قدرت موزه‌ها در روز موزه‌ها

موزه‌ها این قدرت را دارند که دنیای اطراف ما را متحول کنند، به عنوان مکان‌های اکتشاف غیرقابل مقایسه، آن‌ها به ما در مورد گذشته‌مان می‌آموزند و ذهن ما را به روی ایده‌های جدید باز می‌کنند.

موزه‌ها، مکان‌هایی برای ساختن آینده بهتر هستند که نقش آنها به عنوان مهم‌ترین مراکز فرهنگی در انتقال ارزش‌های تاریخی و فرهنگی گذشتگان به نسل جدید، آموزش و ارتقا دانش عمومی در جوامع برکسی پوشیده نیست.

روز 18 می برابر با  28 اردیبهشت‌ماه به‌عنوان روز جهانی موزه‌ها انتخاب شده که در همه كشورها، مراسمی اجرا و شعاری سالیانه برای این روز تعیین می‌شود، امسال نیز «قدرت موزه‌ها» به عنوان شعار سالیانه کمیته بین‌المللی ایکوم برای بزرگداشت این روز جهانی و محور فعاليت موزه‌داران و موزه‌ها در نظر گرفته شده است که با انتخاب این مبحث، ایکوم بر نمایش جایگاه و ظرفیت‌های قدرتمند و بی‌نظیر موزه‌ها به عنوان نهادهای فرهنگی در ایجاد تغییرات مثبت در جوامع، تأکید می‌کند.

در این شعار قدرت موزه‌ها در سه سطح آموزشی، پایداری و دیجیتال شدن و دسترسی تعریف شده است.

قدرت دستیابی به پایداری: موزه‌ها، شرکای استراتژیک در اجرای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل هستند، به‌عنوان بازیگران کلیدی در جوامع محلی خود، آنها به اهداف مختلفی کمک می‌کنند که شامل تقویت اهداف اقتصادی، اجتماعی و انتشار اطلاعات علمی در مورد چالش‌های زیست محیطی می‌توان نام برد.

قدرت نوآوری در دیجیتالی‌سازی و دسترسی: موزه‌ها به مراکزی تبدیل شده‌اند که در آن‌ها می‌توان فناوری‌های جدید را توسعه داد و در زندگی روزمره به کار برد، نوآوری دیجیتال می‌تواند موزه‌ها را در دسترس‌تر و جذاب‌تر کند و به مخاطبان کمک کند مفاهیم پیچیده و ظریف را درک کنند.

قدرت جامعه‌سازی از طریق آموزش: موزه‌ها از طریق مجموعه‌ها و برنامه‌های خود، یک بافت اجتماعی را ایجاد می‌کنند که در ساختن جامعه ضروری است، آنها با حمایت از ارزش‌های دموکراتیک و فراهم کردن فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه، به شکل‌گیری یک جامعه مدنی آگاه و متعهد کمک می‌کنند.

هر موزه به فراخور پتانسیل، شرایط و ظرفیت‌های خود می‌تواند در زمینه‌های مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... قدرت خود را عیان کرده و قدرتمند عمل کند و در بخش مورد نظر تاثیر بگذارد، زیرا قدرتمند موجودیست که بتواند بیش از همه افکار عمومی را تحت تاثیر افکار خودش قرار دهد، از این‌رو موزه‌ها با تغییراتی که در زندگی مردم ایجاد می‌کنند به عنوان نهادهای قدرتمند تلقی شده که از طریق ایجاد پایداری در جامعه، آموزش و ایجاد جامعه‌ای آگاه، بر افکار عموم تاثیر گذاشته و باعث تغییر سبک زندگی و ایجاد آینده‌ای بهتر برای جوامع می‌شوند.

 

هفته میراث‌فرهنگی

انتهای پیام/

کد خبر 14010225378698