قدیمی‌ترین بنا‌های امارات کشف شد

باستان‌شناسان دپارتمان فرهنگ و گردشگری ابوظبی (DCT Abu Dhabi) اولین بناهای ساخته شده در امارات متحده عربی و مناطق اطراف با قدمت بیش از ۸۵۰۰ سال را کشف کردند.

به‌گزارش میراث‌آریا، این اکتشاف در جزیره کوچک غاغا در شمال غربی امارات انجام شد؛ جایی که محققان با کمک تکنیک استفاده از کربن ۱۴ بر روی قطعات زغال چوب یافت‌شده در محل، بقایای چندین سازه قدیمی را پیدا کردند. یافته‌ها قدمت این سکونتگاه را ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد نشان می‌دهد. 

این سازه‌ها دایره‌ای‌شکل بوده و از سنگ‌های محلی ساخته شده‌اند که تا ارتفاع تقریباً یک متری آن‌ها تا به امروز حفظ شده است. به احتمال زیاد این سکونتگاه با توجه به شواهدی مبنی بر جمع‌آوری غذا از دریا و شکار و کشف نوک پیکان‌های سنگی محلی، برای زندگی دائمی گروهی از افراد بوده است. 

پیش از این تصور می‌شد که امارات برای اولین بار در دوره نوسنگی و در نتیجه تجارت دریایی مسکونی شده است؛ اما اکتشافات در غاغا نشان می‌دهد که سکونتگاه‌های نوسنگی قبل از شروع تجارت وجود داشته و نتیجه فعالیت و زندگی مردم محلی بوده است. شرایط اقتصادی و محیطی آن زمان منجر به تشکیل اولین سکونتگاه دائمی در امارات متحده عربی کنونی شد. 

تا پیش از حفاری غاغا، اولین بناهای شناخته شده در امارات متحده عربی در جزیره مراوه و سواحل ابوظبی یافت شده بودند. طبق شواهدی از مراوه و یافته‌های جدید از غاغا، مشخص شده است که جزایر ابوظبی نقطه کانونی برای نوآوری و سکونت انسان در طول دوره نوسنگی بوده است. 

محمد آل مبارک، رئیس DCT ابوظبی، گفت: «اکتشافات در جزیره غاغا نشان می‌دهد که ویژگی‌های نوآوری، پایداری و انعطاف‌پذیری بخشی از ژنتیک ساکنان این منطقه برای هزاران سال بوده است.» 

* ترجمه: آناهیتا رشیدی

انتهای پیام/

کد خبر 14001215900943

برچسب‌ها