رسانه و روابط عمومی عنصر اصلی در تداوم فعالیت و توسعه گردشگری و میراث‌فرهنگی

رسانه و روابط عمومی برای حوزه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری به مثابه اکسیژن برای حیات بوده و به عنوان عنصر اصلی در تداوم فعالیت و توسعه گردشگری و میراث‌فرهنگی به شمار می‌رود.

با توجه به انفجار رسانه‌های جمعی و پیشتاز بودن امر اطلاع‌رسانی در عصر کنونی، بی‌تردید روابط عمومی رکن اساسی نظام ارتباطی و مغز متفکر و موتور محرکه سازمان بوده و به عنوان چشم و چراغ دستگاه‌های اجرایی به شمار می‌رود و این بخش نقش تعیین‌کننده در پیشبرد اهداف نهادها با توجه به جایگاه آن در امر تنویر افکار عمومی و فرهنگ‌سازی در بین آحاد مردم داد، چرا که با فعالیت موثر و مناسب این واحد می‌توان مسائل را درک و برای حل و اطلاع‌رسانی آن‌ها گام برداشت. 

داشتن تخصص، تعهد، اخلاق، تجربه، سرعت، خلاقیت، صداقت، ایجاد اعتماد، وقت‌شناسی و استفاده از فنون و روش‌های نوین و مدرن برای ارتقای جایگاه روابط عمومی از مهمترین شاخصه‌هایی است که فعالان روابط عمومی با دارا بودن آن‌ها می‌توانند زمینه برای رشد و بالندگی را در دستگاه اجرایی فراهم آورند. 

فعالیت در روابط عمومی کاری هنرمندانه است و در واقع فعالان این واحد باید با اصل مهم اخلاق‌مداری و فراگیری اصول و مهارت ارتباطات انسانی، مشارکت هر چه بیشتر کارکنان نهادها و در عین حال جلب اعتماد و وثوق عمومی را زمینه‌ساز شوند تا از این طریق زمینه برای نیل به اهداف سازمانی را فراهم آورند. 

اهمیت و ارزش روابط عمومی به حدی است که ویترین هر نهاد و دستگاهی به شمار می‌رود و دست‌اندرکاران حوزه ارتباطات و روابط عمومی به یقین یکی از خطیرترین مسئولیت‌ها را در ادارات و نهادها عهده‌دار بوده و فعالیت شفاف و صادقانه آن‌ها در حوزه تنویر افکار عمومی، آگاهی‌دهی به مردم و ایجاد ارتباط دوسویه می‌تواند مرجع بزرگ تصمیم‌سازی برای ادارات باشد. 

تبیین و اشاعه اهداف سازمانی هر دستگاه در سطح جامعه با خلاقیت و بهره‌مندی از فنون مدرن و پیشرفته در روابط عمومی میسر می‌شود و هر چه خلاقیت، کارآمدی و پویایی در این حوزه بیشتر باشد می‌توان همراهی و همدلی افکار عمومی را برای رسیدن به اهداف سازمانی فراهم آورد و روابط عمومی باید از تمامی امکانات و ظرفیت‌ها برای رسیدن به این هدف بهره‌گیری کند. 

به یقین مدیران و مسئولان هر نهادی برای پیشبرد هر چه بهتر امور، بهبود کیفی و کمی فعالیت‌ها، جلب رضایتمندی و همراهی عمومی و افزایش بهره‌وری نیازمند استفاده از ظرفیت نیروهای روابط عمومی در اتاق فکر خود هستند، چرا که اطلاع‌رسانی و انعکاس به‌موقع رویدادها، برنامه‌ها، مشکلات و نیز پاسخ‌گویی به نیازهای مخاطبان با فعالیت نیروهای تلاشگر روابط عمومی و به رسمیت شناختن نقش و تاثیرگذاری آن‌ها میسر می‌شود. 

از مهمترین عرصه‌هایی که روابط عمومی در اعتلا و ارتقای فعالیت‌های آن به شکلی اساسی نقش تاثیرگذار و محوری دارد، بخش میراث‌فرهنگی و گردشگری و جلب و جذب مردم به این سمت با معرفی و شناساندن ظرفیت‌ها، افزایش آگاهی‌های عمومی در حوزه داخلی و بین‌المللی، اعتمادسازی و شتاب دادن به این صنعت سودآور و درآمدزاست. 

در واقع می‌توان گفت رسانه و روابط عمومی برای حوزه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری به مثابه اکسیژن برای حیات بوده و به عنوان عنصر اصلی در تداوم فعالیت‌ها و توسعه گردشگری و میراث‌فرهنگی به شمار می‌رود و می‌تواند زمینه‌های ارتقا و پویایی برای این حوزه‌ها را فراهم آورد. 

توجه ویژه به روابط عمومی به عنوان مرکزی خلاق، منسجم و نظام‌مند و تجهیز این واحد به امکانات نوین اطلاع‌رسانی می‌تواند زمینه برای معرفی قابلیت‌ها را برای جامعه هدف فراهم آورد تا در معنای واقعی شاهد تحقق توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از شکوفاترین و درآمدزاترین صنایع باشیم. 

آن‌چه به‌ویژه بعد از همه‌گیری ویروس کرونا از اهمیت دوچندانی در بخش گردشگری برخوردار شد، لزوم توجه به گردشگری الکترونیک و بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی قابلیت‌های گردشگری و جذب گردشگران برای پساکرونا با توجه به فعالیت روزافزون کاربران در فضای مجازی بود که این امر جز در سایه فعالیت‌های خلاقانه روابط عمومی و رسانه میسر نمی‌شود. 

به طور کلی روابط عمومی به عنوان حافظ منافع دستگاه اجرایی و مردمی که با آن در ارتباط هستند، نه تنها در حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی بلکه در تمامی حوزه‌های هر دستگاهی، دارای نقشی بسیار سازنده و مؤثر در تثبیت و تقویت اهداف سازمانی و بهبود وضعیت مجموعه ایفا می‌کند و با ایجاد تعامل در درون و برون سازمان، توسعه مشارکت و پیشبرد اهداف سازمانی را فراهم می‌آورد که با ایجاد محیطی امن برای روابط عمومی و حمایت از فعالیت‌های آن‌ها می‌توانیم شاهد تحقق این مهم باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 14010226292638

برچسب‌ها