فاطمه (س)، الگوی بی‌بدیل زن مسلمان

میلاد خجسته دخت گرامی پیامبر (ص) و هفته گرامیداشت مقام زن، مجال خوبی برای توصیف و تبیین الگوی بی‌بدیل زن در دین اسلام است. حضرت فاطمه (س) نمونه‌ای بارز از بهترین مادر و از باب زن و همسری، بهترین بانو بودند.

 زندگی و سیره حضرت زهرا (س) به قدری آموزنده و جذاب است که هر زن آزاده‌ای در جهان او را همچون قدیسه‌ای تحسین کرده و الگوی خود قرار می‌دهد. بر این اساس میلاد حضرت زهرا (س) به دلیل ویژگی و مقام ایشان به عنوان همسر و مادری نمونه، روز مادر و روز زن نامگذاری شده است. بعد از وفات حضرت خدیجه (س)، حضرت فاطمه (س) در جنگ‌ها مونس پیامبر بود و در غم‌هایی که در سختی ها، گرفتاری‌ها و مشکلات بر تن پیامبر (ص) می‌نشست، همدم و یاور پیامبر می‌شدند. به همین دلیل پیامبر گرامی اسلام (ص) به حضرت فاطمه (س) لقب ام‌ابی‌ها به معنای مادرِ پدر را به او دادند، یعنی زنی که برای پدرش همچون مادر بوده است. در روایات آمده است که پیامبر (ص)، فاطمه (س) را برترین زن در دو عالم معرفی کرده و خشم و خشنودی او را خشم و خشنودی خداوند دانسته است. سوره کوثر، آیه تطهیر، آیه مودت و آیه اطعام و احادیثی چون حدیث بَضعه در شأن و فضیلت فاطمه نازل و نقل شده‌اند. آن حضرت، آیین خانه داری و همسرداری را به خوبی مراعات می‌کرد و در زندگی واقعا شریک و همراه و هم راز همسرش امیرمؤمنان (ع) بود. 

مشارکت در کارهای خانه، جلوه دیگری از رفتار آن خانواده الگو بود. کارها بین حضرت علی (ع) و فاطمه (س) تقسیم شده بود. آوردن آب و تهیه هیزم و کارهای خارج از خانه، برعهده علی (ع) بود و درست کردن آرد و خمیر و پختن نان و وصله زدن لباس و کارهای داخل خانه با فاطمه (س) بود. حضرت زهرا (س) از اینگونه تقسیم کار، بسیار خرسند بود؛ چرا که از برخورد و روبه رو شدن با نامحرمان در بیرون، دورتر بود. این نکته، درسی برای تقویت عفاف و پاکی زنان ما در جامعه اسلامی است. 

حضرت زهرا (س) برای ایجاد اعتماد به نفس در فرزندان خود آن‌ها را تشویق به مسابقه و ورزش می‌کرد. درس محبت در خانه حضرت زهرا (س) به طور کامل ارائه می‌شد و آن حضرت که خود از سرچشمه محبت و عطوفت رسول خدا (ص) سیراب شده و قلبش کانون محبت به همسر و فرزندانش بود، در این جهت نیز وظیفه مادری را به بهترین شکل انجام می‌داد. 

شوهرداری حضرت زهرای مرضیه (س) بهترین الگو برای زنان مسلمان است. رفتار حضرت زهرا (س) با شوهر در عالی‌ترین مرحله صفا و مهربانی بود. نه تنها هرگز خاطر شوهر را نرنجاند، بلکه یاوری مهربان برای او بود. 

امام علی (ع) فرمود: «هرگاه به چهره او زهرا (س) نگاه می‌کردم هر گونه غم و اندوه از من برطرف می‌شد.»

حضرت فاطمه (س) در عین حال مظهر مجاهدت در راه خداست «والذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا». ایشان مصداق بارز «تطهیر الهی» است که به دور از هرگونه تمایل فردی و با دو شیوة اقامه ادلّه و وصیت سیاسی، به حراست از دین و حمایت از وصی بلافصل رسول خدا پرداخته است و در همه اقوال و اعمال، جانب دین را لحاظ نموده و خیرخواه امت بوده است؛ فلذا پیروی از سیره متعالی ایشان می‌تواند راهگشا و کارساز باشد. 

رفتار سیاسی حضرت به آن دسته از فعالیت‌ها و مبارزاتی اطلاق می‌شود که در قالب ایراد خطبه، اعتراض به غصب فدک و خلافت، سکوت در برابر خلیفه به خاطر وحدت سیاسی و مانند آن صورت گرفته اند. این رفتارها، که عمدتا پس از رحلت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و به دنبال ماجرای سقیفه بنی ساعده ظهور کردند، حاکی از این مدعایند که حضرت زهرا (س) آگاهی عمیقی نسبت به مسائل اسلامی و سیاسی داشته اند، به عبارت دیگر، ایشان از بینش سیاسی عمیقی برخوردار بودند. 

منظور از «بینش سیاسی حضرت زهرا علیهاالسلام» آگاهی از روابط و ضرورت‌های میان اجزای نظام اسلامی – سیاسی، از جمله توحید، نبوّت، امامت و نظام امّت می‌باشد که این بینش بر پایه باورها، آگاهی‌ها و ارزش‌های توحیدی استوار است. 

حضرت با رفتار سیاسی خویش، الگوی مناسبی برای مشارکت سیاسی زنان فراهم نمودند و با بنیان‌گذاری مکتب «اعتراض» در شیعه به همگان فهماندند که دفاع از مکتب تشیّع، زن و مرد نمی‌شناسد و هر کدام از آن‌ها باید بر اساس ضرورت‌های موجود، به حمایت از فرهنگ سیاسی شیعه بپردازند. 

حضرت فاطمه زهرا (س) این بانوی بزرگوار اسلام در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت او نزد خداوند و در میان مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نبوده، بلکه آن حضرت همتای امیرالمومنین (ع) دارای منزلتی عظیم‌است که گفتار حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه به خوبی آن را نشان میدهد. در این خطبه معروف استوارترین جملات را در توحید ذات اقدس ربوبی بر زبان جاری می‌کند، و معرفت و بینش خود را نسبت به رسول اکرم آشکار می‌سازد. در این خطبه به ولایت و امامت پرداخته و استدلال‌های عمیق فقهی فاطمه (س) در جریان فدک، به روشنی بر احاطه حضرت زهرا (س) بر سراسر قرآن کریم و شرایع اسلامی دلالت می‌کند. از دیگر شواهد، مراجعه زنان و یا حتی مردان مدینه در مسائل دینی و اعتقادی به آن بزرگوار است که در فرازهای گوناگون تاریخ نقل شده است. 

به امید آنکه سیره و آموزه‌های زندگی پربرکت حضرت فاطمه (س) به خوبی الگوی زنان بزرگوار میهن اسلامی‌مان قرار گیرد میلاد خجسته‌اش را گرامی می‌داریم و برای همسران و مادران ایران اسلامی آرزوی سربلندی و تعالی داریم. 

انتهای پیام/

کد خبر 14001104979240