محدودیت‌های سفر باید بر اساس ارزیابی ریسک باشد

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) خواستار لغو ممنوعیت‌های سفر شده‌اند، زیرا این ممنوعیت‌ها ارزش افزوده ایجاد نمی‌کنند و باعث بروز استرس اقتصادی و اجتماعی می‌شوند. این دو آژانس سازمان ملل متحد توافق کردند که برای بهبود بخش سفر و گردشگری با هم همکاری داشته باشند.

به‌گزارش میراث‌آریا، طی روزهای اخیر، تعداد فزاینده‌ای از کشورهای جهان شروع به کاهش محدودیت‌ها و قوانین خود برای ورود گردشگران بین‌المللی کرده‌اند، و ممنوعیت‌های سفر در بسیاری از نقاط برداشته شده است. این تصمیمات مطابق با آخرین توصیه‌های WHO برای تحرک بین‌المللی ایمن است که بر ناکارآمدی محدودسازی‌های کلی در کنترل انتقال ویروس تاکید می‌کند. چنین روندی همچنین با هشدارهای مکرر UNWTO در مورد آسیب بزرگ اجتماعی، اقتصادی و توسعه ناشی از محدودیت‌ها همخوانی دارد.

UNWTO و WHO: یک رویکرد مشترک

در ژنو، رهبران UNWTO و WHO در مورد اهمیت کاهش یا لغو ممنوعیت‌های سفر توافق کردند. محدودیت‌های کلی باید بردداشته شوند و سیاست‌های مبتنی بر ریسک، مبتنی بر شواهد و مخصوص به زمینه جایگزین آنها شوند.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، گفت: «از همان آغاز این بحران، گردشگری جهانی با هدایت UNWTO از توصیه‌های WHO پیروی کرده است.»

او همچنین بر نیاز به «ادامه این روند، بازگشایی مجدد، ایمن و مسئولانه، و امکان دادن به گردشگری برای ارائه پتانسیل منحصر به فرد خود به عنوان محرک بهبود و رشد» تاکید کرد.

رویکرد ریسک‌محور و شواهدمحور

طبق داده‌های کمیته اضطراری مقررات بهداشت بین‌المللی سازمان جهانی بهداشت (IHR) در مورد COVID-19، تمام اقدامات اعمال‌شده برای گردشگران بین‌المللی باید بر اساس «ارزیابی خطر - از جمله تست، ایزوله‌سازی و واکسیناسیون» باشد. علاوه بر این، بار مالی چنین اقداماتی نباید بر دوش خود مسافران و گردشگران قرار گیرد.

از آنجایی که کشورها محدودیت‌های سفر را کاهش می‌دهند، سلامت باید همچنان اولویت اصلی باقی بماند. تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل WHO گفت: «کشورها با استناد تصمیمات خود به شواهد و یک رویکرد مبتنی بر ریسک که با شرایط خاص هر کشور سازگار است، می‌توانند تعادل مناسب بین حفظ سلامت و امنیت مردم، حفاظت از معیشت و اقتصاد آنها و باز نگه داشتن مرزها و رونق گردشگری پیدا کنند.»

ایجاد یک ساختار اعتماد جهانی

این دو آژانس همچنین بر نیاز به تدوین قوانین روشن و منسجم در رابطه با بهداشت و سفر تاکید کردند. دکتر مایکل رایان، مدیر اجرایی فوریت‌های بهداشتی WHO، گفت: «نیاز به ایجاد یک ساختار اعتماد جهانی برای جوامع و اقتصادها در شرایط همه‌گیری وجود دارد، و این یک فرصت واقعی برای گردشگری است که با ایفای نقش حیاتی UNWTO، به این فرآیند کمک خواهد کرد.»

اگر گردشگری به درستی مدیریت شود، این پتانسیل را دارد که به عنوان نیرویی برای توسعه و ایجاد فرصت عمل کند، همانطور که در برنامه توسعه گسترده‌تر سازمان ملل هم بر اهمیت بیشتر این بخش تاکید شده است. طبق گزارش‌ها، مقاصد در سراسر جهان به دلیل کاهش یا حذف محدودیت‌ها، تعداد ورود گردشگران را افزایش داده‌اند. این روند پتانسیل را برای شروع بازیابی اقتصادی و بازگرداندن پیشرفت توسعه اجتماعی به مسیر خود ارائه می‌دهد.

یکی از کشورهایی که محدودیت‌های سفر خود را اصلاح کرده‌اند سوئیس است که یکی از مقاصد اصلی اروپا به شمار می‌رود و در آغاز هفته‌ای از نشست‌های مهم در حوزه بهداشت و گردشگری، میزبان هیئت UNWTO بوده است.

 

* ترجمه: اسدالله حقانی

انتهای پیام/

کد خبر 14001208900677

برچسب‌ها