۳۵ اثر از ۵ استان واجد ارزش ثبت شناخته شد

در جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول ۳۵ اثر از استان‌های یزد، خراسان رضوی، کرمان، کردستان و گلستان واجد ارزش ثبت شناخته شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول که روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد، ۳۵ اثر از استان‌های یزد، خراسان رضوی، کرمان، کردستان و گیلان با نظر اعضای شورای ملی ثبت آثار واجد ارزش ثبت تشخیص داده شد. 

از جمله آثار شاخص ثبت‌شده در این جلسه می‌توان به مجموعه ورزشی رفسنجان اثر مرحوم هادی میرمیران اشاره کرد. این اثر در فهرست میراث معماری معاصر ایران قرار دارد و به دلیل توجه به الگوهای معماری بومی منطقه کرمان و با بهره‌گیری از الگوی معماری یخچال‌‌های تاریخی آن منطقه طراحی شده است. 

همچنین روستا قلعه ده میرزا شهرستان راین استان کرمان به دلیل ساختار قابل توجه معماری و طراحی مجموعه زیستی، واجد ارزش ثبت تشخیص داده شد. از دیگر آثار شاخص ثبت شده در این جلسه می‌توان به مجموعه آرامگاهی دارالحزن بافق و انجمن زرتشتیان یزد اشاره کرد. 

از استان خراسان رضوی آثار شاخصی مانند رباط علی‌آباد، حوض انبار نشتیفان و بخش تاریخی مسجد جامع زیبد، واجد ارزش ثبت تشخیص داده شد. 

در این جلسه همچنین مسجد امام خمینی (ره) شهر رشت موسوم به مصلی رشت به دلیل شاخص بودن مکانی و توجه به الگوهای معماری بومی منطقه گیلان در فهرست آثار واجد ارزش فرهنگی و تاریخی (فهرست میراث معماری معاصر) قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر 14010220640373

برچسب‌ها