قلب گردشگری ورزشی ایران، چشم‌انتظار توجه ویژه

استان اردبیل با دارا بودن موقعيت جغرافيای و طبيعی، زیرساخت‌های مهم ورزشی و قهرمانان و پهلوانان ورزشی می‌تواند به يکی از قطب‌های مهم گردشگری ورزشی کشور تبدیل شود.

امروزه یکی از صنایع روبه رشد و مهم در جهان، صنعت گردشگری است که در اقتصاد و درآمدزایی کشورها تاثیر بسزایی دارد. در دنیای امروزی، گردشگری ورزشی منبعی سرشار از سلامتی و در عین حال سود و درآمد است و هر کشوری که بتواند شرایط بهتر استفاده از این منبع را فراهم کند از مواهب و مزایای بیشتر آن بهره‌مند خواهد شد. سرزمین ایران باتنوع شرایط اقلیمی و آب و هوایی و برخورداری از پتانسیل‌های طبیعی می‌تواند به جایگاه مطلوبی در عرصه گردشگری ورزشی دست یابد. امید است با توجه بیشتر مسئولان به صنعت گردشگری این مهم تحقق باید و روزبه روز شاهد پیشرفت صنعت گردشگری، به ویژه در زمینه گردشگری ورزشی باشیم. 

با نگاه به سرمایه‌گذاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه گردشگری ورزشی به این نتیجه می‌رسیم که بسیار موفق عمل کرده‌اند و هرساله شاهد برگزاری رخدادهای هیجان‌انگیز ورزشی نظیر برگزاری بازی‌های آسیایی، تورهای مهم و بین‌المللی تنیس، مسابقات اتومبیل‌رانی رالی و فرمول یک ورزش‌های آبی هستیم. این سرمایه‌گذاری‌ها تا جایی پیش رفته که حتی کشور کوچکی مانند قطر نیز میزبان برگزاری بزرگترین رخداد فوتبالی جهان یعنی مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ خواهد بود. 

مشارکت در حرکت‌های مختلف ورزشی فعال و یا غیرفعال و نحوه سازماندهی عوامل اقتصادی تجارتی از کشور مبدأ به کشور مقصد و سفرهای پیش آمده در این میان را گردشگری ورزشی می‌نامند. گردشگر ورزشی نیز فردی است که به وسیله یک تور ورزشی برای تماشای رشته ورزشی مورد دلخواه خود در بازی‌های آسیایی، جهانی، بازی‌های المپیک و یا بازی‌های ویژه بانوان یا مشارکت در رویدادهای ورزشی به کشور دیگر سفر می‌کند. گردشگران ورزشی می‌توانند براساس اهداف ورزشی به سه طبقه مشارکت کنندگان در رویداها (ورزشکاران)، تماشاچیان ورزشی و عاشقان ورزشی تقسیم شوند. درواقع برگزاری رویدادهای ورزشی، عاملی برای جذب شرکت‌کنندگان فعال، تماشاگران، گردشگران و افزایش شرکت و توجه رسانه‌ها و بازتاب مثبتی برای ساکنان آن منطقه است. 

استان اردبیل با توجه به دارابودن موقعیت و شرایط استثنایی جغرافیای و طبیعی و برخورداری از زیرساخت‌های مهم ورزشی از جمله استادیوم‌ها و مجموعه‌های ورزشی و قهرمانان و پهلوانان ورزشی می‌تواند به یکی از مهمترین مناطق گردشگری ورزشی کشور تبدیل شود و هرساله دراین شهر شاهد برگزاری رخدادهای گوناگون ورزشی باشیم که به نوعی با طبیعت زیبای اردبیل در چهار فصل گره خورده باشد. دراین میان آنچه که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، معرفی این جاذبه‌های ورزشی به ورزشکاران و علاقمندان به گردشگری ورزشی هم در داخل و هم خارج کشور است که این مهم امکان‌پذیر نیست مگر با مشارکت و همکاری تمام نهادهای مربوطه از جمله اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، استانداری و… است که باید به صورت حرفه‌ای به این مقوله ورود کرده و با همکاری سازمان‌های دخیل در این امر و هیات‌های ورزشی و همچنین آژانس‌های مسافرتی و صدا و سیما سبب ارتقا و رشد این صنعت پر درآمد باشند. 

اما مهم‌ترین بخش این همکاری باید بین اداره کل ورزش و جوانان استان به عنوان متولی امر ورزش و ساماندهی جوانان و اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان مسئول بخش گردشگری استان، انجام گیرد تا شاهد رشد صنعت گردشگری در استان و اشتغالزایی برای جوانان باشیم زیرا صنعت گردشگری می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای ضعف اقتصادی و صنعتی در استان باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 14001125292467

برچسب‌ها