آثار عاج موزه مخصوص کاخ گلستان آسیب‌شناسی و آسیب‌نگاری شد

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از آسیب‌شناسی و آسیب‌نگاری و ارائه راهکارهای حفاظتی برای آثار عاج موجود در موزه مخصوص کاخ گلستان خبر داد.

آفرین امامی امروز شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا گفت: «آثار عاج موجود در کاخ گلستان یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های عاج دوران قاجار است. در سال ۱۳۹۸ طرح پژوهشی با عنوان "ساختارشناسی آثار عاج موجود در موزه مخصوص کاخ گلستان" انجام شد و با انجام مطالعات میکروسکوپی شواهدی مبنی بر آسیب و تخریب در این آثار شناسایی شد. بر این اساس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار، طرحی با عنوان «آسیب‌شناسی و آسیب‌نگاری و ارائه راهکارهای حفاظتی برای آثار عاج در موزه مخصوص» کاخ گلستان را در مدت شش ماه و تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ اجرا کرد. »

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان افزود: «با توجه به اینکه تاکنون هیچگونه بررسی و مطالعه‌ای در راستای حفاظت بر روی این مجموعه انجام نشده است، آسیب‌شناسی و آسیب‌نگاری آثار عاج برای ارائه راهکارهای مناسب به منظور حفاظت همراه با بررسی عوامل آسیب‌رسان با دیدگاه حفاظت پیشگیرانه الزامی بود.» 

او تصریح کرد: «در هر پروژه استاندارد علمی، مستندنگاری و گردآوری اطلاعات پایه جایگاه ویژه‌ای دارد که از طرف متخصصان انجام می‌شود. مستندنگاری جزو مراحل پایه و اولیه در هر پژوهش است و برای برنامه‌ریزی موثر و بلند مدت برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی، دستیابی به این اطلاعات امری مهم است.» 

امامی گفت: «با توجه به محدودیت در امکان نمونه‌برداری، بیشترین بررسی برای انجام مطالعات میکروسکوپی و بررسی عوامل زوال، چگونگی تاثیر عوامل مخرب، پایش محیطی، آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهای حفاظتی آثار عاج موجود در این مجموعه بود.» 

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اظهار کرد: «برای انجام این طرح پژوهشی تمامی مطالعات در محل و روی نمونه اصلی بدون هرگونه تخریب فیزیکی و شیمیایی متمرکز بوده است.»

انتهای پیام/

کد خبر 14010217640272

برچسب‌ها