجه برسد. او بهتر از هر کسی می‌داند هر کشوری برای خودش پلان بی دارد و شاید پلان بی ایران برای آنها جذابیت نداشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ضرب الأجل‌های ساختگی نیز اظهار داشت: رئیس جمهور فعلی آمریکا و تیم سیاست خارجی و مذاکره کنندگانش در وین می‌دانند اگر امروز برجام زنده است به خاطر ایران است نه آمریکا که از برجام خارج و تمام تلاشش را کرد برجام را همان موقع از بین ببردو نظام بین‌الملل دچار فراموشی نیست و بهتر است از مسیری که رفتند برگردند.

خطیب‌زاده درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه و برخی ادعاها علیه ایران نیز اظهار داشت: روابط ایران و سوریه چند لایه و چند بعدی و با عمق استراتژیک خودش است و بهتر است کشورها به محاصره ناجوانمردانه مردم سوریه خاتمه دهند. ایران به خوبی منافع خود را می‌شناسد و به خوبی بلد است از جان و منافع خود دفاع کند. هیچ طرفی تا به امروز در مناطقی که ایران به صورت مستشاری حضور داشته و جاهاییی که ایران به حاکمیت ملی کشورنها کمک کرده اجازه نداده برخی طرف‌ها بزنند و در بروند و ایران به خوبی پاسخ آنها را می‌دهد.

او درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا اظهار داشت: سیاست ایران تا امروز این است که آمریکا باید نشان دهد که از مسیر غلط گذشته به صورت عملی برگشته و تا مادامی که این اتفاق نیفتد در میز برجام جایی ندارد و این اعتماد و شناسایی را آمریکا باید با اصلاح رفتارش کسب کند. از طریق مسیر مکتوب به صورت غیررسمی از طریق انریکه مورا نکات مورد نظر را داده و دادیم و این مسیر را ادامه می‌دهیم و تا زمانی که نیاز باشد به این مسیر ادامه می‌دهیم. مسیر گفت‌وگوهای الان کاملا روشن است nonpaper هایی که داده و گرفته شده پیشرفت‌هایی را داشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ترتیبات امنیتی و منطقه‌ای در خلیج فارس گفت:‌ ایران همیشه از ترتیبات منطقه ای حمایت کرده و طرح‌هایی را ارائه کرده و طرح امنیت دسته جمعی را روسیه در برهه‌های مختلف ارائه کرده است و در برخی برهه‌ها طرح خود را بروزرسانی کرده و مولفه‌هایی در این طرح است که با طرح‌های ایران مشترک است و مورد حمایت ایران است و باید حداکثر تلاش را بکنیم که منطقه این بلوغ را نشان دهد که خواهان ترتیبات منطقه ای است.

او درباره امضای توافق جامع ۲۰ ساله بین ایران و روسیه اظهار داشت: دستورکارهای متعددی در سفر آیت‌الله رئیسی است و توافق قبلی عملیاتی و اجرایی است. 

سخنگوی وزارت خارجه دربارها اظهارات وزیر خارجه فرانسه نیز خاطرنشان کرد: بعضی وقت‌ها کشورهای اروپایی یا تروئیکای اروپایی فراموش می‌کنند عضو برجام هستند و به نمایندگی از آمریکا در وین حاضر نیستند.. ۱+۴ و ایران در حال تلاش برای رفع تحریم‌ها هستند.

او افزود: فرانسه می‌تواند رویکرد سازنده ‌ای داشته باشد و بداند گفت‌وگوها در اتاق مذاکرات انجام میشود و در اتاق مذاکرات موضوعات کاملا روشن است. متاسفانه هم فرانسه و دو کشور اروپایی در نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تا به امروز همراه واشنگتن بودند.

خطیب‌زاده درباره برخی مطالب رسانه‌ای مبنی بر احتمال کوتاه آمدن ایران از برخی مواضعش در وین نیز اظهار داشت: اگر قرار بود ایران از خطوط قرمز خود کوتاه بیاید در ۶ دور اول حتما توافقی حاصل می‌شد. برای رسیدن به توافق خطوط قرمز خود را فراموش نمی‌کنیم. توافقی که ایران دنبال آن است دو ویژگی دارد قابل اتکا و پایدار باشد و این دو در اتاق‌های مذاکرات به طرف‌های مقابل گفته شده است. تضمین‌های سه گانه‌ای که آمریکا مجددا نظام بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و هیچ دولتی در آمریکا از سازوکارهای برجام بر ضد برجام استفاده نکند و تضمین‌هایی که انتفاع ایران را تضمین کند. در هر توافقی این‌ها باید باشد.

او ادامه داد: در داخل میز مذاکرات به صورت روشن خواسته‌های خود را گفتیم. مواضع خود را به صورت مکتوب ارائه می‌کنیم برای اینکه شفافل و مکتوب خواسته‌های خود را بگوییم .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره قضاوت درباره روند مذاکرات نیز اظهار داشت: ما معمولا قضاوت را انجام نمی‌دهیم و قضاوت طی روزها و در مسیر خود مشخص خواهد شد. در مسیر درستی گفت‌وگوها قرار گرفته و بن بست لاینحلی نداریم و تصمیمات سیاسی باید اتخاذ شود. عدم رسیدن به یک توافق برای هیچ طرفی جذابیت نخواهد داشت.

خطیب‌زاده درباره انتقال مجدد فریبا عادلخواه به زندان نیز اظهار داشت: مقامات فرانسوی باید توجه کنند با اظهاراتشان در روندهای قضایی ایران دخالت کنند. توجه آنها را به این نکته جلب می‌کنم حاکمیت قانون حاکمیتی نیست که با اظهارات و سوءگیری‌های برخی ها تغییر کند. خانم عادلخواه براساس گزارشی که قوه قضاییه داده چندین مورد نقض محدوده تردد داشته است و تذکرات مکتوب و شفاهی به ایشان داده شده بوده ولی آگاهانه بی توجهی کرده و قاضی تصمیم گرفته به خاطر نقض مکرر تردد به زندان برگردد برای ادامه محکومیتش.

او درباره بحث تبادل زندانیان بین ایران و انگلیس نیز خاطرنشان کرد:‌ منتظر تصمیمات لندن هستیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره ادعای دانمارک مبنی بر جاسوسی ایران در قطب شمال و همچنین ادعای رژیم صهیونیستی درباره جاسوسی ایران در سرزمین‌های اشغالی نیز خاطرنشان کرد: گزارش‌های تایید نشده‌ایی که از سوی برخی کشورها مثل دانمارک ارائه می‌شود قابل کامنت دادن و توضیح نیست و آنها بهتر می‌داننند خودشان در چه فعالیت‌هایی بودند و سفارت ما در کپنهاگ هم این ادعا را بی اساس خوانده است. 

او همچنین گفت:‌رژیم اشغالگر قدس بهتر می‌دانند ما چه اشراف اطلاعاتی داریم و دوستان در نهادهای مربوطه کار خود را ادامه می‌دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره زمان برگزاری نشست سران آستانه نیز گفت: نشست سران آستانه محدوده دیدارها روشن شده، ولی به تاریخ قطعی نرسیدیم.

او درباره دیدار احمد مسعود با سرپرست وزارت خارجه افغانستان در تهران نیز اظهار داشت: در ادامه ابتکار تهران گفت‌وگوهای بین الفاغانی را همواره میزبانی کردیم و در این سفر تلاش شد این گفت‌وگوها بین گروه‌های افغانی صورت بگیرد ما تسهیل کننده گفت‌وگوها بودیم و آنچه به ما گزارش شده گفت‌وگوهای جدی بوده و همه باید حمایت کنیم این گفت‌وگوها بین برادران در افغانستان شکل و نضج بگیرد و به نتایجی که گروه‌ها و مردم افغانستان می‌خواهند برسد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره باز کردن سرکنسولگری چین در بندرعباس مورد درخواست چین بوده است و طبیعی است در شهرهای که برخی کشورها بخواهند این سرکنسولگری ها باز شود. سفر امیرعبداللهیان به چین سفر بسیار موفقی بود و هفتمین ارتباط مستقیم دو وزیر خارجه بود چهار تماس تلفنی در پنج ماه گذشته داشند و یک گفت‌وگوی برخط داشتند و دو ملاقات حضوری در دوشنبه و ووشی

او درباره بدهی کره جنوبی به ایران اظهار داشت: همچنان مسیری که باید توسط دولت کره جنوبی انجام شود صورت نگرفته است. 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی اظهار داشت: هر اقدامی که صلح و ثبات و آرامش در مرزهای عراق را هدف قرار داده مردود می‌داند و این اقدامات را مشکوک می‌داند و همه باید کمک کنند انتقال آرام قدرت در عراق صورت بگیرد. همه گروه‌های شناسامه دار باید تلاش کنند به آنهایی که سوءاستفاده می‌کنند امنیت عراق را به خطر بیندازند اجازه ندهند.

او درباره اعزام سه دیپلمات ایرانی به جده برای فعالیت در نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده و مناسبات تهران و ریاض نیز بیان کرد: نکات مورد نظر را به صورت مکتوب در دور چهارم گفت‌وگوها در بغداد به هیأت سعودی دادیم گفت‌وگوهای آتی که انجام شود شاید بتوانیم به برخی پاسخ‌های لازم برسیم و مقدمه آن هم توجه به رفتار و گفتار در اظهارات و اقدامات است که ان‌شاءالله دوستان ما در عربستان بیش از پیش در جریان است. هیأتی که در جده است می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای اینکه دو طرف هیأت‌هایی را برای بازدید از سفارتخانه‌ها بفرستند.

او درباره اقدامات وزارت خارجه برای آزاد کردن کامبیز کاشانی شهروند ایرانی بازداشت شده در آمریکا نیز اظهار داشت: نسبت به گروگان‌گیری‌ها اعتراض کردیم. از تمامی توان خودمان در حوزه سیاسی و دیپلماتیک استفاده می‌کنیم که اتباع خود را حفاظت و حمایت کنیم نه آنهایی که در آمریکا گروگان گرفته شدند بلکه آنهایی که به دلایل واهی در اقصی نقاط عالم در بازداشت هستند. از همان لحظه‌ای که مطلع شدیم چنین اتفاقی افتاده است ملاقات با خانواده ایشان انجام شده است و تمامی تلاش را می‌کنیم که مساعدت‌های کنسولی لازم انجام شود با دفتر حفاظت منافع در واشنگتن در تماس هستیم و از طریق دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران نکات خود را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره واکنش رژیم صهیونیستی به روابط ایران و چین نیز اظهار داشت: روابط ایران با هیچ کشوری تهدیدی برای نظام بین‌الملل نیست. رژیم جعلی اشغالگر قدس تلاش می‌کند آرمان فلسطین به فراموشی سپرده شود. روابط ایران و چین طبیعی و پایدار است.

او درباره حق عضویت ایران در سازمان ملل نیز گفت: دبیرخانه سازمان ملل و دبیرکل بهتر از هر کسی می‌دانند ایران به عنوان عضو اصلی سازمان ملل تمامی پرداخت‌های خود را به موقع انجام داده و آنچه مانع پرداخت شده تحریم های غیرقانونی و فراسرزمینی آمریکاست. این دومین سال است که دچار مشکل می‌شویم و از تمامی مجاری استفاده می‌کنیم هم نسبت به انتقال امن حق عضویت و هم اینکه از حقوق قانونی خود در سازمان ملل دفاع کنیم. از دبیرخانه و دبیرکل انتظار می‌رود نشان دهد که با این نظام تحمیلی داخلی آمریکا به نظام بین‌الملل همراهی نمی‌کند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی گفت:  ما هیچ برچسب جعلی را در مورد تحریم‌ها نمی‌پذیریم. همه تحریم‌ها براساس آنچه در برجام آمده فارغ از اینکه چه برچسبی را زدند باید لغو شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14001027761630

برچسب‌ها