بازسازی کامل حمام تاریخی شاهبداغ انجام شود

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان در محکومیت تخریب اثر تاریخی حمام شاهبداغ گرمسار بیانیه‌ای صادر کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، در این بیانیه آمده است: «حفظ و حراست از آثار تاریخی گذشتگان به‌عنوان میراثی برای نسل آینده از اهمیت بالایی برخوردار است و تمامی آحاد جامعه نسبت به نگهداری میراث گذشتگان و انتقال هویت تاریخی و فرهنگی به نسل آینده وظیفه‌ای اجتناب‌ناپذیر بر عهده دارند.

متأسفانه تخریب آثار تاریخی صدمات بنیادین به میراث‌فرهنگی و هویت تاریخی وارد می‌کند و تبعات جبران‌ناپذیری در پی دارد.

در حالی که حفظ و حراست از آثار تاریخی می‌تواند عامل جذب گردشگر و رونق گردشگری استان و در نتیجه اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی استان شود، اقدام به تخریب آثار تاریخی نتیجه‌ای جز فراموشی یادگار ارزشمند گذشتگان و بی‌تفاوت کردن نسل جدید با هویت تاریخی خود  در پی نخواهد داشت.

بنای تاریخی حمام محله شاهبداغ گرمسار از جمله بناهای تاریخی با ارزش شهر گرمسار بوده که مراحل ثبت آن در فهرست آثار ملی ایران در دستور کار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان قرار داشت و اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گرمسار نیز طی نامه شماره 918/1404/983 به تاریخ 1398/10/1 به شهرداری گرمسار با ارزش بودن این بنای تاریخی را اعلام کرده بود.

این حمام تاریخی در جنوب شرقی شهر گرمسار و بین راه این شهر به روستای کوشک قرار دارد و به نام حمام کوشک نیز معروف است. این بنای با ارزش که در دوره قاجار احداث شده، از نمونه حمام‌های تاریخی استان بوده که عناصر و فضاهای حمام‌های قدیمی مانند رختکن، سربینه، گرم‌خانه، میان‌در و تون در آن وجود داشته است.

 این بنای با ارزش توسط افراد ناشناس در چند روز گذشته تخریب شده و این اداره‌کل در حال تکمیل پرونده و اقامه شکایت کیفری از مسببان این حادثه است.

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان ضمن محکومیت اقدام به تخریب این اثر تاریخی، خواستار بازسازی این بنای تاریخی به حالت اولیه و مرمت عین به عین وضع موجود است.»

انتهای پیام/

کد خبر 14001116863622

برچسب‌ها