سرچشمه دهنه میمند، طبیعتی بکر در هرمزگان

فارغان در ۷۵ کیلومتری شهرستان حاجی‌آباد و در ۲۳۵ کیلومتری شمال شرق مرکز استان هرمزگان، از شمال به ارتفاعات دهشیخ و دشت ارزوئیه در استان کرمان و از جنوب به بلندترین ارتفاعات استان و از شرق به بخش احمدی و از غرب به بخش مرکزی (دهستان طارم) محدود است.

به‌واسطه وجود آثار و بقایای تاریخی (آتشکده و…) قدمت آن به دوران مادها می‌رسد و با توجه به آثار به‌دست‌آمده همچون مجسمه شیر مفرغی مکشوفه در این سرزمین و همچنین وجود قلاع و دژهای گوناگون که در این خطه وجود داشته و آثار بسیاری از آن‌ها هنوز پابرجاست و همچنین آثار کشاورزی موجود مربوط به دورانهای قبل، نشان از تمدنی کهن و باستانی و تاریخی درخشان دارد. 

میمند (حاجی‌آباد)، روستایی از توابع بخش فارغان است. 

سرچشمه دهنه میمند بی‌شک با داشتن طبیعتی بکر و دست‌نخورده و جنگل‌های انبوه و متراکم در انتهای مسیر آن‌یکی از پرجاذبه‌ترین نقاط گردشگری استان هرمزگان محسوب می‌شود. 

نقطه آغازین حرکت به سمت سرچشمه دهنه میمند حدوداً در فاصله ۱۰ کیلومتری از خاور (شرق) شهر زیبا و باستانی فارغان، حدود دو کیلومتری جنوب روستای تاریخی میمند و در فاصله چهار کیلومتری از سمت جنوب غرب دو روستای شاهرود و نظام‌آباد واقع‌شده است.

این ناحیه بکر و تماشایی در اعماق سلسله جبال زاگرس جنوبی و در درون رشته‌کوه خوش قامت فارغان واقع‌شده و انتهای آن به قله باشکوه هماگ (تشگرد) از توابع بخش سیاهو می‌رسد که با ارتفاعی بالغ‌بر ۳۲۶۷ متر از سطح دریا در کنار قله سر به فلک کشیده بخوان (بانه) به‌عنوان بام هرمزگان نیز معروف هستند. 

ناحیه گردشگری سرچشمه میمند ازلحاظ شکل زمین و مسیر حرکت و راه دسترسی شبیه‌ترین مکان به ناحیه گردشگری قلعه رودخان شهرستان فومن استان سرسبز گیلان است. 

به جرأت می‌توان ادعا کرد که مسیر طاقت‌فرسا و نفس‌گیر منتهی به سرچشمه دهنه میمند شباهت بسیار زیادی از این حیث به قلعه رودخان گیلان دارد و اگر مسئولین استان بتوانند با رعایت تمام شاخصه‌های زیست‌محیطی راه (پیاده‌رو) دسترسی حدفاصل روستای دهنه تا سرچشمه و سپس دهکده شگفت‌انگیز برزی هماگ را با همان کیفیت اجرا کنند تردیدی نیست که فارغانات در کنار سایر جاذبه‌های هر سه ناحیه به‌عنوان بزرگ‌ترین قطب گردشگری استان هرمزگان تبدیل خواهد شد. 

برای عزیمت به سرچشمه زیبا و حتی دهکده برزی هماگ به‌محض رسیدن به روستای کوه‌پایه‌ای دهنه میمند بلافاصله باید با پای پیاده و به‌صورت مجهز و برنامه‌ریزی‌شده و داشتن راهنمای محلی وارد دره‌ای شوید که بیش از دویست متر پائین‌تر از سطح روستا است. در حاشیه دره به جدولی سیمانی می‌رسید که جهت هدایت آب‌خنک و گوارای سرچشمه جهت امورات باغداری و مصرف شرب طراحی‌شده است. حدود ۲۰ درصد از مسیر را به‌راحتی می‌شود از حریم این جدول عبور کرد. پس از طی نمودن این مسیر به موانع بسیار زیادی برخورد خواهید کرد که کمی کار را برای هر گردشگری سخت می‌کند. وجود جنگل‌های زیبا و انبوه درختان سرسبز و معطر مورد در کنار انبوهی از درختان جنگلی شبیه چنار وحشی، پسته وحشی، بادام تلخ و انارهای وحشی دل هر گردشگر تازه از راه رسیده‌ای را به هیجان وامی‌دارد. این اواسط راه است. با طی کردن نیمی از راه ناخودآگاه به محوطه بسیار گسترده‌ای برخورد خواهید کرد که از حاشیه کوه تا ارتفاع غرق در گیاهان انبوه و درختان متنوع و متراکم است. حقیقتاً زبان از توصیف این ناحیه قاصر است چراکه هیچ‌کس در باورش نمی‌گنجد که در حدود ۹۰ کیلومتری شمال شهر بندرعباس مرکز استان که گرمای طاقت فرسایش در میان تمام مردم ایران شهره عام و خاص است چنین جنگل‌های باصفا و پرجاذبه‌ای وجود داشته باشد. 

بهشت پنهان و گم‌شده تنها واژه‌ای است که می‌تواند حق این ناحیه را در بالاترین سطح ممکن به‌جهت جاذبه و زیبایی وصف‌ناپذیر ادا کند. عامیانه می‌گویم که برزن کهن فارغانات زیبا و باستانی واقع در بعد گردشگری و جذب توریسم مستحق سرمایه‌گذاری بدون وقفه است. 

انتهای پیام/

کد خبر 14001216395802

برچسب‌ها