مهندس ضرغامی: دوگانه ایرانی و اسلامی نداریم/ ایران قبل و بعد از اسلام فرقی ندارد و یک رشته تمدنی است

مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در همایش «به استقبال نوروز» که امروز سه‌شنبه سوم اسفندماه ۱۴۰۰ با حضور مدیران کل، معاونان میراث‌فرهنگی، مدیران پایگاه‌های ثبت جهانی و ملی، موزه‌ها و فرماندهان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در سالن آمفی تئاتر وزارتخانه برگزار شد، درباره اهمیت توجه به میراث‌فرهنگی به ویژه در ایام نوروز سخن گفت.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در ابتدای سخنان خود در همایش «به استقبال نوروز» ضمن تشکر از زحمات همه دست‌اندرکاران برای برگزاری این همایش گفت: «برخی از تقسیم‌بندی‌های ملی و جهانی که انجام شده است، به دلیل اختصاص سهمیه یونسکو برای ثبت آثار تاریخی کشورهاست. از نظر ما بسیاری از پایگاه‌های ملی‌مان چیزی کمتر از پایگاه‌های جهانی ندارند. بسیاری از پایگاه‌هایی که مدیریت می‌کنید ارزش ثبت جهانی دارند، همه جزو حوزه تمدنی ماست و ما وظیفه معرفی آن‌ها را به جهانیان داریم.» 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «اخیرا بازدیدی از کاخ نیاوران داشتم به جمله جدید شرف المکین بالمکان رسیدم. شرف مکان به مکین است. آدم‌های با هویت هر جا باشند به آن مکان مکنت می‌دهند. اما تردیدی نیست که بعضی موقع مکان‌ها موقعیتی را ایجاد می‌کند. اگر کسی به مکانی رفت و درباره هم‌افزایی که آن مکان ایجاد کرده، سخن گفت تاثیر، نفوذش و توجه به افکار عمومی به آن بیشتر می‌شود. مکان موقعیتی را ایجاد می‌کند که ذیل آن می‌توان حرف زد.» 

حضور مردم در یک اثر تاریخی بهترین فرصت برای ارائه حرف‌ها

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: «ما تمام حرف‌های حساب را می‌توانیم هنگام بازدید مخاطب از یک اثر تاریخی بیان کنیم. اگر درست برنامه‌ریزی کرده باشیم همه حرف‌های خوب درباره ملت را می‌توان به بازدیدکننده این آثار تاریخی بیان کرد.» 

او افزود: «ما دوگانه ایرانی و اسلامی نداریم. قبل از اسلام و بعد از اسلام فرقی ندارد. این‌ها یک رشته تمدنی است، وقتی مردم برای بازدید می‌آیند فرصت خوبی دارید و در درجه اول وظیفه ملی ‌و در درجه دوم وظیفه دینی و انقلابی شما ایجاب می‌کند تا حرف‌های خود را به مردم بگویید.» 

مهندس ضرغامی با بیان اینکه میراث ناملموس ارزش بیشتری دارد، گفت: «میراث‌فرهنگی ملموس یک زمینه است، آنچه اهمیت دارد میراث ناملموس است. به‌عنوان مثال همین جمله گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک بسیار مهم است و تفسیر آیاتی از قرآن کریم نیز بیانگر همین حرف است. باید زیر میز قطب‌بندی بزنیم.» 

آرامگاه حافظ جایی برای بیان حرف‌های مهم است

او ادامه داد: «آرامگاه حافظ فقط جایی نیست که افراد بروند و فاتحه بخوانند یا عروس و داماد در آنجا حضور پیدا کنند، بلکه آرامگاه حافظ جایی است که می‌توان حرف‌های مهمی زد و از استادان برجسته دعوت کرد که در این مکان حضور یابند و به آن‌ها بگوییم که می‌خواهیم در اینجا حق حافظ ادا شود.» 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: «اگر بتوانیم به افرادی که در این اماکن حضور می‌یابند، حرف‌های خوب بزنیم، آن‌ها تبدیل به سفیر ما خواهند شد.» 

او در ادامه به راهنماهای گردشگری اشاره کرد و افزود: «این افراد نقش مهمی دارند، من این کار را بسیار دوست دارم و حتی اگر در این جایگاه نباشم دوست داشتم در بناهای تاریخی به‌عنوان یک راهنما حضور داشتم و به روایت تاریخ می‌پرداختم.» 

مهندس ضرغامی گفت: «بعد از انقلاب ادبیات بسیاری از بخش‌های فرهنگی‌تاریخی که مربوط به ایران بود، عوض کردیم و جایگزین خوبی برای آن پیدا نکردیم. به طوری‌که با این ادبیات نه مکتب اسلامی را جا انداختیم و نه ادبیاتی که در فرهنگ ایرانی بود، معرفی کردیم.» 

او افزود: «ایرانیان در طول تاریخ عفت، حجاب و وقار داشتند که دیگران آن را نداشتند و این موضوع در آثار باستانی ما به خوبی مشهود است. هر چه در فرهنگ ایران است، باید درست تبیین کنیم. ما باید در پایگاه‌ها در این باره برنامه داشته باشیم و به راهنماها اجازه دهیم که با لهجه و گفتار خود آثار را معرفی کنند.»

گردشگری تاریخی ستون خیمه گردشگری است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی ‌ گفت: «در ایام نوروز آثار تاریخی با بازدیدکنندگان زیادی روبه‌رو است. همه نوع گردشگری در ایام نوروز مهم است، اما حوزه گردشگری فرهنگی‌تاریخی ستون خیمه گردشگری است. قوام وزارتخانه به میراث‌فرهنگی است پس باید حق آن را ادا کنیم.»

باید خدمات شایسته ارائه بدهیم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «خدماتی که ارائه می‌دهیم باید شایسته باشد؛ از جمله سرویس‌های بهداشتی باید آماده باشد، ارائه خدمات مناسب مانند دسترسی و هرچیزی که یک خانواده در هنگام بازدید از یک مقصد گردشگری و اثر تاریخی نیاز دارد، باید فراهم شود.»

مهندس ضرغامی ادامه داد: « به همه چیز باید توجه شود. حتی به عنوان مثال فردی که بلیت می‌فروشد، باید به خوبی به شرایط آگاه باشد. باید خوش اخلاق و خوش برخورد باشد. پیشنهاد من این است که در ارزش‌یابی افراد حتی موضوع خوش اخلاقی و مردم‌داری مورد توجه قرار گیرد.»

او گفت: «من در ایام نوروز تعدادی از نیروها را مامور می‌کنم تا سرزده به اماکن تاریخی و به موزه‌ها بروند و رفتار پرسنل با مردم در ایام نوروز را رصد کنند.»

تابلوهای راهنمای موزه‌ها مهم است

مهندس ضرغامی افزود: «تابلوهای راهنما در مراکز تاریخی ما اصلا خوب نیست، وقتی کسی وارد محوطه‌ها می‌شود، اگر راهنما نبود، باید بتواند خودش بازدید کند و اطلاعات لازم را بدست بیاورد. متاسفانه تابلوهای راهنما در محوطه‌های تاریخی و در کنار نمادهای تاریخی اطلاعات درستی در اختیار بازدیدکننده قرار نمی‌دهد. در تابلوهای راهنما مشکل داریم، متن معرفی آثار باید درشت باشد و تغییر کند و اطلاعاتی که مورد نیاز مخاطب است روی آن نوشته شود.»

به پروتکل‌های بهداشتی توجه کنید

وزیر میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «هفته قبل برنامه‌های وزارتخانه در ایام نوروز را به آقای رئیسی ارائه کردم و ایشان تشکر کردند. رئیس جمهوری تذکر دادند که برای اجرا برنامه‌ها با وزیر بهداشت همکاری کنیم. آقای عین‌الهی برای صدور ویزاها بیشترین همکاری را با وزارتخانه داشتند. به پیک کرونا نزدیک می‌شویم، شاید نیاز به گرفتن تصمیمات ویژه باشد، اگر مناطقی قرمز اعلام شد محدودیت‌هایی را براساس قانون اجرا می‌کنیم.» 

او ادامه داد: «اگر شرایط مهیا بود باید برای سونامی گردشگری در ایام نوروز آماده باشیم و برای پیک جمعیت و مخاطب برنامه‌ریزی کنیم.»

مهندس ضرغامی در ادامه خطاب به همه مدیران کل، معاونان میراث‌فرهنگی و مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی گفت: «به خوبی می‌دانم که همه شما تلاش خوبی دارید، البته خداوند متعال بهترین کسی است که شما را می‌بیند و حتما اجر خواهید داشت.»

او افزود: «در جلسات متعدد دیگری حتما با شما و سایر همکاران درباره نوروز و آثار فرهنگی‌تاریخی و مقاصد گردشگری صحبت خواهم کرد.»

مهندس ضرغامی خاطرنشان کرد: «امیدوارم این وزارتخانه با زحمت‌هایی که می‌کشید در پایان کارنامه خوبی داشته باشد.»

انتهای پیام/

کد خبر 14001203979764

برچسب‌ها