مراسم درختکاری در قلعه جلال‌الدین گرمه برگزار شد

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمه از برگزاری مراسم آیین درختکاری در قلعه جلا‌الدین این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، وحید محمودی‌فر روز ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر افزود: «همزمان با آغاز هفته منابع طبيعی و روز درختكاری با حضور فرماندار، امام جمعه و مسئولان ادارات شهرستان گرمه، مراسم درختكاری در قلعه جلا‌الدین برگزار شد.»
 
سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمه در ادامه افزود: «پاک‌سازی بناهای تاریخی و آماده سازی موزه قلعه جلال‌الدین گرمه برای نوروز ۱۴۰۱ از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.»
 
قلعه جلال‌الدین یکی از برجسته­‌ترین قلعه­‌های نظامی خراسان شمالی قلمداد می­‌شود که در سده­‌های ۶ _ ۷ هجری ساخته شده است. این قلعه با مصالح سنگ و ساروج به‌صورت يک شش ضلعی منظم روی سطح ناهموار و صخره‌های تپه ای بلند احداث‌ شده است. موقعیت جغرافیایی قلعه بر سر راه ارتباطی شهرها و مراکز مهم شمال شرق فلات ايران همچون نیشابور، جرجان، مرو و خوارزم اهميت راهبردی قلعه را دو چندان می‌کرد. 
 
قلعه جلال الدين ازنظر ابعاد معماری در نوع خود کم نظیر است و باروی آن در تراز پایین و تا ارتفاع ۵ متری نزدیک به ۳ متر ضخامت دارد. روی‌هم‌رفته بلندای بارو در ضلع شرقی حدود ۱۵ است.

انتهای پیام/

کد خبر 1400121586597

برچسب‌ها