آرامگاه باباطاهر عریان، نگین فیروزه‌ای همدان

آرامگاه باباطاهر در شهر همدان، خانه‌ی ابدی یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایران زمین است که با دوبیتی‌های ناب، در دل تمام عاشقان ادب فارسی جای گرفته است.

این آرامگاه، علاوه بر داشتن اهمیت زیاد از نظر معنوی، از بُعد معماری و زیباشناختی نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. 

باباطاهر عریان یکی از شاعران بزرگ ایران در سده چهارم و پنجم هجری قمری است که با دو بیتی‌های زیبا با لهجه شیرین لری، از شهرت بالایی برخوردار است. آرامگاه باباطاهر در شهر همدان و درست در روبه‌روی قله‌ی استوار الوند، با معماری خارق العاده جلوه‌گری می‌کند. 

آرامگاه اولیه باباطاهر در دوره‌ی سلجوقیان ساخته شده است که ساختمانی آجری بود که به‌مرور دچار تخریب و ویرانی شد و در نهایت به دستور پهلوی اول بنای دیگری به‌عنوان مقبره این شاعر طراحی شد. 

در نهایت، آرامگاه فعلی باباطاهر در سال ۱۳۴۴ طراحی و ساخته شد. اگر تجربه‌ی سفر به نیشابور و بازدید از مقبره‌ی خیام را داشته باشید، به‌راحتی شباهت‌هایی بین این دو مقبره احساس می‌کنید. مهندس هوشنگ سیحون طراح این دو آرامگاه بوده و به زیباترین شکل ممکن معماری مدرن و ایرانی را با هم تلفیق کرده است. البته علاوه بر سیحون، هنر و طراحی علی فروغی نیز در ساخت آرامگاه باباطاهر دیده می‌شود و کنار هم قرار گرفتن هنر دو معمار معروف کشورمان در نهایت چیزی جز بنایی خارق‌العاده را به همراه نداشته است. 

آرامگاه باباطاهر در حالت کلی بنایی هشت ضلعی با گنبد فیروزه‌ای است که در بالای تپه‌ای با ارتفاع کم و در فضایی سرسبز قرار گرفته است. علاوه بر نمای بیرونی و سفید رنگ آن که با رنگ فیروزه‌ای گنبد، ترکیبی فوق العاده پیدا کرده است، در بخش داخلی آن، از هنر خارق العاده‌ای استفاده شده است. کافی است در لحظه‌ی ورود به آرامگاه، سرتان را بالا بگیرید تا نمونه‌ای بی‌نظیر از کاشی‌کاری ایرانی را مشاهده کنید که به جرات می‌توان گفت یکی از بهترین کاشی کاری‌های عصر حاضر است. 

در داخل این بنا ناخودآگاه چشمتان به اشعار و نقش و نگار روی دیوارهای آرامگاه خواهد افتاد. دیوارهای مثلثی که به نوعی بیانگر عروج هستند، در کنار اشعار و دوبیتی‌های شیرین بابا طاهر شباهت بسیار زیادی با اشعار خیام بر روی دیوارهای آرامگاهش دارند. در قسمت پایین دیوارها و اطراف مقبره ۲۴ کتیبه به چشم می‌خورد که اشعار باباطاهر بر روی آن‌ها نوشته شده‌اند. 

در آرامگاه باباطاهر عریان باید تمام افکار و دل‌مشغولی‌ها را برای دقایقی کنار گذاشت و گرداگرد آن را با چشم دل نظاره کرد و غرق در هنر و ادبیات و شعر شد. 

از آنجا که در اطراف آرامگاه، فضای سبز و باغی به وسعت حدود 8هزار مترمربع قرار گرفته است، در نتیجه شرایط ایدئالی برای نشستن و لذت بردن از آب و هوای عالی این شهر در کنار هنر ایرانی فراهم شده است. خرید سوغات و صنایع دستی و خوراکی‌های خوشمزه از جمله کارهایی است که می‌توانید در فضای اطراف آرامگاه تجربه کنید. 

یکی از ویژگی‌های خوب آرامگاه باباطاهر، قرار گرفتن در موقعیت مکانی عالی و داشتن شرایط مناسب برای برگزاری برنامه‌های سنتی است. اگر در طول سفر به همدان خوش‌شانس باشید می‌توانید از این برنامه‌ها استفاده کنید و لذت ببرید.

انتهای پیام/

کد خبر 14010107889633

برچسب‌ها