گردشگری پوکت و بحران امنیت

چهره جزیره پوکت به عنوان یکی از مقاصد توریستی محبوب منطقه در ماه های اخیر به خاطر ناتوانی در تامین امنیت گردشگران و ارائه خدمات ضعیف به آنها تخریب شده است.

جزیره پوکت، واقع در استان پوکت در تایلند، یکی از برترین مقاصد گردشگری جهان به شمار می‌رود. با این حال، طی دو سال گذشته، پس از شیوع همه گیری کرونا، بخش گردشگری که ۷۰ تا ۸۰ درصد از رشد اقتصادی پوکت را تشکیل می‌دهد، دچار رکود اساسی شده است. 

در طول دو سال گذشته، مسدولات گردشگری تایلند، مدیران استانی، بخش‌های خصوصی و روستاییان محلی تلاش زیادی برای بازگرداندن مسافران انجام داده اند. یکی از این طرح ها، طرح گردشگری پوکت سندباکس (بازدید از استان پوکت بدون نیاز به قرنطینه شدن) برای جذب گردشگران داخلی و خارجی بوده است. 

در حالی که بخش دولتی و خصوصی برای ترویج گردشگری پوکت تلاش کرده‌اند، تصویر پوکت تحت تأثیر جنایات اخیر قرار گرفته است، مانند قتل یک گردشگر سوئیسی در نزدیکی آبشار در ماه اوت، و بدرفتاری‌ها و اخاذی‌های تاکسی‌های محلی که به بدنامی شهرت پیدا کرده اند. 

یکی دیگر از نمونه‌های اخیر جنایت در پوکت، پرونده دزدی محلی است که ۲۰۰هزار بات از یک خانواده گردشگر یونانی دزدیده است. این داستان را هفته گذشته یک تایلندی برای دوستان و اطرافیان خود به اشتراک گذاشته بود. خانواده یونانی از مسافران قدیمی و طرافداران پوکت بودند که مدام به این جزیره سفر می‌کردند. 

در همان هفته نیز، یک سلبریتی محلی در صفحه فیسبوک خود نوشت که از یک راننده تاکسی را به خاطر اینکه کرایه بیش از حد از او دریافت کرده، شکایت کرده است. این سلبریتی نتوانسته بود تاکسی رسمی رزرو کند و به او گفته شد که از خدمات یک راننده تاکسی محلی استفاده کند. او نوشته است که راننده تاکسی محلی ۶۰۰ بات برای مسیر مشخص شده گرفته است، که در واقع بایستی ۱۶۸ بات هزینه پرداخت می‌شده است، که همین امر باعث مشاجره لفظی آن‌ها شده است. 

پس از انتشار خبر این حادثه، پلیس راننده تاکسی را هزار بات جریمه کرد و به راننده دستور داد تا در دوره آموزشی مهمان نوازی تایلند شرکت کند. این گزارش‌ها تنها نمونه‌ای از چند حادثه در این منطقه است. بسیاری از بازدیدکنندگان از دریافت هزینه بیش از حد برای خدمات مختلف در پوکت شکایت کرده اند. 

«مافیای تاکسی» و این دریافت مبالغ مازاد از گردشگرها مشکل پیچیده‌ای است که بسیاری از مسئولین گردشگری تایلند را به فکر انداخته است. این مشکلات عمده چهره پوکت را طوری مخدوش کرده است که اثرش تا سال‌ها پاک نخواهد شد. شکایات زیادی از سوی گردشگران خارجی که قربانی چنین عملیات‌های غیرقانونی شده‌اند، وجود داشته است. مردم در برابر هزینه‌های بالا و بیش از حد، خدمات ضعیفی دریافت می‌کنند. 

این مشکلات انتقاد خارجی‌ها را نیز در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. برخی می‌گویند پوکت ممکن است معروف‌ترین جزیره تایلند باشد، اما در وضعیت مطلوبی برای گردشگری از لحاظ امنیت قرار ندارد. گفته می‌شود پوکت مروارید دریای آندامان است. این توصیف اغراق‌آمیز نیست، زیرا این جزیره دارای سواحل و مناظر زیبا و همچنین منابع طبیعی فراوان است. بنابراین، مقامات باید در حل جرایم مرتبط با گردشگری برای اطمینان از امنیت بازدیدکنندگان تلاش بیشتری کنند. 

بدون اقدام مسئولان، مشکلات بدتر خواهد شد و دولت نمی‌تواند بدون انجام اقدامات جدی برای حل مشکلات مزمن، صرفاً بر کمپین‌های بازاریابی تمرکز کند. جهان باید یک دید روشن در مورد پوکت داشته باشد و به نوعی باید جزیره‌ای امن برای گردشگران باشد. در همین حال، وقتی گردشگران به پوکت فکر می‌کنند، باید به صداقت، خدمات مهمان نوازی عالی، میراث فرهنگی غنی و محیط‌های طبیعی زیبا فکر کنند. هر چیزی کمتر از این، برنامه دولت برای تبدیل پوکت را به یک بازار گردشگری پیشرفته تبدیل به یک رویا می‌کند. 

* ترجمه: بابک صوفیانی

انتهای پیام/

کد خبر 14001118900520

برچسب‌ها