نقش دسترس‌پذیری در گردشگری پایدار

در روز پایانی پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌وابسته و سی‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، کارگاه دسترس‌پذیری در گردشگری برگزار شد.

به‌‌گزارش میراث آریا به‌نقل از ستاد خبری نمایشگاه‌ گردشگری و صنایع‌دستی تهران، این نشست امروز سه‌شنبه 12 بهمن 1400، با حضور رحیمه گنجی‌زاده، مسئول کمیته گردشگری در دسترس یزد و سید‌مهدی صادقی، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی گردشگری برگزار شد.

در این نشست عنوان شد که دسترس‌پذیری در گردشگری به‌معنای ارائه محصولات و خدماتی است که بتواند برای همه قابل‌استفاده باشد. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی پانزده درصد جمعیت جهان را افراد با نیازهای خاص تشکیل می‌دهد. همچنین جامعه جهانی که درحال پیر شدن است تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۵۰ بیست درصد جمعیت آن را افراد بالای هشتاد سال تشکیل دهد که طبیعتاً این افراد زمان فراغت و تمایل بیشتری برای سفر دارند. بنابراین ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای مخاطبان گردشگری در دسترس که طیف وسیعی از جمعیت جوامع را دربرمی‌گیرد امری ضروری و درآمدزاست.

شهر یزد به‌عنوان اولین شهر پایلوت دسترس‌پذیری در زمینه‌های مناسب‌سازی فضاهای عمومی شهری و تأسیسات گردشگری اقدامات قابل‌توجهی داشته و از سال ۱۳۹۸ زنجیره تامین گردشگری گام بگام به دسترس‌پذیری نزدیک‌تر شد. دسترس‌پذیری از ارکان اساسی سیاست‌های گردشگری پایدار است شهر جهانی یزد و پایتخت تاریخی شهرهای پایدار جهان به‌خوبی ضرورت توجه به حقوق‌بشر و ایجاد فرصت برابر را درک کرده و همواره به بهبود کیفیت خدمات گردشگری می‌اندیشد.

در این کارگاه همچنین تجربه زیسته‌ یزد و تجربه‌های فعالان دیگر شهرها در زمینه دسترس‌پذیری، با هدف تعامل بیشتر توسعه و ترویج دسترس‌پذیری و ایجاد شبکه ارتباطی وسیع‌تر به اشتراک گذاشته شد.

انتهای پیام/

کد خبر 14001112479559

برچسب‌ها