اختصاص فضای رایگان به استان‌های کم‌برخوردار و توجه ویژه به هنرمندان صنایع‌دستی پیشکسوت در نمایشگاه تهران

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: «نمایشگاه‌های استانی، منطقه‌ای و ملی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی صنایع‌دستی به حساب می‌آیند.»

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌وابسته و سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی که صبح امروز سه‌شنبه ۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: «قبلا به این صورت بوده که ۲۰ خرداد به‌مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی نمایشگاه برگزار می‌شد، بعد از آن به دلیل تقارن با مناسبت‌هایی مثل ماه مبارک رمضان نمایشگاه در شهریورماه برگزار شد که به دلیل استقبال مخاطبان، دو نوبت در سال این نمایشگاه برگزار شد و علاوه بر شهریور در اسفند نیز شاهد برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی بودیم.»

محمودیان افزود: «به دلیل شیوع کرونا دو سال موفق به برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی نشدیم. به منظور حفظ سلامت هنرمندان و بازدیدکنندگان این نمایشگاه که قرار بود مهرماه برگزار شود به بهمن ماه امسال موکول شد.»

او اضافه کرد: «به منظور هم‌افزایی و نیز فراهم کردن فرصت برای حضور سرمایه‌گذاران مشترک در دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، مقرر شد پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در کنار هم برگزار شود و هنرمندانی از ۳۱ استان کشور در این نمایشگاه حضور یابند.»

معاون صنایع‌دستی کشور اظهار کرد: «حضور پررنگ شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی یکی از ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه است که می‌تواند به معرفی هرچه بهتر این ظرفیت‌ها در این دوره کمک کند.»

او گفت: «همچنین در این دوره از نمایشگاه صنایع‌دستی فضاهای بسیار خوبی برای استان‌های کم برخوردار در نظر گرفته شده است. ۱۲ استان به عنوان استان‌های کم‌برخوردار شناسایی شده‌اند و با دستور مستقیم مهندس ضرغامی و به منظور حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی این استان‌ها، فضاهای رایگان در اختیار آنان قرار گرفته است.»

محمودیان ادامه داد: «همچنین به دستور مستقیم مهندس ضرغامی فضای مناسب دیگری در اختیار هنرمندان پیشکسوت به عنوان سرمایه‌های اجتماعی قرار خواهد گرفت. امید داریم این نمایشگاه منشا خیر برای همه هنرمندان و ذی‌نفعان حوزه صنایع‌دستی باشد.»

۳ محور حمایتی

سیدحسین علوی مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی نیز در این نشست خبری گفت: «عده زیادی از هنرمندان صنایع‌دستی نسبت به اینکه در نمایشگاه مبالغی دریافت می‌شد معترض بودند، اما در این دوره از نمایشگاه سعی شده این نگاه تا حد زیادی تغییر کند. »

او گفت: «سه محور حمایتی از جمله شهرهای جهانی، استان‌های کم برخوردار و سالن نام‌آوران و پیشکسوتان است. در این دوره سالنی تهیه شده که در آن سالن هنرمندان دارای مدرک درجه یک و دو هنری حضور خواهند یافت. در این سالن محصولات فاخر عرضه خواهد شد و با توجه به تاکید دولت بر توجه به نخبگان، در این سالن شاهد حضور و فعالیت پیشکسوتان برجسته و هنرمندان نام‌آور حوزه صنایع‌دستی خواهیم بود.»

علوی ادامه داد: «با توجه به همین نگاه شورای مشورتی با حضور هنرمندان برجسته صنایع‌دستی و هنرمندان نام‌آور تشکیل خواهد شد و هنرمندان سیاستگذاری و ریل‌گذاری را برای ما انجام خواهند داد.»

او خاطرنشان کرد: «صنایع‌دستی ما مانند طلای نابی است که زیر دست و پا افتاده است. این هنرصنعت می‌تواند روی پای خود بایستد و در این میان هنرمندان برجسته و نام‌آور می‌توانند راهگشا و راهنمای ما باشند.»

پرسش و پاسخ

معاون صنایع‌دستی کشور در این نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره قیمت متراژ نمایشگاه برای هنرمندان صنایع‌دستی گفت: «گفته می‌شود برای هر مترمربع بین ۵۰۰ تا ۷۰۰هزار تومان دریافت می‌شود که این چنین نیست و این ارقام از هنرمندان برای هر مترمربع دریافت نشده است.» 

او افزود: «ایجاد سالن نام‌آوران و استفاده از ظرفیت‌های حضور هنرمندان برجسته و پیشکسوت می‌تواند کمک بسیار بزرگی به ما باشد تا نقش حمایتی بیشتری را در این حوزه ایفا کنیم.» 

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره چرایی ادغام و برگزاری همزمان دو نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی، اظهار کرد: «تسهیلگری برای ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در دو حوزه، افزایش هم‌افزایی و دریافت نتیجه بهتر از برگزاری نمایشگاه باعث شد که این دو نمایشگاه با هم برگزار شود.» 

محمودیان خاطرنشان کرد: «بر اساس دستور و تاکید مهندس ضرغامی رشد نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در دستور کار قرار گرفته است. در همین خصوص اعتقاد ما این است که معاونت گردشگری و معاونت صنایع‌دستی دو بال این وزارتخانه هستند و معتقدیم هرگونه هم‌افزایی و تقویت همکاری‌ها نتایج خوبی را برای این دو حوزه به دنبال خواهد داشت، برای همین در پایان این نمایشگاه نتایج آن بررسی و برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری نمایشگاه‌های مشترک انجام خواهد شد.» 

محمودیان در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره ترویج و آموزش صنایع‌دستی یادآور شد: «موضوع ترویج و گفتمان‌سازی از وظایف مهم این معاونت است که البته به دلیل شیوع کرونا از این موضوع تا حدودی غفلت شده، اما این نمایشگاه می‌تواند سرآغاز مهمی برای آموزش و ترویج صنایع‌دستی باشد. این در حالی است که موضوعات ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی و حضور هنرمندان صنایع‌دستی در مسابقات بین‌المللی یکی از ابزارهای مهم تبلیغی و ترویجی ماست.» 

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به سوالی درباره حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی در این دوره از نمایشگاه خصوصا استان‌های کم‌برخوردار گفت: «استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، ایلام، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و… استان‌های کم‌برخوردار هستند که برای هر استان هفت غرفه در این نمایشگاه در نظر گرفته شده است.» 

حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی با تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب 

او در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به اهمیت حمایت از هنرمندان و صنعتگران و ضرورت انجام کارهای تبلیغاتی و حمایتی از آنان اظهار کرد: «خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در این باره انجام شده است. من از اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه و از آقای میثمی و همکاران ایشان برای انجام تبلیغات و اطلاع‌رسانی این دو نمایشگاه و حمایت‌های تبلیغی این اداره‌کل از هنرمندان صنایع‌دستی تشکر و قدردانی می‌کنم. سعی ما این است که این نمایشگاه محلی برای حمایت واقعی از هنرمندان صنایع‌دستی باشد.» 

معاون صنایع‌دستی کشور همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره درخواست هنرمندان از رئیس جمهوری برای منفک شدن این بخش و انتقال به یک وزارتخانه دیگر، اضافه کرد: «این موضوع به مسئله جدایی فرش از وزارت صمت و انتقال آن به این وزارتخانه مربوط می‌شود.» 

محمودیان همچنین به تفاهم‌نامه با سایر دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها اشاره کرد و افزود: «تفاهم‌نامه‌های مختلفی را با بانک‌های مختلف منعقد کردیم که به‌عنوان مثال می‌توان به تفاهم‌نامه با بانک مسکن برای اعطای تسهیلات ساخت و تعمیر مسکن هنرمندان اشاره کرد، ضمن اینکه با بنیاد برکت و آستان‌قدس رضوی تفاهم‌نامه امضا کردیم که اقدامات حمایتی این وزارتخانه به حساب می‌آید. ضمن اینکه امهال تسهیلات هنرمندان صنایع‌دستی، بخشودگی اجاره‌بهای غرفه‌های صنایع‌دستی تحت مالکیت این وزارتخانه، پیگیری بیمه ۲هزار هنرمند صنایع‌دستی، کمک بلاعوض به هنرمندان و… اقدامات حمایتی این وزارتخانه به شمار می‌رود. این‌ها در حالی است که برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی نیز با هدف حمایت از هنرمندان برگزار می‌شود و در ماه‌های آینده نیز در صورتی که شرایط کرونایی مساعد باشد، نمایشگاه‌های استانی، منطقه‌ای و ملی برگزار خواهد شد.» 

محمودیان یادآور شد: «در نمایشگاه گردشگری راهنمایان حضور دارند و با توجه به حضور شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در نمایشگاه این فرصت مناسبی برای آشنایی راهنمایان با شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی است.» 

بازگشت نمایشگاه به راهبرد حمایتی

سید حسین علوی مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی نیز در پاسخ به خبرنگاری درباره سیاست‌های حمایتی از هنرمندان صنایع‌دستی بیان کرد: «با آغاز وزارت مهندس ضرغامی بدنه هنرمندان ارتباط بسیار خوبی با ایشان برقرار کردند و مطالب مهم خود را با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح کردند. سیاست ما این است که نمایشگاه صنایع‌دستی به راهبرد حمایتی خود برگردد تا به دوران طلایی خود بازگردیم و این نمایشگاه‌ها تا جایی که امکان دارد به صورت رایگان برگزار شود. وظیفه و افتخار ما خدمت به هنرمندان صنایع‌دستی است و امیدواریم حمایت‌ها از هنرمندان صنایع‌دستی در این نمایشگاه سرآغاز حمایت‌های مناسب از صنعتگران و هنرمندان باشد.»

انتهای پیام/

کد خبر 14001105578605

برچسب‌ها