نوروز هزاران چهره دارد

مریم جلالی مدیر کاخ نیاوران، با حضور در ویژه‌برنامه نوروزی شبکه خبر از ویژگی‌های جشن باستانی نوروز صحبت کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا، به‌ نقل از کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، مریم جلالی، مدیر کاخ نیاوران، در ویژه‌برنامه نوروزی شبکه خبر صدا و سیما حضور یافت و در مورد اهمیت و ویژگی‌های نوروز باستانی صحبت کرد.

جلالی در این ویژه‌برنامه گفت: «تمام مناسک نوروز به جمع‌گرایی تمایل دارد و فردگرایی در آن جایی ندارد. بر خلاف سایر کشورهای دنیا، جشن سال نو در ایران یک شادمانی خانوادگی است و جشنی اجتماعی نیست. البته در نوروز ایرانی‌ها همسایه‌ها، هم‌محلی‌ها و حتی هم‌زبان‌ها هم خانواده محسوب می‌شوند. این ویژگی نوروز سرمایه فرهنگی ماست که اگر در گردش باشد به پویایی می‌رسد.»

مدیر کاخ نیاوران در مورد تغییرات شیوه جشن گرفتن نوروز باستانی نسبت به دوران قدیم اشاره کرد: «شاید رویکرد ما در سال‌های اخیر نسبت به نوروز تغییر کرده باشد و حالا بسیاری از کارها مانند پختن شیرینی یا سبز کردن سبزه و ... را دیگر خودمان انجام نمی‌دهیم، اما کارکرد اصلی نوروز دست‌نخورده است و ملت‌های نوروز همواره این کارکرد را حفظ کرده‌اند. نوروز بر اساس سلیقه ما و به اقتضای زمان و مکان تغییر می‌کند و مردم هر کشور آن را به شیوه خودشان حفظ می‌کنند.»

مریم جلالی در ادامه افزود: «دعای نوروز و تحویل سال خیلی زیباست و از تغییر صحبت می‌کند. این تغییر فقط تغییر ظاهری نیست و یک تغییر پیشبرنده است، چون در آن می‌خوانیم حال ما را به بهترین حال‌ها تغییر بده. جشن فرهنگی نوروز یکی از زیباترین سلایق بشری است که جزو میراث بشری هم ثبت شده است. ما متولیان میراث‌فرهنگی وظیفه داریم میراث نوروز را به هر شکلی حفظ کنیم، از ساختن استیکرها و پست‌های شبکه‌های اجتماعی گرفته، تا کاربرد آنها در تزئین سفره‌ها و طراحی داخلی خانه. نوروز هزاران شکل و هزاران چهره دارد. ما فقط بخشی از آن را درک می‌کنیم و در تاریخ ثبت شده است و شاید در آینده نوروز پرفروغ‌تری داشته باشیم.»

جلالی در مورد تفاوت‌هایی که جشن باستانی نوروز در کشورهای مختلف دارد، عنوان کرد: «نوروز و سال نو در هر کشوری متفاوت با سایر کشورها برگزار می‌شود. حتی در ایران هم نوروزهای مختلف داریم، (نوروز دریایی که صیادها در تابستان جشن می‌گیرند). انسان خردمند در فرگشت سالیانه خود همیشه سعی کرده برای بقای خود دستاویزهای عقیدتی و ریشه‌های بنیادین فکری پیدا کند. نوروز که یک جشن باستانی است، با ورود اسلام مانند قلمه زدن دو شاخه درخت، میوه جدیدی می‌دهد. قرآن به میان سفره می‌آید و دعای تحویل سال خوانده می‌شود. پس انتخاب‌های بهتر می‌تواند به تکامل ما منتهی شود. نوروز توانسته اطلاعات خود را ژن‌های جدید منتقل کند.»

مدیر کاخ نیاوران در انتها گفت: «مردمی کردن سفر یکی از وظایف ما در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. مردم ما باید از هر فرصتی استفاده کنند و  حتی رفتن به موزه را یک سفر کوتاه در نظر بگیرند. ما می‌توانیم با صرف کمترین زمان و هزینه به جاهای کمتر‌دیده‌شده در شهر خودمان سفر کنیم. ایران عزیز ما موزه‌ها و دیدنی‌های ناشناخته بسیاری دارد و نوروز فرصت بسیار خوبی برای کشف آنهاست.»

انتهای پیام/

کد خبر 14001229900671

برچسب‌ها