جشنواره بین‌المللی طلادوزی و جواهرات در بخارا برگزار می‌شود

دبیرخانه منطقه آسیا-اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی (WCC-APR) برگزاری اولین جشنواره بین‌المللی طلادوزی و جواهرات در تاریخ ۲۱ تا ۲۵ می‌۲۰۲۲ (مصادف با ۳۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد ۱۴۰۱) در ازبکستان را اعلام کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا، بر اساس فرمان شماره ۵۰۹۸ رئیس جمهور جمهوری ازبکستان در ۲۹ آوریل ۲۰۲۱، بخارا از سال ۲۰۲۲، هر دو سال یک بار در ماه سپتامبر میزبان جشنواره بین‌المللی طلادوزی و جواهرات خواهد بود. در این جشنواره مسابقات مختلف، نمایشگاه‌ها، برنامه‌های کنسرت و تئاتر، رویدادهای فرهنگی، آموزشی و تبلیغی، کنفرانس‌های علمی و کاربردی و… با موضوع «چشم‌انداز توسعه طلادوزی و جواهرات سنتی» برگزار خواهد شد. 

هیئت داوران متشکل از ۷ نفر از منتقدان هنری، متخصصان، دانشمندان، استادان فولکلوریک، دانشگاهیان و شورای وزیران جمهوری قره‌قالپاقستان، ادارات منطقه‌ای و شهری تاشکند، اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان و انجمن پیشکاران و آکادمی علوم ازبکستان خواهد بود. 

آثار شرکت‌کنندگان مسابقه بین‌المللی در ۱۲ رشته بررسی خواهد شد و به «بهترین سازمان گلدوزی»، «بهترین سازمان جواهرسازی»، «بهترین طلادوز»، «بهترین جواهرساز»، «بهترین» «بهترین استاد آموزشگاه گلدوزی»، «بهترین استاد آموزشگاه جواهرسازی»، «جانشین سلسله باستانی در طلادوزی»، «جانشین سلسله باستانی در جواهرسازی»، «طلادوزِ احیاکننده سنت‌های کهن»، «جواهرسازِ احیاکننده سنت‌های کهن» «جوانترین طلادوز ماهر» و «جوانترین جواهرساز ماهر» جوایزی نقدی (بین ۳ تا ۵هزار دلار) اعطا می‌شود. صنعتگران و پژوهشگران علمی علاقه‌مند به شرکت در این جشنواره باید حداکثر تا ۱۴ مارس ۲۰۲۲ (برابر با ۲۳ اسفند ۱۴۰۰) درخواست خود را به سایت جشنواره ارسال کنند. 

اعطای مشوق‌های معنوی و مالی به صنعتگران مجرب و مستعد شاغل در زمینه طلادوزی و زیورآلات به منظور کمک به توسعه این صنعت و همچنین حفظ و احیای سنت‌ها الگوهای منحصربه‌فرد و در حال نابودی از جمله وظایف این جشنواره عنوان شده است. به علاوه، با برگزاری این جشنواره، انتظار می‌رود توسعه طلادوزی و جواهرات در مناطق تسریع شود و با آموزش طلادوزی و جواهرسازی به جوانان، زمینه ایجاد مشاغل جدید فراهم شود. به این ترتیب، جواهرسازی و طلادوزی سنتی این فرصت را پیدا خواهد کرد که در مقیاس بین‌المللی به عنوان یک برند ملی، به جذب گردشگر از طریق نمایش سنت‌های فرهنگی ملی مردم بپردازد.

انتهای پیام/

کد خبر 14001216900383

برچسب‌ها