چالش‌های حفاظت و مدیریت میراث‌شهری در بافت‌های تاریخی مورد بررسی قرار گرفت

دومین روز از نخستین همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث شهری با حضور اندیشمندان، محققان و علاقه‌مندان به حوزه میراث فرهنگی، حفاظت، معماری و ... در قالب بحث‌های تخصصی برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، روز 24 بهمن 1400 در نشست صبح دومین روز از نخستین همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری کامران ذکاوت عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، به تشریح رویکرد کیفی به ضوابط کنترل و راهبردی توسعه در بافت‌های تاریخی پرداخت و به عنوان نمونه موردی بافت تاریخی گرگان و اقدامات حفاظتی صورت گرفته در آن را به بحث گذاشت.

محمد‌‌حسن طالبیان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، چالش‌های حفاظت از ارزش‌های شهر تاریخی از منظر اصالت و یکپارچگی را از نظر گذراند و در ادامه شهرهای یزد، همدان و ماسوله را از نظرموقعیت تاریخی و حفظ ارزش‌های تاریخی بررسی کرد.

سهند لطفی عضوهیئت علمی دانشگاه شیراز، در ادامه نشست با طرح بخش‌هایی از طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی شهر قدیم لار به بازخوانی این پرونده در قالب یک تجربه پرداخت.

حمیدرضا جیحانی عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان به نیابت از علی عمرانی پور و فاطمه رجبی به تشریح اقدامات انجام شده در حفاظت از میراث‌شهری نراق اشاره کرد و برخی از موارد یاد شده را به بحث گذاشت.

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان این نشست مواردی در مورد حفاظت و مدیریت میراث‌شهری را مطرح و به توضیح هر یک پرداخت.

در نشست بعدازظهر دومین روز از نخستین همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری، کاوه منصوری پژوهشگرو عضودانشگاه هنر اصفهان، با تحلیل پارامترهای توسعه کمی در شهرهای تاریخی ایران با نگاهی ویژه به تجربه توسعه در شهر تبریز اشاره و اقدامات انجام شده در آن را بازگو کرد.

فرامز پارسی عضو کانون معماران معاصر با نقدی بر فرایند گذار روستاهای تاریخی به شهر با طرح مواردی این چنینی فرایند گذار روستا به شهر را بازگو و توضیح داد.

شیما خدابنده لو در ادامه با مروری بر تجربه حفاظت روستاهای تاریخی در کره چنوبی کار مشترک‌اش با امیر محمد شیرین‌پور از روستاهای تاریخی هائو و یانگ دونگ به عنوان نمونه موردی در این طرح اشاره و به توضیحاتی در مورد این روستاها پرداخت.

مورد بقعه سیده ملک خاتون در منطقه 15تهران پژوهش مشترک پویا علاءالدینی و مونا ولیک جزی نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان مجتبی رفعیان دانشیار گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس با مروری بر مدیریت بازآفرینی در بافت‌های تاریخی شهری بر مدیریت تعارض منافع تأکید و به بیان برخی از ویژه‌گی‌های این نوع مدیریت پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر 14001125330720

برچسب‌ها