کشف و ضبط 930 قلم شیء تاریخی با قدمت دوره‌های اشکانی و ایلامی

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «طی دو عملیات توسط نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان تهران 930 قلم شیء تاریخی فرهنگی کشف و ضبط شد.»

به گزارش خبرنگار میراث آریا، سردار حسن مهری امروز چهارشنبه ششم بهمن ماه ۱۴۰۰ در جمع خبرنگاران گفت: «نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان تهران طی دو مرحله عملیات با رصد اطلاعاتی افرادی که در زمینه قاچاق اموال فرهنگی تاریخی اقدام می‌کردند، موفق شدند تا  930 قلم شیء تاریخی از قاچاقچیان کشف و ضبط کنند.»

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی افزود: «قاچاقچیان قصد داشتند این اموال را به خارج از کشور منتقل کنند. در این ارتباط سه متهم دستگیر و تحویل مقام قضایی شدند و یک متهم نیز متواری شد. خوشبختانه این اموال به دست نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشف و ضبط شدند و ان‌شاءلله تحویل گنجینه‌های میراث‌فرهنگی خواهد شد.»

سردار مهری تصریح کرد: «اقلام دارای قدمت تاریخی زیادی هستند و شامل سکه‌هایی است که به دوران اشکانی، سلوکی و ایلامی می‌رسد و مفرغ‌هایی که مربوط به ۳هزار سال قبل است. در بین اقلام یک مجسمه ارزشمند ضبط شده که قاچاقچیان قصد داشتند این مجسمه را به مبلغ ۴میلیارد تومان بفروشند.»

او گفت: «خوشبختانه همکاران من روز قبل از انجام معامله با پشتیبانی نیروهای انتظامی تهران بزرگ و رصد اطلاعاتی توانستند قاچاقچیان را غافلگیر کنند و اقلام را طی دو عملیات کشف و ضبط کنند.»

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی  اظهار کرد: «این اقلام در حفاری‌های غیرمجاز از سیستان و بلوچستان، خوزستان و مکان‌های مختلف کشور کشف شده که به شکل قاچاق در حال خرید و فروش بود.»

سردار مهری بیان کرد: «از 930 قلم شیء کشف و ضبط شده که شامل سفال، سکه‌های تاریخی، مفرغ و مجسمه است، 810 قلم شیء اصل و سایر اشیا بدل است. حتی این مجسمه اصلی که در این عملیات کشف شده قاچاقچیان در حال ساخت بدل آن بودند که جلوی این کار نیز گرفته شد.»

او افزود: «اشیای کشف و ضبط شده ارزش ریالی زیادی دارد اما برای اموال فرهنگی‌تاریخی نمی‌توان قیمت تعیین کرد.»

او گفت: «اشراف اطلاعاتی خوبی در تهران داریم و به سرعت جلوی خرید و فروش این آثار را می‌گیریم. افرادی که به دنبال بدست آوردن ثروت از طریق خرید و فروش اموال تاریخی و فرهنگی هستند، بدانند که ماموران ما شبانه‌روزی محوطه‌های تاریخی را رصد می‌کنند و حفاران غیرمجاز را دستگیر می‌کنند و تحویل مقام قضایی می‌دهند.»

 

انتهای پیام/

کد خبر 14001106640574

برچسب‌ها