اعتبار موزه‌ها نسبت به سال قبل ۲ برابر شده است

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: «ما ایرانی‌ها به دلیل برخورداری از میراث غنی فرهنگی و سابقه تاریخی و تمدنی کهن نزد جهانیان دارای احترام هستیم.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، علی دارابی امروز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی که با حضور مسئولان و مهمانانی از داخل و خارج کشور در محل موزه ملی ايران برگزار شد، اظهار کرد: «روز جهانی موزه‌ها در واقع عید و جشن موزه‌داران در سراسر دنیا است و در ایران نیز این روز گرامی داشته می‌شود و در آغازین روز از هفته میراث‌فرهنگی برنامه‌های گرامی‌داشت این روز برگزار می‌شود.»

او افزود: «البته ما در آستانه روز جهانی موزه‌ها یکی از موز‌ه‌‌داران بزرگ به نام عباس نژادفتحی را از دست دادیم که تلاش‌های زیادی در شوشتر با ایجاد یک موزه مهم انجام داده است. ما به دنبال ایجاد موزه در هر شهر هستیم که این مهم نیازمند وجود اندیشه‌های افرادی مثل مرحوم نژاد‌فتحی است.»

دارابی اضافه کرد: «از ۷۹۰ موزه در کشور ۲۶۰ موزه در اختیار این وزارتخانه است، بخش اعظم آن مربوط به بخش خصوصی و نهادهای مختلف است. ما به دنبال این هستیم که یک رفاقت و تعامل سازنده بین بخش‌های مختلف ایجاد کنیم. این نگاه در موزه‌داری نگاه مغتنمی است و آرزو می‌کنم در اقصی نقاط کشور جشن ایران را برگزار کنیم و در هر شهر یک موزه داشته باشیم.»

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: «واقعیت این است که وقتی ما درباره حوزه میراث‌فرهنگی صحبت می‌کنیم یک بخش آن مربوط به آثار و اشیای تاریخی است که از گذشتگان برای ما به یادگار مانده است و گویای هنرمندی انسان‌های خلاق و بزرگی است که در سال‌های مختلف تلاش کردند تا هنرهای خود را که دارای ارزش و احترام است به جا بگذارند و امروز به آن‌ها تعظیم می‌کنیم.

نگهداری از میراث‌فرهنگی یک وظیفه عمومی است

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یادآور شد: «جوهره و اصل فرهنگ هر قوم و جامعه میراث‌فرهنگی است. اگر ما ایرانیان در نزد جهانیان از احترام برخورداریم به دلیل برخورداری از میراث کهن است که امروزه نگهداری از آن‌ها یک وظیفه عمومی است.»

او یادآور شد: «روز جهانی موزه نباید یک اقدام سمبلیک باشد، بلکه بایستی یک گام رو به جلو و با تشریک مساعی همراه شود. در حوزه دیپلماسی عمومی و قدرت نرم این موزه‌ها هستند که نقش ویژه ایفا می‌کنند.»

موزه‌ها ویترین زمانه هستند

دارابی افزود: «موزه‌ها ویترین زمانه و تاریخ یک جامعه هستند و نقش مهمی در باورپذیری جوامع گوناگون دارند. همچنین مکانی برای نگاهی به گذشته و چشم‌اندازی به آینده جامعه است، اما من بر این باورم که موزه‌ها نقشی بالاتر و به مثابه یک نهاد علمی نقش تاثیرگذاری دارند.»

معاون میراث‌فرهنگی کشور اضافه کرد: «شعار جهانی موزه‌ها، بر قدرت موزه‌ها تاکید دارد. بر این اساس امروزه که فضای مجازی خود یک ابررسانه است، باید کارکرد آن را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم.»

در تدوین اسناد بالادستی از نخبگان کمک گرفته‌ایم

دارابی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به گفتمان معاونت میراث‌فرهنگی در دوره جدید اضافه کرد: «سند چشم‌انداز و برنامه هفتم توسعه و نیز سند میراث‌فرهنگی و همچنین سند موز‌ه‌ها اسناد بالادستی هستند که در حال تدوین است و برای تدوین این استاد بالادستی از همه پژوهشگران درخواست دارم که ما را یاری کنند.»

او افزود: «قانون میراث‌فرهنگی نیز با حضور کارشناسان و پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته است و برخی از مواد به آن افزوده شده است و بعد از تصویب در دولت به صورت لایحه به مجلس ارائه خواهد شد. امیدواریم با تصویب در مجلس، به عنوان سند ما در کشور مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که از همکاران‌مان خواسته‌ایم تا سند موزه‌ها نیز تدوین شود.»

معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: «موزه‌ها نقش مهمی در تقویت صلح، ایجاد تضارب آرا توجه به خرد جمعی و بیان ریشه‌های فرهنگی یک جامعه و تبادل فرهنگی در جوامع دارند و چه بهتر که بتوانیم در هر شهر ایران عزیز یک موزه داشته باشیم.»

افزایش بودجه موزه‌ها در سال ۱۴۰۱

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: «سال ۱۴۰۱ اعتبارات موزه‌ها در کشور نسبت به سال قبل دو برابر افزایش یافته است. من از مجلس تشکر می‌کنم، اما با توجه به نقش موزه‌ها با این اعتبارات نمی‌توانیم نهضت احیای موزه‌ها را دنبال کنیم. برای همین انجمن خیرین را ایجاد کردیم و نیز به دنبال سازوکاری برای دریافت کمک‌هایی از خارج از کشور برای حوزه موزه‌‌ها هستیم‌.»

این مقام مسئول در ادامه صحبت‌های خود گفت: موزه‌ها در ذیل دیپلماسی عمومی، نقش و جایگاه بزرگی دارند. برای همین در سال جاری برگزاری نمایشگاه‌های مشترک با چند کشور را در دستور کار قرار دادیم. ضمن این که برخی از اشیای گران‌بها و نفیس را با رعایت تدابیر امنیتی در استان‌های مختلف به نمایش خواهیم گذاشت.»

او افزود: «موزه کارکرد فرهنگی، علمی، آموزشی، تربیتی و ارتباطی دارد و مرکز اسناد و مدارک در موزه‌ها نقش مهمی دارند.»

معاون میراث‌فرهنگی کشور در پایان صحبت‌هایش به نقش سایر دستگاه‌ها در حوزه موزه‌داری اشاره و خاطرنشان کرد: «ایفای مسئولیت‌های مدنی سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری و اوقاف می‌تواند به ما در ایجاد برنامه جدید برای موزه‌داری در کشور کمک کند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1401022864051

برچسب‌ها