تحقق «گردشگری برای رشد فراگیر» دور از دسترس نیست

گردشگری و صنایع دستی به تنهایی می‌تواند اقتصاد ما را متحول کند؛ این موضوع در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی مشهود و اثبات‌پذیر بود. فرهنگ و سنت غنی ایران‌زمین ظرفیت‌های گسترده و بکری دارد که می‌تواند به موتور محرکه اقتصاد ملی تبدیل شود. توسعه اشتغال مناسب بانوان از دیگر نتایج رونق اقتصاد مبتنی بر صنایع‌دستی و گردشگری است.

«زیر میز زدن» از جمله روش‌های مدیریتی آقای ضرغامی وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که برای ایجاد تحول اقتصادی در این حوزه کارآ است: بر هم زدن روال‌های منسوخ در گردشگری و صنایع دستی در کنار ایجاد نگاه جدید، متفاوت و درعین حال تجربه‌محور می‌تواند هم باعث رونق گردشگری شود و هم صنایع دستی گوناگون ایران را به نشان اقتصادی جهان‌پسند تبدیل کند. همه ظرفیت‌های این اقدام هم در دسترس است. تاکید بر حضور مردم و رفع موانع کسب‌وکار آن‌ها با اقداماتی همچون «ثبت محور» یا «اعلان محور» کردن فرایند صدور مجوزهای کسب و کار در این حوزه بجای طی کردن روال‌های اداری منسوخ برای اخذ مجوز، نمونه‌ای در خور تقدیر از همین زیر میز زدن‌ها و ایجاد تحول در میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. 

از ابداعات جالب‌توجه نمایشگاه امسال، دو بخش جدید بود؛ یکی مختص ۱۲ استان کم‌برخوردار و دیگری جایگاه ویژه نام‌آوران. گروه‌های توان‌خواه که با همکاری وزارت گردشگری و انجمن معلولان در نمایشگاه حضور یافته بودند و مشکلات این جامعه را بیش از پیش نمایان ساختند، از دیگر ویژگی‌های نمایشگاه بود که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کرد. 

تحقق «گردشگری برای رشد فراگیر» که شعار نمایشگاه امسال است، دور از دسترس نیست.

انتهای پیام/

کد خبر 14001113578451

برچسب‌ها