امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت میراث‌فرهنگی و سازمان اوقاف و امور خیریه

تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین وزارت میراث‌فرهنگی و سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای همکاری برای پیشبرد اهداف و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود مشترک عصر امروز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ به امضای مهندس سید عزت‌الله ضرغامی و حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی در سالن فجر وزارتخانه رسید.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌‌آریا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در آیین امضای تفاهم‌نامه فی‌مابین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان اوقاف و امور خیریه که عصر امروز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد، گفت: «از پیگیری‌های مهندس ضرغامی برای امضای این تفاهم‌نامه تشکر می‌کنم، تلاقی فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت میراث‌فرهنگی باید در چند جا مدیریت شود. بسیاری از بقاع متبرکه جنبه میراث‌فرهنگی دارد. در درجه اول می‌توانیم به قریب به 2هزار بقعه رسیدگی کنیم و بعد تا ۸۷۰۰ مورد پیش برویم.»

او افزود: « مردم علاقه قلبی به بقاع متبرکه دارند. این حوزه تاثیرگذار است و باید مطالبه کنیم.»

خاموشی تصریح کرد: در کاروانسراها و قبرستان‌های تاریخی تلاقی فعالیت با وزارت میراث‌فرهنگی داریم که برای مرمت آن باید سرعت عمل بالایی داشته باشیم.»

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: «برخی از ابنیه ما میراثی است، امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، رفع شود. تقاضا داریم تا تیم مشترکی برای حل این مشکلات تشکیل شود.»

او ادامه داد: «از امضای این تفاهم‌نامه استقبال می‌کنیم و به قوانین میراث‌فرهنگی اعتماد داریم. در سال‌جاری باید برای حرایم امامزاده ها و بقعه‌ها فکری کنیم.»

خاموشی گفت: «برای تسهیل رفت و آمد هیئت‌های شاخص و نظافت محیط بقاع‌ متبرکه کارهای مختلفی انجام شده است. بیش از ۶۰۰ هیئت شاخص به این اماکن آمدند، میزان استقبال مردم در بقاع متبرکه بی‌نظیر بوده و نشان‌دهنده هویت دینی مردم است.»

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: «امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه شاهد رونق تمامی بقاع متبرکه باشیم.»

هر ساله ۳۰ درصد از منابع مالی حداقلی که داریم، صرف حفاظت و مرمت بقاع متبرکه می‌کنیم

سید هادی احمدی روئینی مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در ادامه گفت: «امیدواریم این تفاهم‌نامه آغاز همکاری دو جانبه باشد. به نوعی با سازمان اوقاف و امور خیریه، رسالت مشترکی از میراث مادی و معنوی ایران داریم. ان‌شاءالله این رسالت با کمک دو سکاندار این دو نهاد به طوری‌که هم‌افزایی بیشتری داشته باشد، بتوانیم سهم قابل توجهی از کارهای روی زمین مانده را انجام دهیم.»

او افزود: «سهم مساجد مهم تاریخی و آرامگاه‌ها و بقاع متبرکه ۱۰درصد از فهرست آثار ملی است. هر ساله ۳۰درصد از منابع مالی حداقلی که داریم، صرف حفاظت و مرمت این آثار می‌کنیم، به همین دلیل این منابع اندک موجب شده تا فاصله معناداری بین انتظار مردم و شأن کشورمان وجود داشته باشد.»

احمدی روئینی تصریح کرد: «30درصد دیگر فهرست آثار ملی به نوعی با سازمان اوقاف و امور خیریه مرتبط است.»

مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی گفت: «اکثریت فاخرترین آثار امروز به همت سنت مدیریتی در کشور که وقف بوده، باقیمانده است نه به همت حکومت‌ها. تفاهم‌نامه امروز در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به امضا رسیده است.»

او ادامه داد: «دو تفاهم نامه در گذشته امضا شد که متاسفانه بیشترین انتظاری که داشتیم، عملیاتی نشد. امیدواریم با تغییراتی که در تفاهم‌نامه ایجاد شده و آسیب‌شناسی که انجام شده است، در این حوزه‌ها راهگشا باشد.»

تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین وزارت میراث‌فرهنگی و سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای همکاری برای پیشبرد اهداف و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود مشترک به‌منظور حفظ و معرفی میراث‌فرهنگی و فرهنگ غنی اسلامی، شناخت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های طرفین در تولید دانش و ایجاد اشتغال مبتنی بر مأموریت‌های مشترک، همکاری در شناخت و ترویج ظرفیت‌ها و مزایای اقتصادی، اجتماعی فرهنگ غنی وقف در کشور، بهره‌گیری از ظرفیت‌های طرفین برای شناخت، ثبت، حفاظت، صیانت، مرمت، ساماندهی و معرفی تمامی آثار تاریخی منقول و غیر منقول فرهنگی‌تاریخی و طبیعی موقوفه، عام المنفعه و میراث معنوی (ناملموس) کشور در چارچوب قوانین و ضوابط ملی حفاظت از میراث‌فرهنگی و طبیعی، همکاری در ایجاد و توسعه موزه‌ها و نمایشگاه‌های جنبی مبتنی بر آثار و موضوعات تاریخی و فرهنگی ملموس و ناملموس تحت تولیت سازمان، بهره‌گیری از ظرفیت‌های طرفین در توسعه انواع گردشگری مبتنی بر میراث ملموس و ناملموس تحت تولیت سازمان، توسعه و ترویج صنایع‌دستی و بومی و هنرهای سنتی و آیینی در تمامی مناطق کشور عصر امروز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ به امضا رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 14010228640996

برچسب‌ها