ارتقای آگاهی تخریب طبیعت حرا را کم می‌کند

در روز پایانی پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌وابسته و سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، کارگاه «گردشگری مسئولانه و توسعه پایدار در جنگل های حرا قشم» برگزار شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از ستاد خبری نماشیگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران، عبید ایمانی فعال حوزه گردشگری در منطقه حرا که در سال‌های اخیر به طور جدی بحث آموزش را در منطقه خود دنبال می‌کند، در نشستی با عنوان تشریک تجربه، بیان کرد: «این شکل آموزش در رفتار ناخدایان و بومیان تحول شگفت‌انگیز ایجاد کرد ولی از نظر ما کافی نبود و تصمیم گرفتیم با آموزش و پرورش استان تعامل داشته باشیم.» 

ایمانی گفت: «تا الان ۲۳ دانش آموز داریم که در رده سنی نوجوان هستند. با حمایت مسئولان در آینده میتوانیم بچه‌های بومی منطقه را تبدیل به کارشناس و کارآفرین کنیم. در تلاشیم تا با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها منطقه حرا را از نظر بحث گردشگری و آگاهی ارتقا دهیم. به همین خاطر از تمامی کسانی که علمی درباره زیست بوم منطقه دارند برای آموزش به مردم استقبال می‌کنیم. همه کسانی که داخل اکوتوریستم جنگل حرا کار میکنن ۷۰درصد آگاهی دارند و ناخداها حکم کارشناسان منطقه را دارند.» 

او با اشاره به اینکه درختان حرا ۲۰ سال است وارد حوزه گردشگری شده‌اند، گفت: «این مسأله یک اتفاق خوب برای منطقه ما به وجود آورد، اما باعث شد یک دغدغه هم ایجاد شود. اینکه هرچه سریع‌تر سراغ آموزش برویم تا شاهد کمترین درصد تخریب در طبیعت باشیم.» 

ایمانی گفت: «طبیعتاً برای تغییر نیاز به زمان داریم. من هشت سال است در روستای خودم فعالیت می‌کنم و می‌دانم تغییر تفکر مردم با صبوری حتما امکان‌پذیر است. امروز مسئولان هم کنار ما هستند و به آینده امیدواریم اما هنوز زود است تا پروژه‌های سنگین‌تری را برداریم.» 

او ادامه داد: «توریست قبل از هر چیز دنبال تفریح است اما من معتقدم باید در کنار تفریح، علم و آگاهی بازدیدکنندگان بالا برود. بومیان حرا به واسطه تجربیات‌شان دارای اطلاعاتی هستند که سایرین ندارند. آن‌ها برای تامین خوراک خود و دام‌شان به درختان حرا نیاز دارند و از دو منطقه درختی استفاده می‌کنند اما هیچ‌کس اینها را نمی‌داند و ثبت نمی‌کند. ما به دنبال جمع‌آوری و تألیف اطلاعات اینها هستیم. سبک زندگی، حیوانات بومی، خواص دارویی گیاهان، مقدار مصرف خوراکی ها، روش‌های صیادی و… تجربه بومیان این که سینه به سینه منتقل می‌شود.» 

این فعال حوزه گردشگری گفت: «ما در منطقه حرا برای اولین بار آلاچیق شناور روی آب در ایران راه‌اندازی کردیم و تجهیزات‌مان مدام در حال به روز شدن هستند. طرح سوییت شناور هم داریم که در آینده اجرا خواهیم کرد.» 

او با اشاره به اینکه معیشت مردم منطقه به حرا بستگی دارد، گفت: «باید معیشت جایگزین توسط مسئولان احیا شود. عجایب حرا جزر و مد آب برای خود ما هم جذاب است. سازهای منطقه رفتار خاص خود را دارند. ما پرنده‌ها را شکار نمی‌کنیم چون برای مردم بومی قداست خاصی دارد. عسل سیاه حاصل زنبور‌های وحشی، قصه تالاب‌ها و… پتانسیل‌های ناشناخته است و اصالتش باید حفظ شود و این اولویت خود بومی‌هاست.» 

ایمانی در پایان بیان کرد: «در حرا ما ایستگاه محیط زیست نداریم همه چیز با مسئولیت خود مردم پیش می‌رود. همه مردم سهامدار شدند و در سود و ضرر شریک هستند. اینجوری دلسوزانه‌تر فعالیت می‌کنند.»

انتهای پیام/

کد خبر 14001112479112

برچسب‌ها