زائران رضوی را در تعطیلات عید فطر و تابستان بهتر از گذشته میزبانی کنیم

رئیس ستاد جرایی خدمات سفر شهرستان مشهد گفت: «ما در تعطیلات عید فطر و تابستان باید بهتر از گذشته زائران را میزبانی کنیم تا زائران از ما الگوبرداری و میهمان‌نوازی را به دیگر مکان‌ها منتقل کنند.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی محسن داوری روز گذشته 11 اردیبهشت ماه 1401 در مراسم تقدیر از روسای کمیته‌ها و اعضای ستاد اجرایی خدمات سفرشهرستان مشهد که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: «در گذشته زائران برای حل مشکلات خود به افراد مختلف مراجعه می‌کردند اما امسال ما به خدمت زائران می‌رفتیم و مشکل آنان را جویا می‌شدیم. همچنین به تخلف‌ اصناف رسیدگی کردیم که حاصل این تخلف‌ها بازگشت حدود یک میلیارد تومان به مردم و زائران بود.»

معاون استاندار و فرماندار مشهد ادامه داد: «با توجه به اینکه قرار بود خدمات به زائران در ایام نوروز متفاوت باشد، با وجود وجود برخی نواقص متفاوت از سال‌های گذشته این فرآیند انجام شد. برای تحقق یافتن خدمات به زائران در ایام نوروز جلساتی برگزار شد تا برنامه‌ریزی‌های منسجمی انجام شود تا زائران در آرامش کامل زیارت کنند.»

او اظهار کرد: «با توجه به اینکه پیش‌بینی کرده بودیم حدود ۱۰ میلیون زائر به مشهد مشرف شوند، گروه‌های زیادی آماده شدند تا زائران دغدغه مکان، امنیت، تغذیه و... را نداشته باشند، با وجود اینکه ویروس کرونا هنوز از بین نرفته، ما توانستیم با رعایت و کنترل تمام پروتکل‌های بهداشتی از بروز هرگونه اتفاق و مشکل بهداشتی برای زائران جلوگیری کنیم.»

فرماندار مشهد تصریح کرد: «گروه‌های مختلفی که به خدمت زائران آمدند، ایام تعطیلات نوروز را نادیده گرفته و حتی به مرخصی نرفتند تا در خدمت زائران باشند. در روزهای عادی در مشهد حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن گوشت مرغ توزیع می‌شود اما در ایام نوروز این مقدار به روزی ۱۰۰۰ تن گوشت مرغ افزایش پیدا کرد که تمام این‌ها نشان از ارادت در ارائه خدمات صورت گرفته به زائران امام رضا(ع) دارد.»

او گفت: «یکی از شعارهای ما «زیارت آسان و کم‌هزینه است» و باید بتوانیم با کمک یکدیگر این شعار را محقق و فرهنگ خادمی را در این سرزمین ایجاد کنیم.»

هم چنین معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری استان خراسان رضوی گفت: «اگر چه در برخی کارها نقصی هم وجود داشت اما در ارائه خدمات نسبت به سال‌های گذشته کمترین شباهت را داشتیم، چه بسا که بسیای از مشکلات سال‌های گذشته در نوروز امسال بر طرف شده بود.»

حجت‌الاسلام‌ حجت گنابادی نژاد افزود: «بهداشت و درمان، حمل‌ونقل، خدمات شهری، اطلاع‌رسانی، امنیت، نظارت و کنترل و... مواردی است که برای زائران بسیار اهمیت دارد و مهم است، بنابراین زائران هیچ نقطه ایستایی ندارد و ما به عنوان ستاد اجرایی خدمات سفر موظف هستیم از زائران استقبال و آن‌ها را همراهی کنیم.»

قائم مقام رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی گفت: «هیچکدام از مسائل زائر در اولویت سوم و چهارم قرار ندارد، پیام ستاد خدمات سفر استان و قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد این است که گرد یکدیگر جمع شویم و به تمام نیازهای زائران رسیدگی کنیم، تمام کسانی که به زائران خدمت می‌کنند، به نیابت از حضرت رضا(ع) این کار را انجام می‌دهند چراکه سیره امام رضا(ع) این‌گونه بوده که خودشان به نیازمندان خدمت می‌کردند.»

 معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری استان خراسان رضوی با اشاره به اقدمات انجام شده در نوروز 1401 برای زائران در مشهد یاد آور شد: «در سال‌های گذشته و در حوزه حمل و نقل در بازگشت مسافران مشکل داشتیم اما امسال با مجاهدت‌هایی که در کمیته حمل و نقل شکل گرفت، هیچ مشکلی برای زائران به وجود نیامد.»

گنابادی‌نژاد افزود: «شرایط کشور افغانستان به گونه‌ای رقم خورد که حدود دو هزار افغانستانی بدون برنامه‌ریزی و در پیک جضور زائران به مشهد مشرف شدند و از مشهد عازم تهران شدند، بدون هیچ مشکلی به آن‌ها و سایر زائران نیز خدمات ارائه دادیم.»

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری استان خراسان رضوی به نقش رسانه‌ها در خدمات‌رسانی به زائران اشاره کرد و گفت: «رسانه‌ها باید اطلاع‌رسانی کنند که زائران در زمان سفر خود بدون اطلاع از شرایط مشهد به این شهر سفر نکنند، این‌گونه نباشد که زائر در مشهد حضور داشته باشد و با وجود اماکن اقامتی مناسب دسترسی به اطلاع‌رسانی و راهنمایی‌ها وجود نداشته باشد.»

همچنین حسین امیرکلالی، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد در این مراسم گفت: «توفیق خدمت در شهر امام رضا(ع) موهبتی است که نصیب همه افراد شده و بر این موهبت به خود می‌بالیم و افتخار می‌کنیم که خود را خادم امام رضا(ع) می‌دانیم. نوروز امسال نوروزی متفاوت از سال‌های گذشته بود و بعد از ۲ سال محدودیت‌های شدید کرونایی امسال این محدودیت‌ها برقرار نشد و شاهد حضور خیل عظیمی از زائران به مشهد بودیم و در این راه سعی کردیم تمام توان خود را به کار گیریم تا میزبان خوبی برای زائران امام رضا(ع) باشیم.»

 او افزود: «اگرچه تلاش‌های شبانه‌روزی اقامت ایمن و امن را برای زائران در پی داشت اما قطعا کار به این بزرگی خارج از اشکال هم نبوده است. ستاد اجرایی خدمات سفر در سراسر کشور طبق مصوبه وزیر میراث فرهنگی شکل گرفت و فعالیت‌های مربوط به آن انجام می‌شد اما امسال اقدامات این ستاد در مشهد به شکل متفاوتی انجام شد، هم‌چنین در مشهد بنا بر تاکیدات استاندار خراسان رضوی قرارگاه عملیاتی خدمات سفر تشکیل دادیم و به صورت جهادی و شبانه‌روزی به زائران و مسافران خدمات‌رسانی انجام شد.» 

دبیر قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد گفت: «براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ساختار قرارگاهی و مدیریت جهادی با ۱۱ کمیته پیش‌بینی شده به مدیریت فرماندار مشهد اجرا شد، طی جلساتی که برگزار کردیم، فعالیت‌هایی را در زمینه خدمت به زائران به کار گرفتیم که می‌توان به مواردی مانند برگزاری مانور قرارگاه عملیاتی در ۲۴ اسفند در کمپ با حضور کلیه دستگاه‌ها اعلام وضعیت آماده‌باش و لغو مرخصی‌ها از ۲۵ اسفند تا تعطیلات نوروز، ایجاد ایستگاه‌های استقبال از زائران در مقاطع ورودی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در سطح شهر، افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها در اطراف حرم و عدم وضع محدودیت در تشرف به حرم مطهر از اقدامات استثنایی بود که با مدیریت فرماندار مشهد اجرا شد.»

او ادامه داد: «راه‌اندازی ۶ نانوایی سیار در اطراف حرم مطهر، ۵۲ غرفه نان‌های بسته‌بندی، بازارچه توزیع کالاهای اساسی در قالب ۲۰۰ غرفه، راه‌اندازی ۱۷ مکان عرضه میوه با ۲۰ درصد زیر قیمت بازار، راه‌اندازی ساختمان قرارگاه عملیاتی در خیابان طبرسی و استقرار نمایندگان کمیته‌ها، تشکیل پنج کمیته تخصصی شامل کمیته تامین، توزیع اضطراری، اسکان، بازرسی و کمیته اقدام در اطراف حرم و استقرار تیم‌های سریع به صورت شبانه‌روزی در هتل‌های مشهد نیز از دیگر اقدامات منحصر به فرد انجام شده در نوروز بود.»

دبیر قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد ادامه داد: «افزایش گشت‌های بازرسی و نظارت بر اصناف و مراکز اقامتی که اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره‌ کل میراث فرهنگی خراسان رضوی با هماهنگی تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری توانستند قریب به یک میلیارد تومان وجه زائر را بازگردانند، تجمیع کانال‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی در سامانه ۱۳۷ شهرداری و افزایش ظرفیت اسکان تا حدود ۴۰۰ هزار نفرشب اقامت از دیگر مواردی بود که با توجه به برودت هوا در ابتدای سال برنامه‌ریزی‌ شد تا هیچ زائری بدون سرپناه در این شهر باقی نماند.»

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد تصریح کرد: «استقرار ۳۱۵ نفر از نیروهای بهداشتی با رعایت پروتکل‌ها و همچنین برنامه‌ریزی تزریق واکسن توسط مراکز بهداشت و علوم پزشکی نیز از جمله خدمات قراگاه عملیاتی خدمات سفر به زائران بود.»

هم‌چنین شهردار مشهد در این مراسم گفت: «فلسفه ذاتی مشهد وجود مضجع مبارک امام هشتم است، مشهد روستا نبوده که در طول سال‌ها به شهر تبدیل شده باشد یا نقطه خوش آب و هوایی که جمعیت‌پذیر شود یا نقطه جمعیتی نبود که به دلیل وجود صنعتی جمعیت آن افزایش پیدا کند، بلکه باغ خصوصی بود که در طول ۱۲۰۰ سال سرعت جمعیت‌پذیری آن از تمامی کهن شهرهای اطراف بیشتر بوده و دلیل آن وجود بارگاه منور امام هشتم(ع) است. لذا اقدامات ما در این شهر باید در راستای این فلسفه ذاتی باشد.»

سید عبدالله ارجائی افزود: «اینجا مشهد امام رضا(ع) است و هر اتفاقی در این شهر باید مختصات خود را با صاحب این شهر مشخص کند. در این شهر تفاوتی ندارد که چگونه و با چه لباسی خدمت کنیم زیرا همه خادم هستیم و مشهد حرم شهر است.»

شهردار مشهد تصریح کرد: «ما همسایه‌های امام رضا(ع) هستیم، میزبانی از مهمانان ایشان به ما محول شده‌ است، لذا باید در شان حضرت از آنان میزبانی کنیم.»

او ادامه داد: «مشهد بزرگ‌ترین ظرفیت خدماتی کشور است و ما باید برای استقبال از زائر ۴۰ میلیونی و بیشتر خود را آماده کنیم. نیاز زائران و سبک زیارت مشخص است و ما نمی‌توانیم آن را تغییر دهیم بلکه باید شکل خدمات‌رسانی را تغییر دهیم که خوشبختانه در این زمینه پژوهشی توسط معاونت گردشگری استانداری صورت گرفته است و ما نیز آمادگی خدمات‌رسانی به زائران در شئون اجرایی که دولت صلاح بداند را داریم.»

 هم چنین علی نجفی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در این مراسم گفت: «از جمله اقدامات صورت گرفته در شهرداری مشهد می‌توان به شهرداری کاشت ۱۸ میلیون گل، نصب هزار و ۲۰۰ المان در سطح شهر، ۱۱۷ المان تعاملی برای اولین بار در کشور و بازسازی و نوسازی ۵۰۰ اتوبوس اشاره کرد.»

او افزود: «همچنین به‌واسطه پویش محله بهاری، ۱۷ محله حاشیه شهر رنگ و بوی بهار به خود گرفت و ماموران سد معبر نیز امسال با ادبیات رضوی به راهنمای زائران تبدیل شدند.»

انتهای پیام/

کد خبر 14010212770728

برچسب‌ها