ثبت بیش از 27 هزار بازدید نوروزی از میراث جهانی گنبد قابوس

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: «میراث جهانی گنبد قابوس، بلندترین برج آجری جهان با ثبت بیش از 27 هزار بازدید، بیشترین آمار بازدید در حوزه موزه‌ها و اماکن فرهنگی-تاریخی استان گلستان را در طرح نوروزی به خود اختصاص داده است.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، رحمان فرمانی روز دوشنبه 15 فروردین‌ماه 1401 با اعلام این خبر گفت: «از 25 اسفندماه 1400 تا 13 فروردین سال جاری تعداد 61 هزار و 834 نفر از موزه‌ها و اماکن تاریخی-فرهنگی سطح استان بازدید کردند که بیشترین آمار بازدید در این مدت مربوط به میراث جهانی گنبد قابوس با 27 هزار و 914 بازدید بوده است.»

او تصریح کرد: «گنبد قابوس یکی از بی‌نظیرترین یادمان‌های برجسته معماری ایران در دوره اسلامی است که با شماره 1398 در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.»

میراث جهانی گنبد قابوس در شرق استان گلستان و شمال شهر گنبدکاووس و در 3کیلومتری بازمانده شهر باستانی گرگان(جرجان) قرار دارد. این اثر به سال 397 هجری قمری به‌عنوان یادمان شمس‌المعالی قابوس بن وشمگیر ساخته‌شده است. ارتفاع این برج 55 متر و با احتساب بلندی تپه درمجموع 70 متر از سطح زمین ارتفاع دارد. به روی بدنه آجری آن دو ردیف کتیبه به خط کوفی ساده نصب‌شده است که بانی و تاریخ احداث آن را معرفی می‌کند. این بنای عظیم تماماً از آجر ساخته‌شده و نمونه‌ای ارزنده در فن آجرکاری است.

انتهای پیام/

کد خبر 14010116118372

برچسب‌ها