گردشگری با لذت طعم‌های ناشناخته در خوزستان

امروزه تجربه طعم غذاهای مناطق مختلف به یکی از انگیزه‌های مهم گردشگری تبدیل شده و سالانه درآمدی در حدود 200میلیارد دلاری دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۵۰درصد گردشگران تمایل دارند تجربه انواع مواد غذایی ناشناخته و بومی مناطق هدف سفر خود را به‌‌عنوان بخشی از برنامه سفر بگنجانند. این افراد ترجیح می‌دهند سفر آن‌ها با لذت چشیدن غذاهای متفاوت و ناشناخته مناطقی که به آن سفر می‌کنند همراه باشد. ویژگی خاص گردشگری غذایی این است که غذای بومی و تجربه غذاهای مختص هر منطقه، اقلیم و قوم، آن منطقه را منحصربه‌فرد می‌کند و نمی‌توان آن را در دیگر مقاصد تجربه کرد.

آمارها حاکی از آن است که به ازای هر یک شغل مستقیم در بخش شیرینی و سوغات، دو شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود و کشورهای بسیاری توانسته‌اند با استفاده از جذابیت و مطرح کردن غذاهای ملی و بومی خود، پای گردشگران فراوان را به کشورهای خود باز کنند.

با گسترش گردشگری غذا می‌توان به بخش‌های مختلف فعال در حوزه غذا و به‌ویژه جوامع روستایی و عشایر کمک کنیم تا آسیب‌های مختلف اقتصادی را جبران کنند؛ در عین حال، این نوع گردشگری باتوجه به آورده مالی به این مناطق ممکن است، راهکاری برای جلوگیری از مهاجرت مردم به شهرها و کمک به حفظ خرده‌فرهنگ‌های بومی باشد.

با برنامه‌ریزی‌های اصولی و بلندمدت در زمینه گردشگری غذایی می‌توان فرهنگ ‌و پیشینه تاریخی خود را برای جهانگردان و گردشگران به نمایش گذارد و همزمان با آن به یکی از صنایع روزآمد ارزآوری در دنیا ورود کرد؛ با گسترش گردشگری غذایی در ایران بسیاری از اصناف مرتبط با غذا و خوراکی نیز می‌توانند به شکل مطلوب به فعالیت خود ادامه دهند.

\"\"

برای نیل به این هدف باید زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر خارجی و گردشگر داخلی را مهیا و بستری در مسیر حضور گردشگران ایجاد کنیم که آن‌ها کنجکاوی ذائقه خود درباره مواد غذایی را با غذاهای بومی استان برطرف کنند.

خوزستان، این سرزمین کهن و چهارفصل، به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، همواره یکی از مقاصد گردشگران بوده است و در این میان، انواع غذاهای محلی و سنتی و شیرینی و سوغات آن توسط اقوام مختلف ساکن در این سرزمین تولید و به گردشگران عرضه می‌شود.

در شهرهای این استان برای ماندن بیشتر گردشگران، علاوه بر اسکان و رفاه، به موضوعات مرتبط با خوراک، پخت‌وپز غذا، شیرینی و تنقلات با میل، ذائقه، سلایق و روحیه گردشگران توجه می‌شود. تنوع بالای اقوام استان، خوش‌طعمی و بکار گرفتن سلیقه‌های مختلف در تولید خوراک و شیرینی و سوغات خوردنی نکته‌ای است که توجه هر گردشگری را به سوغات استان جلب می‌کند.

علاوه بر شیرینی‌های قنادی، شیرینی‌های سنتی و خانگی که توسط زنان و دختران بصورت خانگی تولید می‌شوند نیز قابلیت عرضه دارند.

\"\"

در سال‌های اخیر استان خوزستان از قافله توسعه و ترویج گردشگری غذایی عقب نمانده و متولیان گردشگری در اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان سعی کرده‌اند تا با همکاری بخش خصوصی، آموزشگاه‌هایی را در حوزه گردشگری غذا مجوز دهند که در این میان می‌توان به اولین آموزشگاه ساخت نوشیدنی‌های سنتی اشاره کرد که حدود دو سال پیش با هدف آشناسازی فعالان بخش پذیرایی با نحوه پذیرایی با کیفیت بالا در اهواز گشایش یافت.

همچنین پیش از نوروز 1401 نیز پرونده بهره‌برداری مؤسسه آموزشی قنادی و آشپزی «سارینا» نیز در اهواز توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان صادر که این مهم باعث شد تا علاقمندان با هزینه کمتر و دسترسی بهتر، پخت انواع شیرینی و کیک را آموزش ببینند.

از آن‌جا که خوزستان در کشور جزو معدود استان‌هایی است که این نوع آموزشگاه‌ها را پیگیری و مجوز داده است، چنین اقداماتی قطع به یقین باعث خواهد شد تا یک گردشگری هدایت‌شده و سطح بالا را در بخش گردشگری غذا، کیک و شیرینی در استان خوزستان شاهد باشیم.

در پایان باید گفت که کشف غذاهای مختلف همیشه با سفر و اوقات فراغت همراه بوده است، اما باید بدانید که گردشگری غذایی تنها محدود به یک بشقاب غذا نمی‌شود. بلکه مجموعه‌ای از فعالیت‌های توریستی و تفریحی است که علاوه بر غذا، به رابطه بین غذا و جامعه به عنوان ستون هویت منطقه‌ای و میراث‌فرهنگی اهمیت می‌دهد. این کار باعث می‌شود افراد در سطوح مختلف با زنجیره ارزش غذا آشنا و به صورت مستقیم با روش تهیه غذاهای گوناگون آشنا شوند که خود این کار تجربه‌ای گران‌بها برای مسافران و گردشگران ایجاد خواهد کرد‌.

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

 

انتهای پیام/

کد خبر 14010129478295

برچسب‌ها