رتبه برتر جشنواره رسانه‌ای پینوس به خبرگزاری میراث‌آریا رسید

رتبه برتر سومین دوره جایزه رسانه‌ای پینوس، به شیلان صلواتی از خبرگزاری میراث‌آریا در استان کردستان رسید.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، آئین اختتامیه سومین جشنواره رسانه‌ای پینوس روز شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با حضور محمود مختاریان از اساتید برجسته دانشگاه علامه طباطبایی و از روزنامه‌نگاران پیسکسوت کشور، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج و جمعی از مدیران و خبرنگاران رسانه‌های جمعی استان  در سنندج برگزار و با معرفی نفرات برتر به‌کار خود پایان داد.

بر اساس این گزارش؛  ۶۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود، که در پایان با رای هیات داوران, در بخش یادداشت، تندیس زرین جشنواره به‌همراه  لوح سپاس و جایزه نقدی به شیلان صلواتی از خبرگزاری میراث‌آریا اهدا شد.

همچنین  تندیس زرین جشنواره، لوح سپاس و جایزه نقدی این دوره از جشنواره در بخش گزارش به اثر افسانه گلباغی از خبرگزاری ایرنا، در بخش مصاحبه به فاطمه ملایی از روزنامه خریدار و در بخش عکس به فرشید اردلان از خبرگزاری ایسنا تعلق گرفت.

بیانیه هیات داوران این دوره از جشنواره که متشکل از محمود مختاریان، گیتا علی آبادی و علیرضا کتابدار بود، به شرح ذیل قرائت شد:

«بخش یادداشت»

از آنجا که موضوع انتخابی مربوط به ثبت جهانی هورامان است و نقش رسانه‌ها در این مهم را مد نظر دارد، تعداد آثار دریافتی به‌نسبت کم بود با این حال از میان همین تعداد اندک چند اثر ارتباط بیشتری با موضوع داشتند.

به‌نظر می‌رسد برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مرتبط با روزنامه‌نگاری می‌تواند به توانمندی فعالان حوزه رسانه کمک کند.

تمرکز روزنامه‌نگاران بر حوزه‌های تخصصی، جمع‌آوری اطلاعات در حوزه‌های تخصصی مورد علاقه و دقت در موضوعاتی چون توسعه، که تاثیراتی بنیادین بر جامعه دارد می‌تواند در پرورش نیروهای کارآمد موثر باشد.

«بخش گزارش»

در بعضی از آثار شاهد دیدگاه‌های شخصی هستیم، در حالی‌که در گزارش «من» وجود ندارد. نویسنده در این آثار با بیان نظرات شخصی عملا به سوی یادداشت و نه گزارش رفته است و در بعضی از آثار هم شاهد هستیم تنها چند مصاحبه کنار هم قرار گرفته و به‌عنوان گزارش استفاده شده است؛ در بعضی آثار نیز ایجاز رعایت نشده است.

غلط‌های تایپی در کنار رعایت نکردن نکته‌های آیین نگارش در بسیاری از آثار به‌چشم می‌خورد.

 گزارش سه جزء دارد، که شامل مشاهده، مصاحبه و تحقیق است و در مجموع در گزارش‌های ارائه شده این نقاط ضعف بیشتر به چشم می خورد: نقش کمرنگ مشاهده و توصیف در گزارش‌ها مشهود بود، بیشتر گزارش‌ها خبری بودند و سایر انواع گزارش به‌ویژه گزارش توصیفی کمتر دیده می‌شد؛ بیشتر تیتر گزارش‌ها کلی و غیر جذاب بودند.

نقش تحقیق و ارائه اطلاعات از سوی گزارشگر در بسیاری از آثار کمرنگ بود. لازم نیست گزارش‌نویس اطلاعات بدیهی و واضح را حتما از زبان مسئولان بیان کند.

رعایت نکردن ایجاز و پرگویی و نداشتن انسجام لازم بین اطلاعات ارائه شده در بعضی از آثار مشهود بود.

«بخش مصاحبه»

میزگرد شرایط خاص خودش را به‌عنوان یکی از انواع مصاحبه می‌طلبد. علاوه بر اینکه باید نقش خبرنگار یا خبرنگاران به عنوان مصاحبه‌گر در آن پررنگ باشد، باید بین شرایط افراد شرکت کننده در میزگرد تناسب منطقی وجود داشته باشد.

در مجموع در مصاحبه های ارائه شده این نقاط ضعف بیشتر به‌چشم می‌خورد که شامل نقش کمرنگ خبرنگار در مقام مصاحبه کننده، پرسش‌های کلی، تیترهای کلی و غیرجذاب، اشاره‌های ضعیف و ناقص و رعایت نکردن ایجاز است.

گفتنی است بر اساس آمار منتشر شده در سامانه جامع رسانه‌ها، در حال حاضر  ۱۰۹ نشریه در استان کردستان مجوز انتشار دارند، که از این تعداد یک روزنامه، ۶۶ نشریه شامل ۱۲ هفته‌نامه، ۶ دوهفته‌نامه، ۱۰ ماهنامه، یک دوماهنامه، ۲۶ فصلنامه و ۱۲ دو‌فصلنامه است و مابقی را هم رسانه‌های الکترونیک تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 1401021834883

برچسب‌ها