کاشت ۳۰ اصله نهال در شهر تاریخی بلقیس اسفراین

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین از برگزاری آیین درختکاری و کاشت ۳۰ اصله نهال در محوطه غربی ارگ بلقیس در این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، حسین رحمانی پنجشنبه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر اظهار کرد: «همسو با اقدام هرساله رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در کاشت درخت و به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری و همزمان با برگزاری سراسری آیین درختکاری در پایگاه‌های میراث ملی و جهانی سراسر کشور، امسال در محوطه شهر تاریخی بلقیس اسفراین با حضور مسئولان شهرستان اسفراین تعدادی نهال غرس شد.»

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین گفت: «توجه ویژه‌ای به انتخاب نوع درختان شده و بر اهمیت بومی و مثمر بودن این نهال‌ها تاکید شده است.»

رحمانی افزود: «با تاکید بر کاشت درختان مثمر، درختان اصیل و بومی منطقه شامل توت، عناب، سنجد، سرو خمره‌ای و گل رز از جمله درختان غرس شده هستند.»

شهر بلقیس بقایای شهر کهن اسفراین در خراسان شمالی است که از سده‌های نخستین اسلام شکل‌ گرفته و تا پایان دوره صفوی و اوایل قاجار زندگی در آن جریان داشته و به عبارتی بیش از هزار سال تاریخ اسفراین را در دل خود جای‌ داده است. کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر بلقیس از سال ۱۳۸۶ با انجام گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و حریم شهر شروع شد و تاکنون به طور مستمر ادامه داشته است. کاوش‌های شهر بلقیس منجر به کشف آثار فرهنگی‌هنری نفیسی شامل انواع سفالینه‌ها و ظروف، سکه، کوره‌های سفالگری، بقایای مسجد و آب‌انبار و آثار دیگری شده است که روی‌ هم‌ رفته تصویر روشنی از تاریخ این شهر باستانی را ترسیم می‌کنند. آثار به‌دست‌آمده از شهر بلقیس در موزه بزرگ باستان‌شناسی استان در بجنورد به‌نمایش‌ درآمده است.

شهر تاریخی بلقیس اسفراین با شماره ۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1400121986398

برچسب‌ها